ناتوانی شرکت راه آهن در نگهداری و تعمیر لوکوموتیوهای دولتی تحت مالکیت خود
در دوره سید میعاد صالحی، درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمترین مقدار خود (52 درصد) رسیده است و به علاوه، 58 دستگاه لوکوموتیو با مدیریت نامناسب راه آهن از چرخه خدمت خارج شده است. برخی آمارهای منتشر شده در سال 1403، حاکی از سقوط این شاخص به 48 درصد می باشد.
از نظر متخصصان ریلی، مهم ترین دلیل افت شدید عملکرد حمل و نقل ریلی در سال های اخیر، کاهش آماده به کاری لوکوموتیو بوده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، نگاهی به تغییرات خالص سالانه لوکوموتیوهای آماده به کار و درصد آماده به کاری آنها نشان می دهد که در دوره آقایان دکتر زیاری، دکتر پورسیدآقایی و دکتر محمدزاده، بخش نیروی کشش راه آهن روندی روبه رشد داشته است اما در دوره سایر مدیران عامل (آقایان مهندس صاحب محمدی، مهندس رسولی و مهندس میعاد صالحی) روند شاخص های مذکور نزولی بوده است.
به طور خاص در دوره مهندس سید میعاد صالحی، درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمترین مقدار خود (52 درصد) رسیده است و به علاوه، 58 دستگاه لوکوموتیو با مدیریت نامناسب راه آهن از چرخه خدمت خارج شده است. برخی آمارهای منتشر شده در سال 1403، حاکی از سقوط این شاخص به 48 درصد می باشد.
لذا ادعاهای مکرر چند روز اخیر مدیران ارشد راه آهن مبنی بر رشد آماده به کاری ناوگان لوکوموتیو مانند بسیاری دیگر از ادعاهای ایشان در این ایام پایانی خدمت خود در راه آهن صحیح نیست و به نظر می رسد این آمارسازی های خلاف واقع و مغایر با نظرات کارشناسان، صرفاً با هدف ایجاد یک کارنامه مثبت در حال انجام است.
قطعاً بر خلاف تبلیغات پرهزینه و خبرسازی های مدیریت فعلی راه آهن و مصاحبه پر خطای برخی منصوبان ایشان، که خود را از دایره مقصران این سقوط بی سابقه خارج می دانند، اولین مقصر پیدایش این وضع ناگوار، انتصاب سیاسی ایشان در ابتدای دولت سیزدهم است و بدیهی است که نمی توان سهم اصلی تقصیر را در این زمینه به گردن کسانی خارج از راه آهن انداخت! از دلایل افول عملکرد بخش نیروی کشش و بغرنج شدن وضعیت این بخش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- ناتوانی شرکت راه آهن ج.ا.ا در نگهداری و تعمیر لوکوموتیوهای دولتی تحت مالکیت خود به دلیل مشکلات مالی، که در صورت دست برداشتن دولت (طبق قانون) از مالکیت این ناوگان و واگذاری آنها به بخش خصوصی، شاهد انباشتن این تعداد خرابی نبودیم؛
- رسوب مطالبات شرکت های خصوصی مالک لوکوموتیو نزد راه آهن و کمبود نقدینگی این شرکت ها برای تعمیر و نگهداری لوکوموتیوهای خصوصی، که این نیز ناشی از بر هم خوردن توازن دخل و خرج راه آهن با تصدی گری غیرضروری و مدیریت کم کیفیت است؛
- پافشاری غلط مسئولان شرکت راه آهن بر حفظ و حتی افزایش تصدی گری این شرکت در بهره برداری از دارایی های ریلی کشور بر خلاف قوانین و اسناد بالادستی
قلب انسان به درد می آید وقتی که این روند بشدت نزولی نزول ناوگان لکوموتیو گرم در دوره میعاد صالحی را نگاه می کند.
