بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ کاهش ۱۰ میلیون دلاری هزینه صادرات ریلی در سال ۹۳ / در حال حاضر، وقفه ای در ورود واگن های ایرانی به ترکمنستان وجود ندارد

◄ کاهش ۱۰ میلیون دلاری هزینه صادرات ریلی در سال ۹۳ / در حال حاضر، وقفه ای در ورود واگن های ایرانی به ترکمنستان وجود ندارد

تین نیوز | مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در خصوص برخی اظهارنظرها درباره وقفه ورود واگن های ایرانی حامل کالاهای صادراتی به کشور ترکمنستان در مرز خراسان رضوی گفت: با مذاکرات صورت گرفته بین دو کشور این مشکل، حل و شرایط به حالت عادی بازگشته است.

به گزارش تین نیوز، محمدهادی ضیائی‌مهر با توجه به وقفه هفته های اخیر در ورود واگن های ایرانی حامل کالاهای صادراتی به کشور ترکمنستان در مرز خراسان رضوی که باعث نگرانی های در جهت توقف بخشی از صادرات شده بود و با اشاره به نحوه تامین واگن های موردنیاز شرکت های خصوصی در مقوله صادرات، در گفتگو با تین نیوز گفت: قبل از سال 93 راه آهن جمهوری اسلامی ایران شرکت های متقاضی و صادر کننده را به کشورهای آسیای میانه معرفی می کرد و این شرکت ها که بخش خصوصی بودند واگن های مورد نیاز را برای صادرات می آوردند.

وی افزود: با توجه به اینکه این روند، مستلزم حدود 1200 دلار هزینه مضاعف برای شرکت ها بود از ابتدای سال 93 شرکت راه آهن یک تغییر رویکرد را در برنامه خود تدوین کرد. رویکردی که همه تشکل ها و استانداری این استان آن را پذیرفتند و باعث کاهش هزینه صادر کنندگان به میزان 10 میلیون دلار شد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی  بیان داشت: در این تغییر رویکرد قرار بر این شد کشور ترکمنستان واگن های صادراتی را در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار دهد و این نهاد نیز واگن ها را توزیع کند تا در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

ضیائی‌مهر در خصوص وقفه ای ایجاد شده در ورود واگن های ایرانی حامل کالاهای صادراتی به کشور ترکمنستان در مرز خراسان رضوی تصریح کرد: از 11 شهریورماه امسال دولت ترکمنستان تصمیم گرفت واگن ها را به جای راه آهن ایران به صورت مستقیم به صادرکنندگان ایرانی تحویل دهد که این مسئله، موجب اتخاذ تدابیر ویژه از سوی مسئولان راه آهن ایران درخصوص توزیع واگن شد.

وی ابراز داشت: در این رابطه، سازمان توسعه تجارت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به جد پیگیر موضوع توقف صادرات ریلی از خراسان به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز سرخس شد تا با مذاکره با مقامات ترکمنستان این مسئله را به صورت دیپلماتیک حل کند.

این مقام مسئول بیان داشت: خوشبختانه امروز این تلاش ها نتیجه داده و این مشکل حل شده است و از 11 مهر ماه دوباره روال به شکل سابق خود برگشته و مسئولان ترکمنستان پذیرفتند که واگن ها را به نام راه آهن بدهند.

گفتنی است ایران چهار مرز رسمی با ترکمنستان دارد که سه مرز لطف آباد، باجگیران و سرخس در خراسان رضوی واقع شده اند که در این میان، مرز سرخس نقطه اتصال ریلی ایران با آسیای میانه است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.