وزیر راه و شهرسازی دغدغه حمل و نقلی ندارد!
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با برشماری مشکلات ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی ایران، کلید حل مشکلات را در دست دولتمردان دانست و گفت این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی دغدغه حمل و نقلی ندارد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با برشماری مشکلات ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی ایران، کلید حل مشکلات را در دست دولتمردان دانست و گفت این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی دغدغه حمل و نقلی ندارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، رضا رستمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، عمده ترین مشکلات حوزه حمل و نقل بین المللی را تعلیق ایران از بیمه سبز، عدم اعطای ویزا به رانندگان ایرانی از جانب کشورهای اروپایی و فرسودگی ناوگان دانست و درباره تداوم این مشکلات اظهار کرد: «کلید حل این مشکلات در دست دولت است. ما در جلسات شورای گفت وگوی بخش خصوصی با بخش دولتی مشکلات را به سمع و نظر دولتی ها رساندیم، حالا دیگر رفع آنها به دولت بستگی دارد.»
رستمی افزود: «مشکلات بیمه سبز و ویزا، به بخش خصوصی مربوط نیست و به بخش دولتی ارتباط دارد. برای مثال دولت و وزارت امور خارجه باید برای بیمه سبز مذاکره کنند که ایران از حالت تعلیق خارج شود، فقط برای نوسازی ناوگان بخش خصوصی می تواند حلال مشکل باشد که باز هم کلید اصلی در دست دولت است زیرا دولت باید حمایت کند و تسهیلات دهد.»
نمی توان با همه جنگید
وی با اشاره به تضعیف حمل و نقل کشور بر اثر تداوم این مشکلات و به کنار گذاشته شدن ایران در برخی پروژه ها اشاره کرد و گفت: «متاسفانه به خاطر برخی تحریم ها و عدم انجام برخی تعهدات ایران از پروژه های بین المللی حمل و نقلی مانند کریدورهای ترانزیتی کنار گذاشته می شود و همین موضوع باعث می شود کشورهای دیگر از ایران پیشی بگیرند.»
او تصریح کرد که در هر صورت باید بپذیریم هرچقدر بتوانیم تعاملات بین المللی خود را بیشتر کنیم، می توانیم از بحث ترانزیتی و کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی غربی و موقعیت خوب جغرافیایی ایران بهره ببریم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیر عدم وجود سرمایه گذاری خارجی در بازی ندادن ایران در پروژه ها، بیان کرد: «نخستین چیزی که سرمایه گذار می خواهد، امنیت اقتصادی است. بحث های تحریم بسیار بر نگرانی سرمایه گذاران موثر است و باید واقعیت را بپذیریم که دنیا، دنیای ارتباطات است.»
رستمی تاکید کرد: «ما باید با کشورهای بین المللی ارتباط داشته باشیم، تنها یک کشور صهیونیستی وجود دارد که با آنها مشکلات دینی و مذهبی داریم اما با کشورهای دیگر که جنگ نداریم. ما نمی توانیم با همه کشورها دعوا کنیم، بلکه باید سیاست های خارجی خود را به گونه ای تنظیم کنیم که به نفع ارتباط بین المللی ما باشد، زیرا برای پیشرفت اقتصادی این مراودات لازم است.»
از دیگران عقبیم!
رستمی با تاکید بر ضرورت رفع ضرب الاجلی مشکلات حوزه حمل و نقل تصریح کرد: «ما در همه زمینه ها از بقیه کشورها عقب ماندیم، نخستین موضوع مهم در بحث ترانزیت آن هم به کشورهای اروپایی بیمه سبز است، اما متاسفانه ایران از آغاز سال ۲۰۲۴، از عضویت در کنوانسیون بیمه سبز تعلیق شده است و این یک هجمه سنگینی برای بخش حمل و نقل بین المللی ایران و ترانزیت کشورمان بود.»
او با عنوان اینکه بحث صدور ویزا برای رانندگان ما یکی دیگر از مشکلات بخش ترانزیت است، بیان کرد: «همه این مسائل باعث می شود کشور ما از کشورهای همسایه کندتر حرکت کند.»
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: «یکی دیگر از مولفه هایی که در بخش حمل ونقل تاثیرگذار است، بحث کامیون ها و عمر ناوگان است. این در حالی است که عمر ناوگان ما بسیار بالاست و ناوگان فرسوده ای داریم و برای نوسازی باید گام های بسیار جدی برداریم که عزم دولت و بخش خصوصی برای تحقق این کار لازم است.»
به گفته رستمی؛ باید این آسیب ها را کم کنیم تا فاصله ما با کشورهای منطقه کمتر شود. در غیر این صورت، این فاصله همچنان بیشتر و بیشتر خواهد شد.
