بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

فصل جدید اتاق‌های بازرگانی با تغییر چهره تجار

فصل جدید اتاق‌های بازرگانی با تغییر چهره تجار

تب و تاب انتخابات در اتاق های بازرگانی سراسر کشور، سرانجام فرو نشست. نتایج اولیه اعلام شد و به نوعی صاحبان کرسی های بخش خصوصی در اتاق تهران و سایر شهرستان های کشور، اعضای خود را شناختند. اوج سرعت در انتخابات پایتخت رخ داد.

به گزارش تین نیوز، ساعت حدود ٣ : ٢٢ شب بود که خبری از سوی هیأت نظارت بر انتخابات اتاق تهران روی خروجی سایت ها و خبرگزاری ها قرار گرفت. نتایج نشان می داد، یکی از ائتلاف های فعال در انتخابات تهران توانسته بود، ٣٥ کرسی از ٤ کرسی موجود را از آن خود کند.

حال آن که ائتلاف مذکور ترکیبی از چهره های متجدد، منتقد، جوان و بعضا وابسته به سیاسیون را در خود گنجانده بود. این ائتلاف اما از حضور پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، مسعود خوانساری معاون وزیر راه در دولت هشتم و مهدی جهانگیری مدیرعامل شرکت مالی گردشگری بهره می برد.

در کنار این افراد، فاطمه مقیمی، حمیدرضا صالحی، کاوه زرگران، انصاری، امیرزاده و مستوفی نیز حضور داشتند. جدا از برندگان انتخابات دور هشتم اما نگاهی به بازماندگان از حضور در پارلمان بخش خصوصی نشان می دهد که دو پیر بازرگان اتاق بازرگانی که از اولین های اتاق تجارت در اوایل انقلاب بودند نیز نتوانستند رای کافی برای حضور در اتاق را به دست آورند. اولی علا میرمحمد صادقی، نایب رئیس اتاق ایران و فرد امین بازرگانان تهرانی بود و دیگری علینقی خاموشی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی که نزدیک به ٣دهه ریاست آن را نیز برعهده داشت. از دیگر نام های معتبر که نتوانستند در اتاق تهران حضور یابند، می توان به مسعود دانشمند، ابراهیم جمیلی، محمدمهدی راسخ، محمد صدر هاشمی نژاد، محمدمهدی رئیس زاده، شاهرخ ظهیری، سیدحمید حسینی، محمدرضا بهرامن و محمدرضا بهزادیان اشاره کرد؛ نام هایی که عدم حضورشان در اتاق به نوعی نشان دهنده ذکاوت رقبا، سیاسی کاری در جریان انتخابات و شاید هم قدری تخلفات اثبات نشده را دخیل دانست.


رقابت فشرده در شهرستان ها و بازماندگان از اتاق

گذشته از این اما وارثان حاج محمدحسین امین الضرب، پدر تجارت ایران در سایر نقاط کشور نیز انتخابات پرشوری را پشت سر گذاشتند. بر این اساس در شهرهای مهم و بزرگ نظیر مشهد، غلامحسین شافعی، رئیس فعلی اتاق ایران به همراه حسین محمودی خراسانی، سیدمحمد بحرینیان، محمدحسین روشنک و سیدحسین احمدی سلیمانی بیشترین آرا را نصیب خود کردند. در اصفهان نیز محمود اسلامیان، مسعود گلشیرازی، سیدعبدالوهاب سهل آبادی و زهرا اخوان نسب رأی لازم برای ورود به اتاق این شهرستان را کسب کردند. در این شهرستان افراد صاحبنامی نظیر حجه فروش و کساییان نیز از حضور در اتاق بازرگانی بازماندند. گزارش ها حکایت دارد، رقابت های انتخاباتی در استان البرز نیز به شدت پیگیری شده و در این استان نیز طیف موسوم به تحول خواه توانسته است آرای لازم رابرای حضور در اتاق البرز کسب کند.


پیام پنهان انتخابات برای مردم عادی

درنگی کوتاه در دوره دو ماه گذشته و تکاپوهای بازرگانان سراسر کشور برای حضور در اتاق نشان می داد، اتاق بازرگانی آنقدر ها هم که تجار ایرانی معتقد هستند، صرفا برای تعالی بخش خصوصی و مشورت به سه قوه شکل نگرفته است و منافعی را در پس خود مستتر داشته است. این را می توان از فحوای کلام یکی از بازرگانان راه نیافته به اتاق در کوران انتخابات به خوبی دریافت؛ او می گفت: ما کاسب هستیم و کاسب جماعت جایی هزار تومان هزینه نمی کند، مگر این که چند ١ برابر آن سود به دست بیاورد. فارغ از این اما امید می رود با پوست اندازی چهره هیأت نمایندگان در اتاق های سراسر کشور شاهد ایفای نقش حقیقی بازرگانان در خانه امن خویش باشیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.