خطر واردات لکوموتیو برای تولیدکنندگان داخلی
در حالی طی ماههای گذشته برخی مسئولان از واردات لکوموتیو خبر دادهاند که عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی گفت: واردات لکوموتیو تولیدکنندگان داخلی را نابود میکند.
در حالی طی ماههای گذشته برخی مسئولان از واردات لکوموتیو خبر دادهاند که عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی گفت: واردات لکوموتیو تولیدکنندگان داخلی را نابود میکند.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، اسفندماه سال گذشته معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ایام عید امسال 4500 قطار به مسافران سرویسدهی میکنند که در مقایسه با ایام عید سال 1400 حدود 7.5 درصد کاهش را نشان میدهد در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه دلیل این کاهش چیست، گفته بود: لکوموتیو یکی از عوامل محدودکننده ناوگان حملونقل ریلی است، برای ارتقاء این ظرفیت با همکاری وزارت صمت و سرمایهگذاری بخش خصوصی لکوموتیو مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.
شهریار افندیزاده با بیان اینکه "در کشور ما مپنا را داریم که ظرفیت اسمی تولید 100 تا 150 لکوموتیو در سال را دارد" افزود: بر اساس برآورد صورتگرفته تا 3 سال آینده ما به 900 دستگاه لکوموتیو نیاز داریم بنابراین حدود 750 دستگاه را از طریق واردات تأمین خواهیم کرد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: قرار است وزارت صمت امکانات لازم را برای تجار فراهم کند تا بتوانند اقدام به واردات لکوموتیو بکنند با این کار طی سه سال آینده مشکل کمبود لکوموتیو برطرف خواهد شد.
تفاهم ایران و روسیه در حوزه حملونقل
در ادامه اواسط اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گفتوگو درباره تکمیل راهآهن رشت ـ آستارا، اصلاح و برقیسازی خط ریلی اینچهبرون ـ گرمسار و تأمین بخشی از لکوموتیو مورد نیاز کشور با طرف روسی، گفته بود: با افزایش تنش روسیه و غرب و کاهش مبادلات فیمابین، حجم تجارت روسیه با کشورهای آسیایی و آفریقایی افزایش مییابد.
سیدمیعاد صالحی اضافه کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران که اصطلاحاً چهارراه تجارت جهانی است و نیز تنشهای رو به افزایش روسیه با اروپا و آمریکا، شاهد افزایش تمایل مقامات این کشور به گسترش همکاریها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت هستیم.
وی با تأکید بر استقبال ایران از این موضوع گفت: امیدواریم با استفاده از فرصت تاریخی پیشآمده، بتوان حداکثر منافع را برای ملت ایران بهدست آورد، نباید اجازه دهیم این بار نیز فرصت تاریخی بهدلیل اهمال و سستیها، موقعیتنشناسیها و احیاناً نفوذها، از دست برود.
مدیرعامل شرکت راهآهن یادآور شد: مقامات راهآهن روسیه، از بدحسابیهای سالهای گذشته راهآهن ایران در عدم پرداخت بدهیها گلایه داشتند و این هم یکی دیگر از میراث بهجامانده از دورههای قبل برای ماست.
خطر واردات لکوموتیو برای تولید داخلی
در همین حال عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی با ابراز اینکه "از جزئیات برنامه وزارت راه و شهرسازی برای واردات لکوموتیو بیاطلاعم"، متذکر شد: واردات لکوموتیو تولیدکنندگان داخلی (مپینا و البرز نیرو) را از بین میبرد.
قاسم عبداللهی خاطرنشان کرد: وقتی ظرفیت تولید داخل داریم، دلیلی برای واردات وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که موتور استفادهشده در لکوموتیوهای تولید داخل از کجا تأمین میشود، تصریح کرد: موتور لکوموتیوهای پارس33 وارداتی و از کشور کره جنوبی تأمین میشود.
وی توصیه کرد: اگر دولت بهدنبال واردات لکوموتیو است این کار را به بخش خصوصی بسپارد تا تمام انتقال فناوری را انجام دهد.
وی اوایل ماه جاری نیز درباره تولید لکوموتیو در داخل کشور گفته بود: با توجه به مباحث مربوط به تحریمها و تأمین منابع مالی ارز، برنامه تولید لکوموتیو ایرانی (پارس33) در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این لکوموتیو مخصوص حمل بار 3300 اسب بخار قدرت دارد، افزود: در زمان حاضر بیش از 60 درصد ارزش ریالی این لکوموتیو در کشور داخلیسازی شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه البرز نیرو توانایی تولید ماهانه یک دستگاه از این نوع لکوموتیو را که ضریب بهرهبرداری آن بهطور میانگین 88 درصد است دارد، تصریح کرد: در سال 1400 شرکتهای بخش خصوصی 40 درصد بار شبکه ریلی کشور را جابهجا کردند که برای اولین بار این اتفاق افتاده است.
عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی کشور، یادآور شد: لکوموتیو ایرانی پارس33 حداقل 25 درصد زیر قیمت لکوموتیوهای خارجی، هزینه تمامشده تولید دارد که برای شرایط کنونی کشور تولید آن بسیار مقرونبهصرفه است.
ترکیبی از هر دو عملکرد باشیم درست تر است !!! امروز نیاز فوری به لوکوموتیو داریم !!! تا 300 عدد واردات انجام بدهیم تا نیاز فوری امروز برطرف شود !!! ولی حرف آقای عبداللهی کامل تر و درست تر است !!!! انتقال تمام فناوری یک خط تولید حرکت بسیار صحیح تری است !!! برای آینده کشور هم منفعت بسیار بیشتری دارد !!! اینکه موتور پارس 33 تولید کره جنوبی باشد !!! باید تبدیل شود به انتقال کامل فناوری تولید موتور کشنده در تعداد بالا در کشور !!! اینطور نیاز برای تولید کشنده به هر تعداد که بخواهیم (و انشاالله در آینده رو به فزونی است با وجود افزایش صادرات و ترانزیت ریلی !!!) به صورت داخلی برطرف خواهد شد !!!!
سلام. چه اصراری هست که ما صاحب تکنولوژی تولید موتور کشنده باشیم؟ آیا به توجیه اقتصادی آن فکر کرده اید؟ میدانید چند موتور باید تولید بشود تا این سرمایه گذاری هنگفت برگردد؟ اصلا برای این تعداد موتور مشتری و بازار دارید؟ تجربه شکست دسا در تولید دیزل سنگین کافی نیست؟ باز هم میخواهید آن را تکرار کنید؟ اصلا مگر چند شرکت تولید کننده موتور دیزل سنگین در دنیا وجود دارد؟ اطلاع دارید که موتور دیزل به شکل امروزی آینده ای ندارد و همین معدود شرکتها دارند میروند سراغ موتور برقی و هیبرید و هیدروژنی؟
سلام. البرز نیرو در جرگه تولید کنندگان لکوموتیو نیست.
من که بعید میدانم روسها ۱۰ عدد لکوموتیو هم به ما بدهند!
انها ایران همیشه در اب نمک میخوابانند . چندسال پیش سر برقی سازی گرمسار اینچه برون هم گفتم روسها به بدقولی معروفند ، نمونه عیان نیروگاه بوشهر ،
نمونه حاضر واکسن اسپوتنیک دولت روحانی میخواست ۶۰ میلیون در داخل ایران واکسن روسی بزنند!
ربطی به چپ و راست ، این دولت و دولت دیگر هم ندارد.همه اش یکی هست .
اما بنظر من همکاری مشترک خوب هست ما یک مزیت هایی داریم تولید مشترک میتوانیم انجام بدهیم ، حداقل موتور و بعضی قطعات هایتک وارد شوند. بدنه کابین ، شیشه و .... اینها در داخل هم قابل تولید هستند.
هزینه انتقال هر لوکوموتیو را چند سال پیش از چین به ایران فقط ۵۰ هزار دلار میدانستند!!!
اگر این در قالب تولید مشترک باشد هم شریک خارجی سود میکند و هم ما اشتغال در داخل ایجاد میکنیم ، بازار ایران بسیار بکر و پرسود هست .
نمونه ترکیه را ببینیم در تولید خودروی برقی توگ ، چینی ها در ترکیه کارخانه باتری سازی با جوینت ونچر زدند .
متاسفانه چه در دولت های قبل و فعلی ، بعضی مسئولان منافع خارجی ها تامین میکنند تهمت زدن هم شایسته نیست بگوییم منافعی بردند.
الان اگر تولید داخلی این محصولات و قطعات یدکی و لایسنس نگهداری در قرارداد دقت نشود ، سرنوشت قطارهای توربو ترن فرانسوی تکرار میشود ما بیشتر قطارهای یک بار مصرف میخریم . ما وقتی ۱۰۰۰ لکوموتیو سفارش میدهیم چه چین روسیه چه اروپا ، کم عددی نیست .
خود چینی ها ، ایرباس مجبور کردند کارخانه در چین بزند ، اجازه فروش هواپیما بدون ساخت کارخانه نمیدادند!
یک راه حل میانه در اینجا ، بین تولید داخل و واردات ، مشکلات حمل و نقل و اشتغال و ترانزیت برطرف میکند.