بازدید سایت : ۳۷۰۰۴

مشکل تامین ارز به واردات قطعات خودرو رسید؟

درآمد حاصل از نفت به آسانی به کشور باز نمی گردد بنابراین در ایجاد درآمدهای ارزی هم نمی تواند با قدرت عمل کند در نتیجه این تحریم هم از نظر تامین قطعات و هم از نظر تامین منابع ارزی صنعت را در فشار می گذارد.

مشکل تامین ارز به واردات قطعات خودرو رسید؟
تین نیوز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: درست است که ایران نفت می فروشد اما درآمد حاصل از نفت به آسانی به کشور باز نمی گردد بنابراین در ایجاد درآمدهای ارزی هم نمی تواند با قدرت عمل کند در نتیجه این تحریم هم از نظر تامین قطعات و هم از نظر تامین منابع ارزی صنعت را در فشار می گذارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، در شرایطی که وزیر صمت بر لزوم افزایش تولید خودرو و تعدیل عرضه و تقاضا در بازار تاکید می کند، آمارها حاکی از کاهش تولید خودروهای سواری در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته است و خودروسازان ناتوانی در ثبت به موقع سفارش برای قطعات را عامل این کاهش می دانند.

آرمان خالقی، در تشریح آنچه به شکل گیری شرایط کنونی انجامیده است، گفت: موضوع اصلی در بحث ثبت سفارش تامین ارز است که توسط بانک مرکزی باید تخصیص داده شود و وقتی اختلالی در تامین ارز و در ثبت سفارش پیش می آید این فرضیه مطرح می شود که بانک مرکزی ارز موردنیاز را در اختیار ندارد.

وی افزود: در خودروسازی به قطعات گوناگونی نیاز است و کافی است در میان انواع قطعات یک قطعه فراهم نباشد و این به ناقص ماندن فرآیند تولید خودرو و انبار شدن شمار زیادی از خودروهای ناقص بینجامد، در این بین این مصرف کننده است که متضرر می شود و خودروساز باید برای این زیان وارد آمده به مرجع متولی پاسخگو باشد و بانک مرکزی و وزارت صمت نیز باید پاسخگو باشند که چرا نتوانستند سازوکاری را فراهم کنند که خودروساز به تعهدات خود به خریدار عمل کند.  

خالقی ادامه داد: با این حال باید توجه داشت که خودروساز در شرایطی که نمی تواند به تعهدات خود به مصرف کننده عمل کند موظف به بازپرداخت تسهیلات بانکی و سود آن است و در نتیجه متحمل زیان انباشته می شود و قاعدتا باید مطالبه گر حقوق از دست رفته خود، سهامدارانش و مصرف کنندگانش باشد و حتی سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز باید به این امر ورود کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت اظهار کرد: این زیان در حالی متوجه صنعت خودرو می شود که خودروسازی ایران به طور مستقیم تحت تحریم است و بنابراین نمی تواند برای تامین قطعات با هر قطعه ساز یا تامین کننده ای معامله داشته باشد، هچنین درست است که ایران نفت می فروشد اما درآمد حاصل از نفت به آسانی به کشور بازنمی گردد بنابراین در ایجاد درآمدهای ارزی هم نمی تواند با قدرت عمل کند در نتیجه اینها تحریم هم از نظر تامین قطعات و هم از نظر تامین منابع ارزی صنعت را در فشار می گذارد.

وی یادآور شد: تولید داخلی قطعات شماری از خودروها نیز توجیه اقتصادی ندارد زیرا در تیراژ کم و با قیمت تمام شده بالا صورت می گیرد.

خالقی خاطرنشان کرد: معامله در تنگنای تحریم سبب می شود این فروشنده باشد که شرایط را تعیین می کند و این امر قدرت چانه زنی ایران را در معاملات فرامرزی پایین می آورد و سبب می شود قطعات خودرو با نرخ بالاتری به ایران وارد شود و در نهایت خودرو گران تری در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.