بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ قطارهای حومه ای به روایت کارشناسان و مسئولان

◄ قطارهای حومه ای به روایت کارشناسان و مسئولان

تین نیوز | در حالی که فضای حاکم بر رسانه  همه پر شده  است از اخبار مربوط به طرح استیضاح وزیر راه و شهر سازی، شرکت راه آهن از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبرمی دهد.

به گزارش تین نیوز ، تنها 17 روز بعد از اینکه محسن پور سید آقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در 30 اردیبهشت ماه سال جاری از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد تائید سازمان مدیریت برای ایجاد شرکت قطار‌های حومه‌ای صادر شد.

بی تردید در حالی که این روزها تب استیضاح در مجلس وجود دارد نظرات مدیران کارشناسان و مسئولین در خصوص قطار های حومه ای بیانگر برنامه ریزی های انجام شده برای این نوع حمل و نقل است.

قطارهای حومه ای و دیدگاه های موجود درباره اینکه راه آهن متولی آن است و یا اینکه شهرداری باید آن را در قالب مترو پیگیری کند، از جمله موضوعاتی است که طی ماه ها و حتی سال های اخیر مطرح بوده است که در زیر به برخی از نظرات کارشناسان و مسئولان حمل و نقل ریلی در خصوص ضرورت ها، مزایا و چگونگی راه اندازی قطارهای حومه ای اشاره شده است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه قطارهای حومه ای ویژه اند و بیشتر حالت اتوبوسی دارند تا حجم زیادی از مردم را در فاصله کوتاهی منتقل کنند، معتقد است راه اندازی قطار حومه ای بار ترافیک جاده را به بار ریل منتقل می کند بنابراین موضوع ناوگان این گونه قطارها هم از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: نظام حمل و نقل بین حومه و مرکز شهرها نیاز به تجدید نظر دارد تا با برنامه ریزی مناسب در داخل کلان شهرها حمل و نقل ریلی با استفاده از مترو انجام شود و این سیستم با اتصال به قطار حومه ای، مردم را از حومه به مرکز کلان شهرها متصل می کند.

توسعه قطارهای حومه‌ای، اولویت اول بخش مسافری راه‌آهن‌‌
سیدمحمد راشدی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه فعلاً اولویت اول بخش مسافری راه‌آهن‌‌ توسعه قطارهای حومه‌ای است، بیان کرد: امیدواریم امسال و سال آینده تا آنجا که می‌توانیم نیاز مردم به قطارهای حومه‌ای را برآورده کنیم. معاون مسافری راه‌‌آهن گفت: زیان رجا در قطار‌های حومه‌ای با تأیید سازمان مدیریت پرداخت می‌شود.

عوامل تعیین کننده در قطارهای حومه ای
سید حسن موسوی نژاد مدیر عامل شرکت رجا در این خصوص با اشاره به توجه ویژه دولت به امر توسعه و گسترش قطارهای حومه‌ای می گوید: قطعا برای آنچه اهداف رسمی وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید باید برنامه ریزی های گسترده ای کرد تا قطارهای حومه ای به انتخاب اول مردم تبدیل شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، با اشاره به اینکه در راه آهن دنیا بخش مهمی از حجم مسافرت ها به قطارهای حومه ای اختصاص دارد، معتقد است برای این کار هم به ناوگان مستقل نیاز است و هم به شبکه مستقل؛ در قطارهای حومه ای دو عامل قیمت پایین بلیت و سرعت بالا اصلی ترین عوامل تعیین کننده هستند و باید برای تامین نیاز شهروندان هر دو این عوامل را لحاظ کرد.

لزوم حمایت دولت از شرکت ها
عبادالله فروزش، معاون اجرایی شرکت رجا می گوید: به طور کل قطار حومه ای در همه جای دنیا زیان ده است و دولت باید در این خصوص از شرکت ها حمایت کند.

حمل‌ونقل حومه‌ای مناسب باعث شده تا ترافیک کنترل شود
محمدعلی پورشیرازی کارشناس حمل ونقل ریلی نیز معتقد است به‌رغم اینکه تعداد خودروها و جمعیت در برخی کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از کشور ماست ولی ترافیک در آنجا وجود ندارد. حمل‌ونقل حومه‌ای مناسب باعث شده تا ترافیک کنترل شود و مردم سفر با ریل را در مسیرهای حومه‌ای به خودرو ترجیح دهند.

این کارشناس حمل ونقل ریلی تاکید می کند که اگر برنامه‌ریزی بر این است که قطار حومه‌ای راه‌اندازی شود آیا امکانات و اعتبارات مورد نیاز را داریم؟ مطالعات و نیاز‌سنجی دقیقی در ‌این زمینه انجام شده است تا این پروژه نیز پس از چند سال به پروژه‌های نیمه‌تمام کشور اضافه نشود و تنها هزینه سنگین برجای بگذارد.

گفتنی است برخی از مسیرهای قطارهای حومه ای شرکت رجا عبارتند از:
1-تبريز-دانشگاه تربيت معلم
۲-دورود - سپيددشت- چمسنگر
۳-تهران- شهر پرند
۴-مشهد- سرخس
۵ -گرگان-پل سفيد
۶-قم- جمكران
۷-تهران- پيشوا (ورامین)
۸-اهواز-بندر امام
۹-انديمشك- اهواز
۱۰-انديمشك- دورود
۱۱-اهواز-ماهشهر
و...

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.