بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

نصب سیستم ردیاب ماهواره‌ای برای کامیون‌های ترانزیتی الزامی شد

نصب سیستم ردیاب ماهواره‌ای برای کامیون‌های ترانزیتی الزامی شد
|

تین نیوز |  در نشست مشترك نمایندگان گمرك ، اتاق بازرگانی و مسئولان سفارت تركیه در تهران ، صورت گرفت الزامات مربوط به نصب GPS بر روی كامیونهای ترانزیتی ورودی به ایران طی نشستی با حضور نمایندگان گمرك و اتاق بازرگانی كشورمان و مسئولان اقتصادی سفارت تركیه در تهران ، راه كارهای اجرایی نصب سیستم ردیاب ماهواره ای ( GPS ) برروی كامیونهای ترانزیتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز از  روابط عمومی گمرك ایران به منظور اطلاع رسانی و افزایش همكاری و هماهنگی مورد نیاز جهت اجرای مؤثر فرآیند نصب و بهره برداری از «سیستم موقعیت یاب ماهواره ای» (GPS) در كامیون های ترانزیتی به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، بویژه كامیون های خارجی ورودی از كشورهای همسایه و باتوجه به تعدد كامیون های ترانزیتی ترك متناسب با حجم بالای مبادلات تجاری فیمابین، براساس هماهنگی های بعمل آمده جلسه ای با حضور رایزن بازرگانی سفارت تركیه در تهران و كارشناس تجاری سفارت مزبور، معاون مدیركل امور كارنه تیر و ترانزیت اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و كشاورزی ایران ، مدیر كل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیر كل دفتر همكاریهای بین الملل و نماینده ارشد دفتر نظارت بر ترانزیت، در محل دفتر همكاریهای بین الملل گمرك ایران برگزار گردید.

غلامرضا صفاری طاهری مدیركل دفتر همكاریهای بین الملل گمرك ایران در این باره با اشاره به اینكه موضوع الزام به نصب GPS بر روی كامیونها، اقدامی كنترلی با هدف مبارزه موثر با تخلفات گمركی و در عین ارائه تسهیلات و روان سازی حمل و نقل و عبور كالا از قلمرو كشور است و علاوه بر قوانین داخلی در كنوانسیون بین المللیTIR نیز مستند قانونی دارد، تاكید كرد: این اقدام بصورت زمان بندی شده و در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول نصب GPS، از تاریخ 10/2/1393 برروی كامیونهای داخلی و مرحله بعدی آن، با توجه به سیاست یكسان سازی برای همه كامیونهای عبوری، از تاریخ 17/4/93 در مورد كامیونهای خارجی اعمال شده است وی گفت: به منظور تسهیل این فرآیند، علاوه بر بررسی امكان استفاده از اطلاعات موجود در سیستم كشور مقابل كه در اولویت و ترجیح گمرك ایران است، موضوع تهیه و نصب دائم یا موقت GPS برای كامیون های ترانزیتی، با همكاری گمرك جمهوری اسلامی ایران نیز امكان پذیر خواهد بود و در این ارتباط هرگونه شبهه جریمه یا ایجاد الزام برای یك كشور خاص منتفی است.

براساس این گزارش ، آقای «همت گریش» رایزن بازرگانی سفارت تركیه ضمن تشكر از همكاریهای گمرك ایران درخصوص مدیریت مسائل و مشكلات رانندگان كامیون های ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران به تركمنستان و ضرورت پیگیری موضوع و ادامه همكاریهای خوب فیمابین، درخصوص الزام به نصبGPS بر روی كامیون های ترك، توجه به عوارض احتمالی این مسئله را ضروری دانست و گفت: ممكن است در برخی موارد نصبGPS موجب اختلال سایر سیستم های كامپیوتری شود و به همین دلیل شایسته است توجه ما عمدتاً معطوف به حمایت از تجارت سالم و بازرگانان درستكار باشد .این گزارش حاكی است نماینده ارشد دفتر نظارت بر ترانزیت گمرك ایران با اشاره به آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده جهت رسیدگی به مشكلات مربوط به تردد كامیون های ترانزیتی به مقصد تركمنستان كه عمدتاً ناشی از محدودیت های اعمال شده از حیث تعداد پذیرش كامیون ها از سوی طرف تركمنی است، ضرورت استمرار همكاری دوجانبه و دسترسی به اطلاعات موردنیاز با استفاده از GPS را جهت انجام اقدامات كنترلی موردتاكید قرار داد.

این گزارش می افزاید نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت بهره گیری از تجربیات و شیوه های موفقیت آمیز سایر كشورها و عضویت كشور تركیه در كمیته اجرائی تیر و استفاده از ابزارهای مدیریت ریسك تصریح كرد: گمرك تركیه از GPS استفاده می كند و حتی برای كالاهائی كه ریسك بالائی دارند و یا اینكه حقوق و عوارض آنها بالا است، از مأمور بدرقه نیز یهره می گیرد وی همچنین اظهار داشت : اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران به عنوان بخش خصوصی،گمرك ایران را محق می داند كه در راستای ایجاد سلامت و روان سازی حمل و نقل كالا اقدامات لازم را بعمل آورد و در كنوانسیون تیر نیز این موضوع به صراحت ذكر شده و سعی بر این است كه استفاده از این ابزارها هزینه زیادی را به بخش حمل و نقل تحمیل نكند و ما برای تحقق این امر همكاریهای لازم را با گمرك ایران انجام خواهیم داد.

برپایه این گزارش علی بعیدی مفردنیا ، مدیركل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرك ایران نیز مطالبی درخصوص ضرورت استفاده از اطلاعات GPS بیان كردو گفت : هدف اصلی نصب GPS، ارائه تسهیلات به بازرگانان معتبر و درستكار بوده و تجربه ثابت كرده كه كمتر از 2 الی 3 درصد وسائط نقلیه ریسك بالائی دارند و 97% مابقی فرآیند حمل و نقل را سالم انجام می دهندوی افزود بنابراین آنها انتظار دارند سازمان گمرك تسهیلات لازم را به آنها ارائه دهد و از جمله تسهیلات مورد انتظار، روان سازی حمل و نقل و عبوركالا از قلمرو كشور است و برای تحقق این هدف، ناگزیر از استفاده از ابزارهای كنترلی هستیم.

بعیدی مفرد نیا افزود: ابزارهای كنترلی، اطلاعات ورودی سیستم مدیریت ریسك را تشكیل می دهند و آنچه كه اهمیت بیشتری دارد اطلاعات است نه ابزارها، بنابراین هدف اصلی، تبادل اطلاعات بین گمرك ایران و گمرك تركیه بوده و اگر GPS گمرك تركیه بر روی كامیونهای ترك نصب شده باشد و امكان استفاده از اطلاعات آن برای گمرك ایران فراهم شود،در این صورت دیگر نیازی به نصب GPS گمرك ایران بر روی كامیونهای ترك نخواهد بود. و در یك فرصت یكماهه ، دوطرف در این زمینه بررسی های لازم را جهت همكاری حداكثری بعمل خواهند آورد.

این گزارش حاكی است در پایان این جلسه ضرورت ارتباط نزدیك و مستمر مراجع ذیمدخل به منظور اجرای بهینه فرآیند انجام كار مورد تأكید و توافق شركت كنندگان قرار گرفت.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.