پیش بینی بانک توسعه اوراسیا از تقاضا کریدور شمال-جنوب
بانک توسعه اوراسیا در گزارش بررسی کریدورهای درون و بین قاره ای، به پتانسیل و ظرفیت های کریدور شمال-جنوب پرداخته است.
بانک توسعه اوراسیا در گزارش بررسی کریدورهای درون و بین قاره ای، به پتانسیل و ظرفیت های کریدور شمال-جنوب پرداخته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از کانال تلگرامی اندیشکده حمل و نقل ، این ظرفیت ها برای دو دسته بار کانتینری و کلی (کانتینری و غیرکانتینری)، در دو حالت حداقلی و خوش بینانه در سال 2030 برآورد شده است. بر این اساس، پتانسیل بارهای کانتینری مسیر اصلی کریدور شمال-جنوب در حالت حداقلی، 198 هزار TEU و در حالت خوش بینانه، 416 هزار TEU برآورد شده است.
هم افزایی مسیر با سایر مسیرهای این کریدور، پتانسیل حالت حداقلی و خوش بیانه را به ترتیب به 325 هزار TEU و 662 هزار TEU می رساند که در بازه ی 5.9 تا 11.9 میلیون تن قرار می گیرد. همچنین پتانسیل بارهای کلی در حالت حداقلی، 14.6 میلیون تن و در حالت خوش بینانه، 24.7 میلیون تن، پیش بینی شده است.
گفتنی است که این گزارش در نوامبر 2021 منتشر شده و باید به این نکته توجه کرد که وقوع جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه، سیاست و اقتصاد روسیه را به سمت کشورهای آسیایی سوق داده است؛ به طوری که تجارت هند و روسیه در سال 2023 نسبت به سال 2021، بیش از 4 برابر شده است (13.5 میلیارد دلار در سال 2021 و بیش از 55 میلیارد دلار در سال 2023). بنابراین می توان نتیجه گرفت که دستیابی به هدف ترانزیت 30 میلیون تنی برنامه هفتم توسعه در کنار اصلاح برخی فرآیندها و رویه های ترانزیتی دور از ذهن نیست.