چطور توانستند با این سطح از بی تدبیری راه آهن را به چنین وضعی دچار کنند؟
فقط یاوه سرایی
این سو مدیریت شدید از زمان تشکیل باند چپاول و دزدی در سالهای دولت لیبرال ها از سال 1375 آغاز و در دهه 90به اوج خود رسید اصطلاح مثلاً خصوصی سازی در این سالها ی سیاه رقم و اندوخته راه آهن به یغما رفت و سیستمی که غیر انتفاعی و بعضاً کمک به دولت میکرد با مدیریت خائنانه و دزدی تبدیل به را ه آهن زیان ده سیدصالحی سه ساله اومده اما اون دزد ها 35ساله دارن میدزدند و میبرند
امید است با اخراج فوری میعاد صالحی و حذف او از تمامی مشاغل دولتی ، فردی اصلح مدیریت راه آهن را بعهده بگیرد.
میعاد صالحی با کارنامه ای بسیار بد و منفی نشان داد که صلاحیت پذیرش پست های بالای دولتی و ملی را ندارد. عاقلان نظام باید چنین افرادی را برای همیشه از چرخه مدیریت کشور حذف کنند تا دیگر خسارات بزرگ به کشور تحمیل نکنند.
قلب انسان باید از این حجم از ریاکاری و ارایش داده ها صرا برای رسیدن به منظوری خاص به درد بیاید.
در ارتباط با جایگاه واقعی اینگونه گزارشها، راه آهن ج.ا.ا موضعگیری واضح و روشنگرانه ای داشته است.
الان بحثم چیز دیگری است.
اینکه چند فرد خاص و شناخته شده حوزه ریلی، تعمدا دکتر صالحی را مهندس خطاب می کنند! :)
من صرفا شیطنت یا ارضای تمنیات فروخفته شخصیتی را انگیزه چنین حرکات مذبوحانه ای میبینم و بس!
سرکار خانم صادق مالواجرده
وزارت محترم راه و شهرسازی
قطعا پروسه تغییر مدیر عامل راه اهن به زمان نیاز دارد .
که با این اوضاع اورژانسی راه اهن از هر زاویه ای ،ضررهایی به جان مردم و راه اهن وارد می کند.
#میعاد صالحی را برکنار کنید و تا انتخاب مدیر عامل جدید با سرپرستی این کشتی به گل نشسته را به ساحل نجات ببرید.
با سلام
ضمن تشکر از بررسی این موضوع بسیار مهم
برای رعایت انصاف باید توجه نماییم که آمادهبکاری لکوموتیوهای راهآهن در نیمه تیرماه ۵۶ درصد بوده و بخش خصوصی ۵۷ درصد
با این اعداد هردو بخش خصوصی و دولتی در نگهداری لکوموتیوهای خود ناتوان هستند
بحث عمر ناوگان اگر منظور شود کفه ترازوی مقایسه بنفع بخش دولتی خواهد بود
برادر عزیز جناب آقای قربانعلی بیک
با سلام
از شما بعید است دلیل کم شدن آماده به کاری لکوموتیوهای خصوصی را ندانید.
درآمد لکوموتیوهای بخش خصوصی در اختیار راه آهن قرار می گیرد و راه آهن با تاخیرات بسیار زیاد آن را به مالکین می پردازد و هزار خواسته غیراخلاقی و ناجوانمردانه هم برای پرداخت این مطالبات دارد. معلوم است که با چنین رویه ظالمانه ای آماده به کاری لکوموتیو خصوصی هم پایین می آید.
شما فرض کنید درآمد حاصل از کار لکوموتیوهای خصوصی مستقیما به خودشان پرداخت می شد و راه آهن در این میان نقش واسطه ظالم را بازی نمی کرد. بدیهی است در چنین حالتی، آماده به کاری لکوموتیوهای خصوصی کمتر از 90 درصد نمی شد.
وقتی چنین وضعیتی حاکم است، آنگاه نتیجه می گیریم که لکوموتیوداری خصوصی برای کشور اتفاقا مفیدتر است.
با سلام و تشکر از نظرات همکار ناشناس
راهآهن با نپرداختن هزینه بهرهبرداری از لکوموتیو بخش خصوصی به ایشان ظلم میکند، بخش خصوصی هم با اعمال فشار و اغوای شورای رقابت و بالابردن تعرفه به راهآهن ظلم مینماید
نتیجه ظلم هردو هم به مردم بیچاره میرسد