◄ عملکرد حمل مسافر ریلی در دو سال گذشته رکورد نبود، متوسط بود
عملکرد حمل مسافر ریلی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در میان ۱۶ سال بررسی شده به ترتیب در رتبه های ۸ و ۶ است که بر خلاف ادعاهای مدیران راه آهن مبنی بر رکوردشکنی، عملکرد متوسطی است.
در راه آهن می توان با تخصیص قطارهای مسافری به مسیرهای کوتاه تر (کوتاه سازی طبیعی)، زمان دوره گردش قطارها را کاهش داد و به تبع آن، دفعات رفت و برگشت قطارها و تعداد مسافران جابه جا شده را طی یک بازه زمانی مشخص افزایش داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، از سوی دیگر نیز برخی کارشناسان ادعا می کنند که راه آهن در محاسبات داخلی خود، سفرهای بلند را در مسیرهایی مثل اهواز به مشهد و بالعکس، تبریز به مشهد و بالعکس و امثال آنها، با آمارسازی مصنوعی دو سفر حساب می کند! با چنین شیوه هایی (چه با کوتاه سازی طبیعی و چه با آمارسازی)، شاخص «تعداد مسافر جابه جا شده» در راه آهن رشد می کند که اثر آن به خوبی در دو سال پیاپی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دیده می شود.
در این دو سال، شاخص طول سفرها به وضوح در میان کوتاه ترین موارد مشاهده شده در ۱۶ سال اخیر است اما با کمک این کوتاه سازی طبیعی و احتمالا مصنوعی سفرها، دو سال مذکور رتبه های ۲ و ۱ شاخص تعداد مسافر جابه جا شده را در میان سال های مورد بررسی به دست آورده اند.
با توجه به اثرگذاری جدی کوتاه سازی سفرها بر رتبه بندی عملکرد حمل مسافر دوره های مختلف، شاخص تعداد مسافر حمل شده شاخص قابل اتکایی برای رتبه بندی و سنجش درست عملکرد نیست و باید به سراغ شاخص دقیق تر و مورد اجماع کارشناسان یعنی «نفر کیلومتر» رفت.
از منظر این شاخص دقیق، عملکرد حمل مسافر ریلی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در میان ۱۶ سال بررسی شده به ترتیب در رتبه های ۸ و ۶ است که بر خلاف ادعاهای مدیران راه آهن مبنی بر رکوردشکنی، عملکرد متوسطی بوده است.
باز هم دروغ بودن رکوردشکنی ها اثبات شد !!!
خداوکیلی این چه جور مطلب نوشتنه؟؟؟
"از سوی دیگر نیز برخی کارشناسان ادعا می کنند که راه آهن در محاسبات داخلی خود، سفرهای بلند را در مسیرهایی مثل اهواز به مشهد و بالعکس، تبریز به مشهد و بالعکس و امثال آنها، با آمارسازی مصنوعی دو سفر حساب می کند! "
برخی کارشناسان کی هستند؟؟ این موجودات اسم و مشخصات ندارند؟
آمارسازی مصنوعی یعنی چی؟؟
یه صندلی قطار تهران-مشهد را در نظر بگیرید. اگر یه مسافر از تهران بره تا سمنان، بعد یکی دیگه از سمنان سوار شه تا شاهرود، بعد یه نفر دیگه از شاهرود سوار شه تا مشهد، معلومه که نفرکیلومتر با حالتی که یک مسافر از تهران تا مشهد همون صندلی را داشته باشه فرقی نمیکنه اما تعداد مسافر و بلیط فروخته شده توفیر میکنه قطعا. واقعا فهم این موارد خیلی مشکله؟؟
یکمی هم از خدا بترسید اصلا چیز بدی نیست!
حالا شما یا واقعا متوجه نمیشی که مطلب چی نوشته یا خودتو زدی به متوجه نشدن.
این یادداشت خیلی هم دقیق اتفاقا گفته:
میگه که فرض کن یک مسافر مشخص به نام «امیرعلی میعادصفت» از مبدأ اهواز سوار قطاری به مقصد مشهد میشه. برخی کارشناسان میگن که به دستور مدیرعامل راه آهن یعنی «میعاد صالحی»، این سفر رو معادل دو سفر (یکی از اهواز به تهران و یکی از تهران به مشهد) حساب می کنند بدون این که این آقای امیرعلی روحش هم خبر داشته باشه.
اینو شما صداقت حساب می کنی یا تقلب؟
این آمارها حتی با فرض صحت داد می زنه از بی کفایتی ومافیا در راه آهن وقتی آمار تعداد مسافر را نگاه می کنیداز 26225در سال87به31785در سال 1402افزایش پیدا کرده واین حقیقت دروغین دومعنا داره اول اینکه این افزایش به دلیل افزایش مسافران قطارهای حومه ای بوده است دوم اینکه چرا بازه زمانی 1387تا 1402 انتخاب شده است همچنین مقایسه صحیح تر مسافر کیلومتر است که در سال 1387معادل 15312ودر سال 1402معادل 16594 بوده است که تقریب ثابت بوده ورشدی را نشان نمی دهد در حالیکه سرمایه گذاری سنگینی برای خرید واگن ولوکوموتیو در این سال ها انجام شده والبته اغلب این سرمایه ها مثل لوکوموتیوهای آلستوم وزیمنس وقطارهای پردیس وواگن های سوخته در رود شور به خاکستر تبدیل شده است بهتر است آماری از واگن های مسافری در طول 30 سال گذشته ارائه گردد تا میزان فاجعه مشخص گردد البته به استثناء قطارهای حومه ای که تبدیل به عامل شاخص سازدر آمارهای دروغین راه آهن گردیده است