◄ گزارشی از روند سقوط تعداد لوکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه آهن
در خرداد ماه 1403، برای نخستین بار درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمتر از 50 درصد رسیده است که در نوع خود یک بحران و فاجعه عملکردی در مدیریت ناوگان ریلی تلقی می شود.
انجمن صنفی شرکت های ریلی و خدمات وابسته گزارشی از روند سقوط تعداد لوکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه آهن منتشر کرد.
به گزارش تین نیوز، مطابق داده های این گزارش، درصد آماده به کاری لوکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه های زمانی بررسی شده با نوسان همراه بود ه است.
به طور کلی از آذر ماه 1400 به بعد، حتی با وجود تزریق لوکوموتیو جدید به شبکه ریلی این روند کاهشی است که بسیار جای تأمل دارد. در خرداد ماه 1403، برای نخستین بار درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمتر از 50 درصد رسیده است که در نوع خود یک بحران و فاجعه عملکردی در مدیریت ناوگان ریلی تلقی می شود. به زعم کارشناسان حمل ونقل ریلی، دلیل اصلی کاهش عملکرد حمل بار ریلی در سال های اخیر، وجود گلوگاهی به نام نیروی کشش است.
از ابتدای دوره مدیریت اخیر راه آهن تا پایان خرداد 1403، حدود 60 دستگاه لوکوموتیو جدید به شبکه ریلی کشور اضافه شده است اما در مقابل، نه تنها تعداد لوکوموتیو آماده به کار به همین تعداد افزایش نداشته بلکه 18 دستگاه لوکوموتیو از تعداد لوکوموتیو آماده به کار کاسته شده است؛ به بیان دیگر 78 لوکوموتیو از چرخه خدمت خارج شده اند که این روند باعث آسیب جدی به جایگاه بخش ریلی در کشور شده است.
با در نظر گرفتن ارزش میانگین 1.6 میلیون دلار برای هر دستگاه لوکوموتیو اضافه شده به شبکه ریلی، با نرخ دلار فعلی 57 هزار تومان، 7113 میلیارد تومان از سرمایه ملی کشور در این دوره مدیریتی به خاطر سوانح و بعضاً نیز به خاطر تضعیف اقتصاد بخش، زمین گیر شده است.
دلایل متعددی را می توان برای این عملکرد ضعیف برشمرد که عبارتند از:
- عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی که مغایر با آیین نامه اجرایی سهم بهینه بخش های دولتی و غیردولتی در فعالیت های راه و راه آهن است و باعث کاهش مستمر توجیه اقتصادی فعالیت ناوگان ریلی شده است،
- توقیف عمدی و خلاف قانون تعداد زیادی از واگن های باری متعلق به شرکت های خصوصی به بهانه های واهی که باعث فرار صاحبان بار از بخش ریلی و کاهش درآمد و سود فعالان این بخش شده است،
- انباشت طولانی مدت مطالبات شرکت های خصوصی مالک لوکوموتیو نزد شرکت راه آهن و ایجاد بحران مالی و توجیه ناپذیری تعمیر و نگهداری لوکوموتیوهای بخش خصوصی.
کذب محض
خدا رحمت کند شهید رییسی مظلوم را.
از طرف دیگر خدا را شکر می کنیم که به دلیل این سانحه ناگوار، برکاتی را هم شاهد هستیم از جمله این که دوران سیاه مدیریت فرد بی کفایت و بی صلاحیتی به نام میعاد صالحی در راه آهن ایران تمام می شود. خدا را شکر می کنیم که با این آمارهای عملکردی افتضاح و فاجعه آمیز، دیگر کمتر کسی از مدیران ارشد عاقل کشور، گول افراد ریاکار و منافق را می خورد و به هر کسی پست نخواهند داد.
انشاءالله به زودی با استقرار دولت چهاردهم، فرد عاقل و بالغی بر صندلی مدیریت راه آهن جلوس کند و جلوی روند سقوط را بگیرد و راه آهن را به مدار رشد برگرداند. خدا نگذرد از هواداران ظالم میعاد صالحی که این صنعت مهم را به بدبختی و بیچارگی کشاندند.
این ارقام توسط چه مرجع معتبر و بی غرضی تایید شده؟
ضمنا توقیف واگنهای یک شرکت متخلف چه ربطی به لکوموتیو داره؟
گودرزی و شقایقی را به هم ربط ندهید لطفا!
واگن های حداقل 30 شرکت از 35 شرکت ریلی در این مدت متوقف شد .
بسیار هم تبعیض آمیز بود بطوریکه در شرایط توقف بسیاری از واگنها ، واگنهای برخی شرکتهای محبوب توانستند چند برابر وضع سابق سیر داشته باشند . این جور تصمیمات اصلا هم رنگ و بوی فساد و معامله پشت پرده نداشته است !
اینها آمارهای داخلی خود راه آهن است. فلاکت از سر و روی آمارهای خودتان می بارد! مزدوران قلم به مزد.
در منظر راه آهنی ها ، میعاد صالحی با داشتن مدرک دکترای مکانیک ، مشکل کشنده ها در راه آهن را برای همیشه باید حل می کرد اما غافل از اینکه ، او یک گندم نمای جو فروش بیش نبود