بازدید سایت : ۴۶۸۸۳

تسهیل حمل و نقل کالا با تشکیل ستاد ملی ترانزیت

عملکرد قابل قبول وزارت راه در حوزه توسعه ترانزیت کالا

تسهیل حمل و نقل کالا با تشکیل ستاد ملی ترانزیت
تین نیوز

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: به صورت کلی رویکرد دولت سیزدهم به ترانزیت کالا بسیار مطلوب بود و گام های خوبی هم در این مسیر برداشته شد اما با توجه به انباشت غفلت های صورت گرفته در دهه گذشته و ظرفیت بسیار زیاد، انتظار اقدامات بیشتری از دولت چهاردهم داریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیت کالا گفت: ایران با توجه با موقعیت مناسبی که در حوزه حمل و نقل بین المللی دارد، می تواند از فرصت ایجاد شده استفاده و نقش عمده ای را در حمل ونقل داخلی و بین المللی ایفا کند.

ایری در ادامه با اشاره به اهمیت کریدورهای ترانزیتی عنوان کرد: همه کشورها به دنبال اختصاص سهم قابل توجهی در این کریدورها هستند و خوشبختانه ایران در تقاطع کریدورها قرار گرفته است و راه های دسترسی زیادی دارد که باید از این ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده شود. بهره مندی از این ظرفیت ضمن ارتقای امنیت ، درآمدزایی پایداری را برای کشورمان به همراه دارد و راهی موثر و ایمن برای دور زدن تحریم های ظالمانه نیز به شمار می رود.

وی ادامه داد: خوشبختانه باتوجه به تاکیدات نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون عمران به تکمیل کریدورهای اصلی و توسعه ترانزیت کشور و اهتمام دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت بالقوه ایران، گام های بسیار خوبی طی سال های اخیر در این زمینه بر داشته شد. دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه، انعقاد قراردادهای دو و چند جانبه با کشورها و همچنین عضویت در سازمان های بین المللی مانند شانگهای و بریکس نیز ظرفیت بیشتری در اختیار کشورمان قرار داده و دروازه بازارهای جهانی را به روی ما گشود.

وی اضافه کرد: با وجود انتقاداتی که نسبت به تکمیل برخی از کریدورها داریم، اقدامات وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حوزه بهره مندی ازظرفیت ترازیت کالا نسبت به دولت قبل، پیشرفت مناسبی داشته است به عنوان مثال طبق گزارش های ارائه شده در حوزه ترانزیت جاده ای، ، شاهد رشد 215 درصدی نسبت به دولت دوازدهم بودیم.

ایری با بیان اینکه طبق گزارش وزارت راه میزان ترانزیت جاده ای از ۴.۷ میلیون تن در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۴.۸ میلیون تن رسیده است، ادامه داد: افزایش طول بزرگراه ها از جمله اقدامات دیگر دولت شهید رئیسی بود که امیدوارم در دولت آینده ادامه دار باشد. این در حالی است که کل ترانزیت کشور نیز ۵۱ درصد رشد داشته است و در سه ماهه ۱۴۰۳ این رشد با شتاب بیشتری ادامه یافت.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: به صورت کلی رویکرد دولت سیزدهم به ترانزیت کلا بسیار مطلوب بود و گام های خوبی هم در این مسیر برداشته شد اما با توجه به انباشت غفلت های صورت گرفته در دهه گذشته و ظرفیت بسیار زیاد،انتظار اقدامات بیشتری از دولت چهاردهم داریم. در همین راستا هم مجلس در برنامه هفتم توسعه به تشکیل ستاد ملی ترانزیت تاکید کرده و امیدواریم با افزایش هم افزایی و کاهش عملکرد های موازی و غیر موثر دستگاه ها، رکوردهای خوبی را در این حوزه به ثبت برسانیم.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد که در صورت بی توجهی به حوزه ترانزیت کالا علاوه بر ازدست دادن سهم ترانزیت کالا در منطقه و جایگزینی مسیرهای دیگر، امکان درآمدزایی پایدار را نیز از خودمان سلب کردیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.