صرفه جویی با نوسازی ناوگان
او در ادامه درباره پیشنهادهای کمیسیون حمل و نقل اتاق برای حل مشکلات اعلام کرد که پیشنهاد ما این است که در بحث نوسازی ناوگان، باید تسهیلات خوبی فراهم شود و از همان صرفه جویی که در انرژی و سوخت حاصل می شود، این تسهیلات تامین اعتبار شود.
این عضو اتاق بازرگانی درباره تاثیر نوسازی ناوگان بر مصرف انرژی اظهار کرد: «کامیون های مستهلک ۵۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر استفاده می کنند اما کامیون های نو، ۲۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر استفاده دارند. در نتیجه نوسازی ناوگان ۵۰ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد که دولت می تواند از محل صرفه جویی در مصرف سوخت به نوسازی ناوگان تسهیلات ارائه دهد.»
رستمی افزود: «همچنین نوسازی ناوگان با کاهش آسیب به جاده بر ایمنی جاده ها موثر است و هزینه نوسازی و نگهداری جاده را کاهش می دهد، اما وقتی عمر ناوگان زیاد باشد، ایمنی در جاده ها کاهش پیدا می کند.»
گلایه بخش از بذرپاش
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران به عزم دولت برای حل مشکلات تاکید کرد و گفت: «دولت باید در بخش حمل و نقل توجه بیشتری داشته باشد . متاسفانه اکنون گلایه بخش حمل و نقل از نفر اول وزارت راه، یعنی وزیر راه و شهرسازی است.»
رستمی اضافه کرد: «از روزی که آقای مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی منصوب شده است، با تشکل های حمل ونقلی، چهاز دریایی و ریلی گرفته تا جاده ای و هوایی جلسه نگذاشته استو همه هم و غم ایشان و دیگر دولتمردان موضوع مسکن است. وزیر راه حتی به نامه های انجمن ها هم پاسخ نمی دهد.»
او در پایان گفت: «وقتی بخش خصوصی به نفر اول وزارتخانه دسترسی نداشته باشد، مشکلات نه تنها رفع نمی شود بلکه روز به روز حادتر و بزرگ تر می شود و توان بخش خصوصی را برا ادامه حیات از بین می برد.»
جناب اقای رستمی مطالب عالی و به حق است . متاسفانه تخصص گرایی در ایران زیر تیغ رفته و مدیران نه بخاطر تخصص بلکه تعهد به جناح خاص در قالب یک تیم منصوب میشوند . این در همه رده ها از وزیر گرفته تا مدیر جزء در مرز .
متاسفانه مدیران به بخشهای درآمدی که یکی از آنها حمل و نقل است عنایتی ندارند و بخشهای هزینه های برای مدیران خیلی جذاب است . وزیر محترم راه از زمان آمدنشان یک تغییر را در سیستم وزارت دادند آنهم معاون حمل و نقل بود . فرد متخصص را برداشته و یک نظامی را به این سمت منصوب نمودند . وزارت راه یکی از برزکترین وزارتخانه است که متاسفانه با ادغام مسکن و شهرسازی خیلی بزرگ شد و دغدغه مسکن و .... حوزه پرسود و مزیت دار حمل و نقل در سطح جهانی را به حاشیه برد . در حوزه جاده ای مدیران کل از راهداری آمده و سیستم پیمانکاری بر سیستم های مدیریت حمل و نقل حاکم شد و ضعف معاونین حمل و نقل و مدیران پایانه های مرزی که در همه آنها این ضعف مشهود است ،استفاده شد . مدیران ترانزیت سازمان راهداری واقعا ضعیف هستند و برنامه ای برای توسعه ندارند . روزمرگی و افراد ثابت و بدون برنامه کمر وزارت راه و خصوصا حمل و نقل را شکانده است . خانه از پای بست ویران است
ما در مدت یکساله قادر دیدن آقای هدایتی مدیر دفتر ترانزیت سازمان راهداری نیستم و هر وقت به آن سازمان مراجعه میکنیم در خارج است . این همه رفت و آمد چه نقشی در رفع مشکلات بیمه سبز و ویزای رانندگان داشته است . آقای هدایتی کاری نکنند و از مدیران خوب مرزی استفاده کنند کفایت دارد . در ماهها اخیر در مرزهای جلفا و نوردوز از هر کامیون ورودی بیش از 100000 تومان پول گرفته میشود . حتی برخی از افراد منتسب از رانندگان خارجی ارز دریافت میکنند که میزان خیلی زیادی است . از رانندگان بین المللی نبایستی پول اخذ گردد و شرایط اخذ وجه با مصوب شورای عالی ترابری باید باشد. مرزها ،آقای هدایتی و وزیر راه و شهرسازی بصورت کد خدایی اداره میشود و در برخی پایانه ها مدیران از رانت خود استفاده ...... تومانی میکنند
مدیران در ایران پی مسایلی هستند که در آن اطلاعات جزیی دارند . ماموریت اصلی وزارتخانه و ادارات کل و سازمانهای به حاشیه رفته است .