بازدید سایت : ۸۸۲۸۵
ضرورت برنامه ریزی برای ارتقا سهم ایران از لجستیک؛

ایران باید هاب لجستیک منطقه شود

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت برنامه ریزی برای ارتقا سهم ایران از لجستیک تاکید کرد.

ایران باید هاب لجستیک منطقه شود
تین نیوز |

فاطمه سادات حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در پنلی که با موضوع «لجستیک و حمل ونقل و ایفای نقش برجسته در ترانزیت و تجارت بین الملل» در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد به تبیین سیاست ها و راهبردهای کلان ناظر بر چالش ها و مسائل و مشکلات در حوزه لجستیک پرداخت و گفت: چالش های حوزه لجستیک به سه دسته زیر ساختی، مدیریتی و اقتصادی_ اجتماعی تقسیم می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدیان افزود: در بین حدود ۲۰ کشور منطقه که از وضعیت متوسطی از لحاظ لجستیک برخوردارند، جایگاه ایران در رتبه ۸ است و البته رتبه ایران در بین ۱۰۸ کشور جهان ارتقا یافته و به جایگاه ۶۴ رسیده که در حد متوسط است.

حمیدیان خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخشی در بخش زیرساخت ها باید توجه ویژه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل، تنقیح قوانین برای حمایت از لجستیک و رفع نقص سیستم های ردیابی کالاها داشته باشد و این همواره مورد تاکید مدیران قرار گفته است.

وی افزود: در کنار این موارد سیستم های جامع آمار نظارتی هم باید تقویت شود تا آمارهای دقیق بدست آوریم و بر اساس آن ها برنامه ریزی مدونی داشته باشیم.

حمیدیان در ادامه گفت: در بخش مدیریتی چالش هایی داریم که یکی از آن ها نگاه جزیره ای است در حالی که باید نگاه های سیستمی به حمل ونقل جایگزین نگاه جزیره ای شده و بر همه امور حاکم شود.

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصادی و اجتماعی فقدان مدل های بومیِ اقتصادی_ اجتماعی لجستیک منطقه ای،  محله ای و همچنین عدم ثبات در بازارها از دیگر موانع در مسیر رونق لجستیک است.

حمیدیان در بخش چالش های زیرساختی با بیان اینکه وضعیت کشور در برخورداری از دارایی های لجستیک مناسب است، افزود: باید رویکرد خود را به ارتقا بهره برداری تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی که طی سال های اخیر کمتر مورد توجه واقع شده، باید مشارکت بیشتری داشته باشد و همکاری ها با شرکت های بین المللی تقویت شود.

حمیدیان ادامه داد: بازنگری و تنقیح قوانین در بخش های مختلف از جمله پایانه های مرزی که دارای برخی فرایندهای مشترک با گمرک است، باید با رویکرد بهبود فرایندها انجام شود.

افزایش سرمایه گذاری ها برای آینده و توجه ویژه به بخش بلاکچین از دیگر مواردی بود که در بخش راهکارها از سوی رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی مورد اشاره قرار گرفت.

وی درخصوص راهکارهای در نظر گرفته شده برای بهبود لجستیک کشور گفت: استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در وزارت راه و شهرسازی با نگاه برون سپاری بخشی از فعالیت ها به این شرکت ها مد نظر قرار گرفته است.

حمیدیان به لزوم افزایش هم پیمانی و سرمایه گذاری با شرکت های خارجی اشاره کرد و گفت: این امر نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی است.

وی بر ضرورت برنامه ریزی برای ارتقا سهم لجستیک تاکید کرد و گفت: سهم لجستیک ایران از جی دی پی در حال حاضر ۱۳.۵ درصد است در حالی که سهم لجستیک سایر کشورها از جی دی پی ۲۰ درصد است، بنابراین باید سهم لجستیک ایران و جابجایی های کانتینری افزایش یابد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: باید برنامه ریزی برای تقویت ایران در جایگاه هاب لجستیک منطقه در اولویت قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    با این دست فرمون که دارید میرید، در بیست سال آینده خوابش را هم نمی بینید!!