بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

دولت تولید بنزین بی کیفیت را به رسمیت شناخت!

افزایش آلودگی هوا و بیماری های تنفسی در راه است.

دولت تولید بنزین بی کیفیت را به رسمیت شناخت!
تین نیوز

در حالی که هیئت وزیران با تصویب مصوبه ای اجازه تولید بنزین کم کیفیت را با هدف افزایش تولید رسماً صادر کرده و آن را مشمول تعدیل نرخ ناشی از کاهش کیفیت ندانسته است، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نسبت به عوارض تولید بنزین بی کیفیت مانند بیماری های تنفسی و سرطان های ناشناخته هشدار داد و نبود سیاست های کاهش مصرف بنزین را تعجب آور دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، پس از چندین سال دمیدن در بوق و کرنای خودکفایی در تولید بنزین و همچنین ادعای تولید بنزین مطابق با استانداردهای یورو 4 و یورو 5، این بار هیئت دولت بدون سر و صدا در بحبوحه دغدغه های انتخاباتی، بر تولید بنزین بی کیفیت با هدف افزایش تولید مهر تایید زد. به این ترتیب، هیئت وزیران در جلسه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تصویب کرده بود در صورتی که با هدف افزایش تولید بنزین در کشور، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، پالایشگاه های نفت را ملزم به تولید بنزین با کیفیت معمولی نماید، بنزین تولید شده مشمول تعدیل نرخ ناشی از کاهش کیفیت نخواهد شد. همچنین در بندی از آن مصوبه آمده است که مطالبات قطعی حسابرسی شده پالایشگاه های نفت از شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با تایید مرکز مدیریت بدهی های وزارت امور اقتصادی و دارایی قابل تسویه از محل مابه التفاوت فروش خوراک و خرید فرآورده های نفتی خواهد بود.

افزایش بیماری های تنفسی و سرطان

در همین زمینه، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران؛ این مصوبه را به معنای اجازه تولید بنزین با کیفیت پایین دانست و با تاکید بر اینکه این مصوبه باعث آلودگی هوای بیشتر می شود، افزود: «کیفیت پایین بنزین به غیر از آلودگی ها، باعث ایجاد بیماری های تنفسی و غیره می شود. تجربه نشان می دهد که در سال هایی مانند سال ۹۷ هم بر اثر تولید بنزین بی کیفیت از بنزن بیماری های تنفسی افزایش یافت و مشکلات عدیده ای را برای شهروندان رقم زد.»

نجفی تصریح کرد که تصویب چنین مصوبه ای از جانب دولت پیامدهای منفی برای سلامت مردم و به تبع آن برای اقتصاد دارد و می تواند برای ما شیوع بیماری های تنفسی و سرطان های نوظهور را به ارمغان آورد.

کاهش کیفیت به دلیل افت سرمایه گذاری

نجفی درباره علت کاهش کیفیت بنزین عنوان کرد: «کیفیت هر کالایی، مستلزم هزینه و دقت بیشتر در تولید است. در واقع کیفیت به معنای خطای کمتر، تلورانس پایین تر و هزینه کرد و سرمایه گذاری است؛ اما وقتی می خواهیم تولید را بدون هزینه کرد بالا ببریم، دقت در تولید را پایین آوریم و سرمایه گذاری برای ارتقای کیفیت را کمتر کنیم، باعث بی کیفیتی در تولید بنزین می شود.»

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: «دولت به جای این کار، می تواند در حوزه واردات خودروهای کم مصرف سرمایه گذاری کند. همچنین می تواند به جای فشار به تولیدکنندگان برای تولید بنزین بی کیفیت یا افزایش حجم تولید، به تولیدکنندگان خودرو فشار وارد کند و آنها را موظف کند که خودروی باکیفیت و کم مصرف تولید کنند.»

نجفی با عنوان اینکه بایسته و لازم است که طرح تولید و واردات خودرو عوض شود و ساختار نیروگاه ها تغییر کند، خاطرنشان کرد که دولت تمام این مسائل را رها می کند و به جایی دست می گذارد که بدترین نتایج را دارد و این به معنای افزایش تولید بنزین برای مصرف بیشتر است.

سیاست دولت در جهت کاهش مصرف نیست

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با طرح اینکه تعجب آور است که سیاست دولت در جهت کاهش مصرف نیست، ادامه داد: «برای مثال دولت سرمایه گذاری و هزینه ای برای ارتقای کیفیت خودروها نمی کند.»

نجفی درباره راه های کاهش مصرف گفت: «برای مثال دولت به شهرداری می تواند پیشنهاد کند که در سطح معابر کلی شهرهای بزرگ کشور، پارکینگ طبقاتی احداث کند و از فشار ترافیک کم کند. زیرا اکنون دو طرف یک خیابان برای پارک خودروها استفاده می شود و در صورت احداث پارکینگ های طبقاتی، تردد در خیابان ها آسان تر است.»

او تاکید کرد که اما دولت این سیاست ها را انجام نمی دهد و تولیدکنندگان بنزین را موظف به تولید بیشتر با هر کیفیتی می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.