◄ انتظار شرکت های ریلی از راه آهن: رویکرد منطقی در تعیین نرخ دسترسی با حضور بخش خصوصی
شرکت های ریلی مخالف افزایش نرخ بهره برداری راه آهن (حق دسترسی) نیستند ولی بهتر بود این اقدام با نظر و مشورت و بحث های کارشناسی با مالکان واگن و صاحبان کالا انجام می شد.
رئیس کارگروه واگن های لبه کوتاه انجمن صنفی شر کت های ریلی گفت: شرکت های ریلی مخالف افزایش نرخ بهره برداری راه آهن (حق دسترسی) نیستند ولی بهتر بود این اقدام با نظر و مشورت و بحث های کارشناسی با مالکان واگن و صاحبان کالا انجام می شد.
به گزارش تین نیوز، سجاد اسلامی با توجه به افزایش ۵۷ درصدی این تعرفه، در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: شرکت های مالک واگن می توانند ۱۵ تا ۲۰ درصد نرخ مالکانه خود را افزایش دهند در نتیجه سودی که عاید شرکت های ریلی می شود کمتر از هزینه های تورمی به خصوص در حوزه تعمیر و نگه داری خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
تعرفه بهره برداری از شبکه حمل و نقل ریلی چقدر شد؟
او افزود: این امر موجب پایین بودن سود شرکت ها و عدم رقبت برای سرمایه گذاری و امور توسعه ای و همچنین عدم جذابیت برای ورود سرمایه گذاران جدید خواهد بود.
اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت یک دستگاه واگن بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان و درآمدی که از یک دستگاه واگن برای شرکت مالک واگن باقی می ماند بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است که نسبت به سرمایه گذاری در سایر بخش ها، بسیار ناچیز است.
وی گفت: راه آهن می بایست با استفاده از نظر کارشناسان مرتبط، نرخ های مشوقی را برای حمل و نقل محمولاتی که نیاز به حمل ترکیبی دارند و یا محمولاتی که قابلیت جذب شبکه حمل و نقل ریلی را برای اولین بار دارا هستند در نظر بگیرد.
به گفته وی، شرکت راه آهن می تواند برای افرایش حق دسترسی و سایر امور مرتبط با حمل و نقل ریلی از نظرات کارشناسان و شرکت های مالک واگن و صاحبان کالا استفاده نمایند.