عملکرد کریدور میانی در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شد
کریدور میانی جایگاه خود را به عنوان یک جایگزین مناسب برای مسیرهای عبوری از روسیه برای اتصال شرق دور به اروپا تثبیت می کند.
کریدور میانی جایگاه خود را به عنوان یک جایگزین مناسب برای مسیرهای عبوری از روسیه برای اتصال شرق دور به اروپا تثبیت می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر ، در همین رابطه شرکت ملی راه آهن قزاقستان (KTZ) اعلام کرد، حجم محموله های حمل شده در مسیر کریدور میانی نسبت به سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۲.۵ برابر افزایش یافته و به ۱.۵ میلیون تن رسیده است.
رشد قابل توجهی نیز در مورد صادرات قزاقستان در مسیر کریدور میانی ثبت شده که نسبت به سال قبل ۶۵۰ درصد رشد داشته و به ۸۹۱ هزار تن رسیده است.
علاوه بر این، KTZ اشاره کرد که کانتینر هایی که از طریق کریدور میانی جابجا شده اند در مجموع به ۳۲ هزار و ششصد تی ای یو رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.
این اعداد در نشست عمومی انجمن بین المللی TITR که در ۸ فوریه ۲۰۲۳ در آلماتی قزاقستان برگزار شد، اعلام گردیدند.
در این نشست، طرفین در مورد چگونگی افزایش بیشتر حجم کالاهای عبوری از مسیر کریدور میانی در سال ۲۰۲۳ گفتگو کردند.
یکی از راه حل های آینده کریدور میانی، راه اندازی "یک قطار شاتل منظم با یک برنامه زمانی ثابت" است.
البته این تنها قزاقستان نیست که افزایش حجم عبور کالا در کریدور میانی را تجربه می کند.
راه آهن آذربایجان (ADY) مدعی است که ۳.۹ میلیون تن کالا را که مربوط به کریدور میانی بوده در این مسیر جابجا کرده که نشان دهنده افزایش بیش از نیم میلیون تنی نسبت به سال ۲۰۲۱ است.
خط باکو- تفلیس- قارص که مسیر ریلی در امتداد کریدور میانی از طریق ترکیه است، در سال ۲۰۲۲ شاهد عبور ۴۳۲۲۸۴ تن کالا بود.
به گفته ADY، ترانزیت کالا از طریق این خط بین سال های ۲۰۱۷ – ۲۰۲۲ به ۱۳۴۷۵۸۵ تن رسید.
ازبکستان نیز اولین قطار خود را در پایان سال ۲۰۲۲ در کریدور میانی به راه انداخت. اولین قطار با محموله شمش مس، با عبور از ترکمنستان محموله خود را به بندر ترکمن باشی منتقل کرد. این محموله سپس با کشتی از طریق دریای خزر به بندر باکو در جمهوری آذربایجان رسید و در ادامه با عبور از گرجستان و دریای سیاه به بلغارستان و در نهایت به اروپا منتقل شد.