◄ باکو و مسکو، تکمیل کریدور شمال جنوب را بررسی کردند
قرباناف رئیس شرکت دولتی راهآهن جمهوری آذربایجان و آلان لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه در دیداری که روز گذشته داشتند تکمیل کریدور بینالمللی حملونقل شمال-جنوب را موردبررسی قراردادند.
قرباناف رئیس شرکت دولتی راهآهن جمهوری آذربایجان و آلان لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه در دیداری که روز گذشته داشتند تکمیل کریدور بینالمللی حملونقل شمال-جنوب را موردبررسی قراردادند.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، قرباناف در این دیدار گفت: مرحله نخست تکمیل کریدور شمال-جنوب به پایان رسیده و این مسیر بینالمللی در بخش جمهوری آذربایجان بهطور کامل آماده بهرهبرداری است.
او افزود: این کریدور نهتنها در توسعه جمهوری آذربایجان، ایران و فدراسیون روسیه بلکه دیگر کشورهای منطقه که درصدد گسترش مبادلات تجاری از طریق صادرات و واردات هستند، نقش مهمی خواهد داشت.
به گفته قرباناف کریدور شمال-جنوب، اروپای شمالی را به آسیای جنوب شرقی متصل میکند و پیشبینیها نشان میدهد در صورت بهرهبرداری کامل این مسیر شرایط مناسب برای ورود کشورهای اروپا، روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز به خلیجفارس، هند و توسعه روابط بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر با بنادر دریای سیاه فراهم خواهد شد.
لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه نیز با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور بینالمللی حملونقل شمال-جنوب، بر ضرورت جذب محموله برای حمل از این مسیر بینالمللی تأکید کرد.
در این دیدار همچنین در خصوص استفاده از ظرفیتهای کریدور بینالمللی حملونقل جنوب-غرب که مسیر فرعی از شمال-جنوب برای انتقال محمولهها از خلیجفارس از طریق خاک ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به بنادر دریای سیاه و بالعکس و نیز خط ریلی باکو-تفلیس-قارص تبادلنظر شد.
موافقتنامه راهاندازی کریدور حملونقل بینالمللی شمال - جنوب در شهریورماه 1379 در سنپترزبورگ روسیه به امضای وزیران حملونقل این کشور، ایران و هند رسید.
این راهگذر مهمترین حلقه تجارت میان آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی ازنظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و ازنظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر هست.
دروازه اصلی کریدور شمال-جنوب، بندر چابهار است که با سرمایهگذاری مشترک ایران، هند و افغانستان درحالتوسعه است.