بازدید سایت : ۲۱۹۷۳

◄ عملکرد حمل مسافر ریلی در دو سال گذشته رکورد نبود، متوسط بود

عملکرد حمل مسافر ریلی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در میان ۱۶ سال بررسی شده به ترتیب در رتبه های ۸ و ۶ است که بر خلاف ادعاهای مدیران راه آهن مبنی بر رکوردشکنی، عملکرد متوسطی است.

عملکرد حمل مسافر ریلی در دو سال گذشته رکورد نبود، متوسط بود
تین نیوز

در راه آهن می توان با تخصیص قطارهای مسافری به مسیرهای کوتاه تر (کوتاه سازی طبیعی)، زمان دوره گردش قطارها را کاهش داد و به تبع آن، دفعات رفت و برگشت قطارها و تعداد مسافران جابه جا شده را طی یک بازه زمانی مشخص افزایش داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، از سوی دیگر نیز برخی کارشناسان ادعا می کنند که راه آهن در محاسبات داخلی خود، سفرهای بلند را در مسیرهایی مثل اهواز به مشهد و بالعکس، تبریز به مشهد و بالعکس و امثال آنها، با آمارسازی مصنوعی دو سفر حساب می کند! با چنین شیوه هایی (چه با کوتاه سازی طبیعی و چه با آمارسازی)، شاخص «تعداد مسافر جابه جا شده» در راه آهن رشد می کند که اثر آن به خوبی در دو سال پیاپی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دیده می شود.

در این دو سال، شاخص طول سفرها به وضوح در میان کوتاه ترین موارد مشاهده شده در ۱۶ سال اخیر است اما با کمک این کوتاه سازی طبیعی و احتمالا مصنوعی سفرها، دو سال مذکور رتبه های ۲ و ۱ شاخص تعداد مسافر جابه جا شده را در میان سال های مورد بررسی به دست آورده اند.

با توجه به اثرگذاری جدی کوتاه سازی سفرها بر رتبه بندی عملکرد حمل مسافر دوره های مختلف، شاخص تعداد مسافر حمل شده شاخص قابل اتکایی برای رتبه بندی و سنجش درست عملکرد نیست و باید به سراغ شاخص دقیق تر و مورد اجماع کارشناسان یعنی «نفر کیلومتر» رفت.

از منظر این شاخص دقیق، عملکرد حمل مسافر ریلی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در میان ۱۶ سال بررسی شده به ترتیب در رتبه های ۸ و ۶ است که بر خلاف ادعاهای مدیران راه آهن مبنی بر رکوردشکنی، عملکرد متوسطی بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    باز هم دروغ بودن رکوردشکنی ها اثبات شد !!!

  • امیرعلی

    خداوکیلی این چه جور مطلب نوشتنه؟؟؟

    "از سوی دیگر نیز برخی کارشناسان ادعا می کنند که راه آهن در محاسبات داخلی خود، سفرهای بلند را در مسیرهایی مثل اهواز به مشهد و بالعکس، تبریز به مشهد و بالعکس و امثال آنها، با آمارسازی مصنوعی دو سفر حساب می کند! "
    برخی کارشناسان کی هستند؟؟ این موجودات اسم و مشخصات ندارند؟
    آمارسازی مصنوعی یعنی چی؟؟

    یه صندلی قطار تهران-مشهد را در نظر بگیرید. اگر یه مسافر از تهران بره تا سمنان، بعد یکی دیگه از سمنان سوار شه تا شاهرود، بعد یه نفر دیگه از شاهرود سوار شه تا مشهد، معلومه که نفرکیلومتر با حالتی که یک مسافر از تهران تا مشهد همون صندلی را داشته باشه فرقی نمیکنه اما تعداد مسافر و بلیط فروخته شده توفیر میکنه قطعا. واقعا فهم این موارد خیلی مشکله؟؟

    یکمی هم از خدا بترسید اصلا چیز بدی نیست!