بازدید سایت : ۲۳۱۲۸

ناتوانی شرکت راه آهن در نگهداری و تعمیر لوکوموتیوهای دولتی تحت مالکیت خود

در دوره سید میعاد صالحی، درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمترین مقدار خود (52 درصد) رسیده است و به علاوه، 58 دستگاه لوکوموتیو با مدیریت نامناسب راه آهن از چرخه خدمت خارج شده است. برخی آمارهای منتشر شده در سال 1403، حاکی از سقوط این شاخص به 48 درصد می باشد.

 ناتوانی شرکت راه آهن در نگهداری و تعمیر لوکوموتیوهای دولتی تحت مالکیت خود
تین نیوز

 از نظر متخصصان ریلی، مهم ترین دلیل افت شدید عملکرد حمل و نقل ریلی در سال های اخیر، کاهش آماده به کاری لوکوموتیو بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته،  نگاهی به تغییرات خالص سالانه لوکوموتیوهای آماده به کار و درصد آماده به کاری آنها نشان می دهد که در دوره آقایان دکتر زیاری، دکتر پورسیدآقایی و دکتر محمدزاده، بخش نیروی کشش راه آهن روندی روبه رشد داشته است اما در دوره سایر مدیران عامل (آقایان مهندس صاحب محمدی، مهندس رسولی و مهندس میعاد صالحی) روند شاخص های مذکور نزولی بوده است.

به طور خاص در دوره مهندس سید میعاد صالحی، درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به کمترین مقدار خود (52 درصد) رسیده است و به علاوه، 58 دستگاه لوکوموتیو با مدیریت نامناسب راه آهن از چرخه خدمت خارج شده است. برخی آمارهای منتشر شده در سال 1403، حاکی از سقوط این شاخص به 48 درصد می باشد.

لذا ادعاهای مکرر چند روز اخیر مدیران ارشد راه آهن مبنی بر رشد آماده به کاری ناوگان لوکوموتیو مانند بسیاری دیگر از ادعاهای ایشان در این ایام پایانی خدمت خود در راه آهن صحیح نیست و به نظر می رسد این آمارسازی های خلاف واقع و مغایر با نظرات کارشناسان، صرفاً با هدف ایجاد یک کارنامه مثبت در حال انجام است.

قطعاً بر خلاف تبلیغات پرهزینه و خبرسازی های مدیریت فعلی راه آهن و مصاحبه پر خطای برخی منصوبان ایشان، که خود را از دایره مقصران این سقوط بی سابقه خارج می دانند، اولین مقصر پیدایش این وضع ناگوار، انتصاب سیاسی ایشان در ابتدای دولت سیزدهم است و بدیهی است که نمی توان سهم اصلی تقصیر را در این زمینه به گردن کسانی خارج از راه آهن انداخت! از دلایل افول عملکرد بخش نیروی کشش و بغرنج شدن وضعیت این بخش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- ناتوانی شرکت راه آهن ج.ا.ا در نگهداری و تعمیر لوکوموتیوهای دولتی تحت مالکیت خود به دلیل مشکلات مالی، که در صورت دست برداشتن دولت (طبق قانون) از مالکیت این ناوگان و واگذاری آنها به بخش خصوصی، شاهد انباشتن این تعداد خرابی نبودیم؛

- رسوب مطالبات شرکت های خصوصی مالک لوکوموتیو نزد راه آهن و کمبود نقدینگی این شرکت ها برای تعمیر و نگهداری لوکوموتیوهای خصوصی، که این نیز ناشی از بر هم خوردن توازن دخل و خرج راه آهن با تصدی گری غیرضروری و مدیریت کم کیفیت است؛

- پافشاری غلط مسئولان شرکت راه آهن بر حفظ و حتی افزایش تصدی گری این شرکت در بهره برداری از دارایی های ریلی کشور بر خلاف قوانین و اسناد بالادستی

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    قلب انسان به درد می آید وقتی که این روند بشدت نزولی نزول ناوگان لکوموتیو گرم در دوره میعاد صالحی را نگاه می کند.
    چطور توانستند با این سطح از بی تدبیری راه آهن را به چنین وضعی دچار کنند؟