آمادگی ایران برای سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در افغانستان
کریدور لاجورد غیراقتصادی تر از مسیر ایران است چراکه تغییر مدهای حمل و نقل در یک مسیر هزینه های حمل و نقلی را بالا می برد و در حال حاضر هم هیچ کریدوری آماده تر و محیاتر از کریدور ایران برای افغانها نیست.
نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: کریدور لاجورد غیراقتصادی تر از مسیر ایران است چراکه تغییر مدهای حمل و نقل در یک مسیر هزینه های حمل و نقلی را بالا می برد و در حال حاضر هم هیچ کریدوری آماده تر و محیاتر از کریدور ایران برای افغانها نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، حسن میرشفیع نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان درباره توافقات باکو با طالبان برای راه اندازی کریدور لاجورد و احتمال حذف ایران از مسیر بارهای ترانزیتی افغانستان و همچنین سرنوشت توافقات ترانزیتی تهران و کابل و همکاری در پروژه های زیرساختی این کشور اظهار داشت: هر کشوری متناسب با منافع خود، پیمان ها، توافقات و قراردادهایی را با سایر کشورها و همسایگان منعقد می کند، طبیعی است که کشور افغانستان علی رغم اینکه در حال حاضر دولت سرپرست افغانستان اداره امور را در دست دارد، در همین شرایط موجود تلاش می کند که ارتباطات حمل و نقلی خود را توسعه دهد اما باید توجه داشت که افغانستان کشوری در محاصره خشکی است و ارتباط دریایی ندارد و باید در این فکر باشد که برای صادرات محصولات خود روش حمل و نقلی پیدا کند.
میرشفیع ادامه داد: افغانستان کشوری است که در همسایگی چین، آسیای میانه، ایران، پاکستان قرار دارد و می تواند ظرفیت هایی را ایجاد کند که کریدور حمل و نقلی را توسعه دهد و در این میدان هم بازیگرهای دیگری هم غیر از منطقه و کشورهای همسایه ها نقش دارند که آنها هم منافعی در توسعه کریدورها دارند و در تلاش هستند که متناسب با منافع خود کار پیش رود.
وی گفت: ما هم در صحنه رقابتی حوزه کریدورها باید نقش خود را درست ایفا و تلاش کنیم منافع ملی در توسعه کشور رعایت شود ضمن اینکه مزیت های نسبی در کریدورهای داخل کشور باعث می شود که تجار و بازرگانان از این کریدورها با موقعیت خدادادی استراتژیک استفاده کنند و اگر کاهلی کنیم و در روابط خود دقت نداشته باشیم این فرصت های کریدوری از دست می رود.
میرشفیع افزود: باید به این نکته دقت شود که وقتی در منطقه ای دیگر بازاری ایجاد شود انتقال آن مشتری و بازار به کریدور دیگر به شدت سخت تر خواهد شد. ما هم در روابط خود با حکومت سرپرست افغانستان این ملاحظات را داشتیم و اخیرا رییس راه آهن افغانستان در ایران حضور داشت و توافقات خوبی انجام شود.
وی با بیان اینکه رفتار ما در حمل بار ترانزیتی افغانستان بسیار تاثیرگذار است تا آنها هم اتکای بیشتری در حمل بار از مسیر ایران داشته باشند، تاکید کرد: البته مزیت نسبی مسیر ایران به صورت خودکار وجود دارد که هیچ عواملی نمی تواند جایگزین آن شوند و کریدورهای دیگر برای افغانستان با هر محاسبه ای غیر اقتصادی تر از مسیر ایران خواهد بود و همچنین کریدور لاجورد غیراقتصادی تر از مسیر ایران است چراکه تغییر مدهای حمل و نقل در یک مسیر هزینه های حمل و نقلی را بالا می برد و در حال حاضر هم هیچ کریدوری آماده تر و محیاتر از کریدور ایران برای افغان ها نیست.
نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان ادامه داد: ضمن اینکه با افغانستان ارتباط مستمر تجاری و همزبانی داریم و این کمک می کند بسیاری از تجار افغان که در ایران حضور دارند مسیر ایران را ترجیح دهند. در عین حال باید هوشمندی و سرعت عمل در تکمیل کریدورهای خود داشته باشیم اما به صورت خودکار مسیرهای دیگری که به سمت افغانستان می رود توجیه پذیر نیست.
