بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

کریدور شمال جنوب را دریابید

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد داد که یک کنسرسیوم مشترک میان شرکت های حمل ونقل ایران و ارمنستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای فعال کردن کریدور شمال -جنوب ایجاد شود.

کریدور شمال جنوب را دریابید
تین نیوز |

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد داد که یک کنسرسیوم مشترک میان شرکت های حمل و نقل ایران و ارمنستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای فعال کردن کریدور شمال جنوب ایجاد شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی با اشاره به اهمیت تمرکز ایران و ارمنستان برای فعال کردن کریدور شمال جنوب، پیشنهاد ایجاد یک کنسرسیوم مشترک میان شرکت های حمل ونقل ایران و ارمنستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای فعال کردن این کریدور را مطرح کرد.

اتاق بازرگانی تهران در اوایل مهرماه، هیئتی تجاری را برای حضور در نشست اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ارمنستان اعزام کرد. یکی از پنل های این همایش به موضوع صنعت، حمل ونقل و لجستیک اختصاص داشت و یکی از موضوعات حائز اهمیتی که در این پنل مورد بحث قرار گرفت، اهمیت کریدور شمال-جنوب بود. کریدور شمال-جنوب به عنوان یک شبکه حمل ونقل استراتژیک به منظور تسهیل تجارت و ترانزیت میان هند، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه مورد توجه قرار گرفته است.

این کریدور، بنادر مهم در خلیج فارس را با بنادر دریای خزر متصل می کند و به این وسیله دسترسی به بازارهای آسیا و اروپا را افزایش می دهد. این کریدور در عین حال، اتصالات میان بنادر را افزایش داده و منجر به کاهش زمان و هزینه ترانزیت میان آسیا و اروپا می شود. چنانکه با استفاده از کریدور شمال-جنوب که به عنوان جایگزین مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز تلقی می شود، هزینه حمل ونقل 30 درصد ارزان تر و مسیرها 40 درصد کوتاه تر می شود.

در این میان ایران، به عنوان پل ارتباطی برای تجارت میان کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا و سایر مناطق، نقش معناداری در کریدور بین المللی شمال-جنوب ایفا می کند و حضور فعالانه ایران در مسیر کریدور، می تواند کشور ما را به یک بازیگر کلیدی در یکپارچگی و چشم انداز اقتصاد منطقه ای تبدیل کند.

چنانچه از بیان فرصت هایی نظیر ورود به بازارهای جدید، دسترسی به بنادر، دسترسی به حمل ونقل چندوجهی، تقویت روابط چندجانبه و جذب سرمایه گذاری خارجی که این کریدور می تواند برای ایران فعال کند بگذریم، توجه به رفع محدودیت های مالی و زیرساختی که به پویایی این کریدور منتهی می شود نیز بسیار حائز اهمیت است. این یک کریدور حمل ونقلی چند وجهی است که شامل بخش های ریل، جاده و مسیرهای دریایی می شود و از کشورهای متعددی هم عبور می کند. در چنین شرایطی، از دست دادن یکی از مسیرها که می تواند در قالب بخش ریلی نیمه تمام نیز ظاهر شود، مسیر حمل ونقل را به طور کلی مختل می کند. بنابراین نکته ای که پیش از این نیز مورد اشاره قرار گرفت، ضرورت تمرکز بر تامین منابع مالی و توسعه زیرساخت ها برای بهره گیری از ظرفیت های این کریدور است.

در سفر هیئت ایرانی به ارمنستان، دو طرف نسبت به انجام سرمایه گذاری های مشترک به توافقاتی دست یافتند که قسمی از این توافقات می تواند معطوف به توسعه بخشی از زیرساخت ها در کریدور شمال- جنوب باشد. آن هم در شرایطی که گفته می شود، بیش از 100 پروژه سرمایه گذاری با سرمایه بیش از 38 میلیارد دلار برای اجرای پروژه های در حال اجرا یا اجرا نشده این کریدور تا سال 2030 مورد نیاز است.

به هر روی، ایران به دلیل موقعیت استراتژیکی که در کریدور حمل و نقل شمال جنوب دارد، نه تنها می تواند چشم انداز اقتصادی خود را توسعه ببخشد، بلکه به عنوان بازیگر اصلی در صحنه تقویت تجارت اوراسیا و بازارهای جهانی می تواند تجارت منطقه را نیز متحول کند.

ما در رویداد نشست اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا این نکته را تبیین کردیم که ایران با پتانسیل هایش می تواند کریدور را فعال کند. در این فرصت، علاوه بر سایر پیشنهاداتی که در حوزه توسعه زیرساخت ها مطرح شد، این پیشنهاد را مطرح کردیم که شرکت های حمل ونقلی از ایران، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه اوراسیا که در این کریدور فعال هستند، کنسرسیوم مشترکی ایجاد کنند تا همکاری ها در سایه این کنسرسیوم به شکل سیستماتیکی انجام گرفته و توسعه پیدا کند. از آنجا که ناوگان ایرانی به دلیل مشکلاتی از قبیل عدم برخورداری از روادید و بیمه سبز قادر به ورود به کشورهای اروپایی نیستند از طریق این همکاری مشترک می توان نسبت صادرات کالا به کشورهای اروپایی نیز امیدوار بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.