بازدید سایت : ۳۴۶۸۲
بحران نیروی کشش ریلی؛

◄ گزارشی از روند سقوط تعداد لوکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌ آهن

در خرداد ماه 1403، برای نخستین بار درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمتر از 50 درصد رسیده است که در نوع خود یک بحران و فاجعه عملکردی در مدیریت ناوگان ریلی تلقی می شود.

گزارشی از روند سقوط تعداد لوکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌ آهن
تین نیوز

انجمن صنفی شرکت های ریلی و خدمات وابسته گزارشی از روند سقوط تعداد لوکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه آهن منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز، مطابق داده های این گزارش، درصد آماده به کاری لوکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه های زمانی بررسی شده با نوسان همراه بود ه است.

به طور کلی از آذر ماه 1400 به بعد، حتی با وجود تزریق لوکوموتیو جدید به شبکه ریلی این روند کاهشی است که بسیار جای تأمل دارد. در خرداد ماه 1403، برای نخستین بار درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمتر از 50 درصد رسیده است که در نوع خود یک بحران و فاجعه عملکردی در مدیریت ناوگان ریلی تلقی می شود. به زعم کارشناسان حمل ونقل ریلی، دلیل اصلی کاهش عملکرد حمل بار ریلی در سال های اخیر، وجود گلوگاهی به نام نیروی کشش است.

از ابتدای دوره مدیریت اخیر راه آهن تا پایان خرداد 1403، حدود 60 دستگاه لوکوموتیو جدید به شبکه ریلی کشور اضافه شده است اما در مقابل، نه تنها تعداد لوکوموتیو آماده به کار به همین تعداد افزایش نداشته بلکه 18 دستگاه لوکوموتیو از تعداد لوکوموتیو آماده به کار کاسته شده است؛ به بیان دیگر 78 لوکوموتیو از چرخه خدمت خارج شده اند که این روند باعث آسیب جدی به جایگاه بخش ریلی در کشور شده است.

با در نظر گرفتن ارزش میانگین 1.6 میلیون دلار برای هر دستگاه لوکوموتیو اضافه شده به شبکه ریلی، با نرخ دلار فعلی 57 هزار تومان، 7113 میلیارد تومان از سرمایه ملی کشور در این دوره مدیریتی به خاطر سوانح و بعضاً نیز به خاطر تضعیف اقتصاد بخش، زمین گیر شده است.

دلایل متعددی را می توان برای این عملکرد ضعیف برشمرد که عبارتند از:

- عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی که مغایر با آیین نامه اجرایی سهم بهینه بخش های دولتی و غیردولتی در فعالیت های راه و راه آهن است و باعث کاهش مستمر توجیه اقتصادی فعالیت ناوگان ریلی شده است،

- توقیف عمدی و خلاف قانون تعداد زیادی از واگن های باری متعلق به شرکت های خصوصی به بهانه های واهی که باعث فرار صاحبان بار از بخش ریلی و کاهش درآمد و سود فعالان این بخش شده است،

- انباشت طولانی مدت مطالبات شرکت های خصوصی مالک لوکوموتیو نزد شرکت راه آهن و ایجاد بحران مالی و توجیه ناپذیری تعمیر و نگهداری لوکوموتیوهای بخش خصوصی.

جدول تعداد لکوموتویهای آماده بکه کار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    کذب محض

  • ناشناس

    این ارقام توسط چه مرجع معتبر و بی غرضی تایید شده؟

    ضمنا توقیف واگنهای یک شرکت متخلف چه ربطی به لکوموتیو داره؟
    گودرزی و شقایقی را به هم ربط ندهید لطفا!