وی گفت: می دانیم که توسعه زیرساختی و اقتصادی افغانستان برای ایران هم از نظر اقتصادی و هم امنیتی اهمیت دارد و به همین دلیل کمک می کنیم افغانستان بتواند زیرساخت های حمل و نقلی را توسعه دهد. دراین باره مطالعات انجام شده را در اختیار افغان ها گذاشتیم و سرمایه گذاران ایرانی آماده به سرمایه گذاری در زیرساخت های افغانستان هستند.
میرشفیع با اشاره به میزان سرمایه گذاری ایران در پروژه های زیرساختی افغانستان اظهار داشت: فعلا میزان سرمایه گذاری ایران در پروژه های زیرساختی که به صورت رسمی در توافقات ثبت شده ۶ میلیارد دلار، اما این عدد قابل افزایش است و اخیرا با یک سرمایه گذار ایرانی مایل در حضور در بازار افغانستان مذاکراتی داشتیم و آمادگی سرمایه گذاری تا سقف ١٢ میلیارد دلار در این کشور را دارد.
وی افزود: ایران در سه کریدور زابل-زرنج- قندهار - کابل و هرات -کابل -چین یعنی کریدور واخان و کریدور هرات - مزار شریف - شیرخان بندر به سمت چین آمادگی همکاری سرمایه گذاری با افغانستان در حوزه ریلی را دارد. افغان ها با توجه محدودیت سرمایه گذاری به دنبال اولویت بندی این پروژه ها هستند و ایران در تامین مالی به صورت انفرادی یا با کمک کشورهای دیگر می تواند این اقدام را انجام دهد.
نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای افغان ها گفت: در سفر اخیر رییس راه آهن افغانستان به ایران بازدیدی از بندر چابهار انجام و تسهیلات بندر چابهار مطرح شد و این امکان را می توانیم فراهم آوریم که هر باری را که در هرات تحویل می گیریم را از بندر چابهار یا بندر عباس به صورت حمل ترکیبی در بنادر مختلف دنیا که طرف قرارداد افغانستان هستند را تحویل دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه تحریم ها علیه ایران چگونه امکان تحویل بارهای افغان در بنادر کشورهای دیگر وجود دارد، گفت: تحریم های کشتیرانی تحریم های آمریکایی است و فقط توسط آمریکا اعمال می شود اما سایر کشورها متناسب با منافع خود از این ارتباطات اقتصادی استفاده و به ایران کمک می کنند و آمریکا به هر حال به صورت غیرقانونی فشارهای تحریمی را به سایر کشور ها اعمال می کند و ما به طور قانونی تحت تحریم هیچ کشوری نیستیم و در قراردادهای بین المللی می توانیم از هر بندری استفاده کنیم و به بسیاری از بنادر هم دسترسی داریم. از سوی دیگر، بار افغانستان معاف از تحریم های آمریکا هستند را می توانیم بار آنها را به این بنادر برسانیم.
تيتر مطلب برعكس محتواي مطلب است.
آقای میرشفیع ، در مورد افغانستان ۱۰۰% اشتباه می کنید جناب مشاور ویژه ! افغانستان کشوری قبیله ای و مسئله دار است که توسط افراطیون متعصب اشغال شده است. هرگونه سرمایه گذاری توسط ایران در این کشور خطای راهبردی است. معادنش هم در اختیار چین است که براحتی در حال بردن آن است ! آقای میرشفیع بجای افغانستان ۱۲ میلیارد دلار در دالانهای داخلی منتهی به اروپا و کشورهای خلیج پارس سرمایه گذاری کنید. افغانستان آب را به ایران بست تا سیستان و بلوچستان ایران خشک شود جناب مشاور ویژه!!!!!!
سرمايه گذاري در افغانستان به صورت تهاتر است يعني احداث راه آهن بوسيله پيمانكار ايراني در قبال برداشت از معادن افغانستان. اگر برداشت صورت نگيرد ساخت پروژه متوقف مي شود پس ريسكي براي ايران ندارد و اجراي آن به نفع هر دو كشور است.
تيتر مطلب با محتواي مقاله هماهنگي ندارد و گويا تيتر براي سياه نمايي انتخاب شده است.