توافق قزاقستان و ترکمنستان برای تقویت همکاری در حمل و نقل ریلی "کریدور شمال-جنوب"
رهبران قزاقستان و ترکمنستان توافق کرده اند که همکاری خود را در زمینه حمل و نقل ریلی در شاخه شرقی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، یعنی مسیر قزاقستان-ترکمنستان-ایران، افزایش دهند.
رهبران قزاقستان و ترکمنستان توافق کرده اند که همکاری خود را در زمینه حمل و نقل ریلی در شاخه شرقی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، یعنی مسیر قزاقستان-ترکمنستان-ایران، افزایش دهند. این موضوع در اعلامیه ای که به منظور تقویت دوستی و تعمیق شراکت استراتژیک چندجانبه بین دو کشور امضا شده، بیان شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابرنیوز، پس از سال 2022، کریدور حمل و نقل شمال-جنوب به یکی از اولویت های روسیه تبدیل شده است، زیرا دسترسی به بنادر ایران را فراهم می کند و ارتباط با کشورهای “دوست” آسیا و خاورمیانه را برقرار می سازد.
در این اعلامیه آمده است که سران کشورها از سطح بالای همکاری موجود در زمینه حمل و نقل ابراز رضایت کرده و بر اهمیت ادامه تلاش های مشترک برای اجرای پروژه های مشترک که انتقال کالاها از طریق خاک ترکمنستان و قزاقستان را تضمین می کند، تأکید کردند.
این اعلامیه توسط روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان، سردار بردی محمدوف و قاسم-جومارت توکایف، امضا شده است. همچنین در این سند بر اهمیت توسعه سایر کریدورهای حمل و نقل بین المللی، از جمله مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین (یا کریدور میانه)، کریدور حمل و نقل آسیای مرکزی – خلیج فارس، کریدور جنوبی و غیره که آسیا و اروپا را به هم متصل می کند، تأکید شده است. کریدور حمل و نقل شمال-جنوب دارای سه شاخه است: غربی، شرقی و مرکزی. شاخه شرقی از خاک قزاقستان، ترکمنستان و ایران عبور می کند و عمدتاً به خاطر ارتباط ریلی خود شناخته می شود. پیش تر، به منظور توسعه این مسیر، راه آهن روسیه تخفیف ۲۰ درصدی برای حمل و نقل کانتینری صادرات-واردات از طریق مرزهای روسیه-قزاقستان و سپس از طریق گذرگاه بولاشاک/سرختیاکا بین قزاقستان و ترکمنستان معرفی کرده است. این تخفیف حداقل تا سال ۲۰۲۵ معتبر خواهد بود.