عزم مشترک تهران و مسکو برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب
تهران منتظر امضای توافقنامه ای با روسیه برای تکمیل راه آهن رشت - آستارا در آینده نزدیک است.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۳ اردیبهشت) در نمایشگاه سرمایه گذاری قفقاز گفت: تهران منتظر امضای توافقنامه ای با روسیه برای تکمیل راه آهن رشت - آستارا در آینده نزدیک است.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر دانش، قطعه رشت - آستارا آخرین حلقه از راه آهن کریدور شمال - جنوب در ایران است که مسیر بین بنادر ایران در سواحل خزر و بنادر خلیج فارس را به هم متصل می کند و تکمیل آن امکان بهره برداری کامل از خط ریلی در کریدور شمال-جنوب را فراهم می سازد.
جلالی گفت: باید این خبر خوب را اعلام کنم که در آینده بسیار نزدیک تفاهم نامه ای با روسیه برای تکمیل راه آهن رشت - آستارا امضا خواهد شد و ظرف سه یا چهار ماه آینده، حداکثر در ماه اکتبر، فاز اجرایی آن در قالب پروژه کریدور شمال - جنوب آغاز شود.
سرگئی پاولوف، معاون اول راه آهن روسیه نیز در ماه مارس ۲۰۲۳ گفته بود که راه آهن روسیه در انتظار امضای قرارداد بین تهران و مسکو برای تکمیل خط ریلی رشت - آستارا در سال جاری است.
وزارت حمل و نقل روسیه در حال آماده سازی قراردادهای دو جانبه بین ایران-روسیه و سه جانبه بین جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران است.
پاولوف در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت این قطعه چقدر برآورد می شود، گفت "محاسبه تقریبی در حال حاضر ۱.۶ میلیارد دلار آمریکا است. وی تاکید کرد: مذاکراتی در بالاترین سطح صورت گرفته و تصمیم بر این شده که در بخشی از خط رشت - آستارا به شکل ترکیبی هر دو نوع ریل ۱،۴۳۵ میلی متری، استاندارد فعلی ایران، و ۱،۵۲۰ میلی متری، استاندارد روسیه را نصب کنند اما برای استفاده از زیرساخت های موجود و حرکت هر چه سریع تر، ریل های ۱۴۳۵ میلی متری نصب خواهد شد.
کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) هند و جنوب آسیا را از طریق ایران به آسیای میانه، قفقاز و یا ترکیه، به اروپا و روسیه متصل می کند و می تواند یک جایگزین سریعتر و ارزانتر برای کانال سوئز باشد.