کانال سوئز جای خود را به کریدور شمال جنوب می دهد
وزیر حمل و نقل روسیه وعده داد که حجم کالاهای ارسالی از طریق کریدور شمال جنوب (INSTC) که به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز شناخته می شود، طی هفت سال آینده تقریبا سه برابر خواهد شد.
وزیر حمل و نقل روسیه وعده داد که حجم کالاهای ارسالی از طریق کریدور شمال جنوب (INSTC) که به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز شناخته می شود، طی هفت سال آینده تقریبا سه برابر خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه روز پنجشنبه در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) وعده داد که حجم کالاهای ارسالی از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب (INSTC) که به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز شناخته می شود، طی هفت سال آینده تقریبا سه برابر خواهد شد.
بر اساس این گزارش، کریدور شمال - جنوب یک شبکه حمل و نقل آبی خاکی به طول 7200 کیلومتر است که مسیرهای کشتی، ریلی و جاده ای را برای جابجایی محموله بین روسیه، ایران، آذربایجان، هند و آسیای مرکزی به هم متصل می کند.
ساخت این پروژه در اوایل دهه 2000 آغاز شد، اما تلاش ها برای توسعه آن پس از تحریم های غرب که مسکو را مجبور کرد جریان های تجاری خود را از اروپا به آسیا، آفریقا و خاورمیانه تغییر دهد، تشدید شد.
ساولیف توضیح داد که مجموع جریان محموله در امتداد این کوریدور در سال 2022، 14.5 میلیون تن بود و پیش بینی برای سال جاری میلادی 17.6 میلیون تن است.
وی افزود: پیش بینی می شود تا سال 2030 این حجم به 41 میلیون تن برسد.
در زمان حاضر، تنها برخی از بخش های این مسیر عملیاتی است و روسیه و ایران در ماه گذشته توافق کردند که یک خط ریلی برای الحاق به آن بسازند. مسکو قصد دارد تا سال 2030 بیش از 3 میلیارد دلار برای توسعه این پروژه سرمایه گذاری کند.
روسیه بارها اعلام کرده است که این مسیر می تواند جایگزینی برای کانال سوئز شود، آبراهی 193کیلومتری که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند.
هر روز حدود 12 درصد از تجارت جهانی از طریق این کانال که مسیر محبوب بین اروپا و آسیاست، صورت می گیرد.
در مارس 2021، کانال سوئز به مدت شش روز توسط یک کشتی کانتینری که به گل نشسته بود مسدود شد، این انسداد روزانه 9 میلیارد دلار به تجارت جهانی ضرر زد.
انتظار می رود تجارت از طریق کریدور شمال ـ جنوب به شرکت ها اجازه دهد تا حدود 50 درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش دهند و تا 20 روز در زمان سفر در مقایسه با مسیر کانال سوئز صرفه جویی کنند.
در نظر داشته باشید. مسکو سرمایه گذاری نمیکند. فقط به ایران برای احداث این پروژه ، وام خواهد داد.
این 3 میلیارد دلار وام هست که بازپرداخت اصل و سودش گردن ایران است. سرمایه گذاری نیست. دولت روسیه اگر واقعا باور دارد که این مسیر می تواند جایگزینی برای کانال سوئز شود، دست در جیب کند و بجای وام در ساخت این ریل مشارکت کند.