بازدید سایت : ۵۸۰۱۶

◄ اعلام آمادگی سازمان اوقاف برای خرید واگن و تکمیل خطوط ریلی

سازمان اوقافاعلام آمادگی کرده است که واگن خریداری نماید.

اعلام آمادگی سازمان اوقاف برای خرید واگن و تکمیل خطوط ریلی
تین نیوز |

رئیس سازمان اوقاف گفت: در مسئله ترانزیت اگر راه آهن رشت انزلی و آستارا را تکمیل و به بندر شهید رجایی متصل کنید، درآمدزایی در این حوزه بیش از ۳۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش تین نیوز،بر اساس خبری که صدا و سیما منتشر کرده،حجت الاسلام سید مهدی خاموشی افزود: ما اعلام آمادگی کرده ایم که می توانیم واگن خریداری کنیم و سود این مسیر را به وقف بازگردانیم.

رئیس سازمان اوقاف در همایش فرصت ها و چالش های اقتصاد وقف گفت: ما برای بهبود ناترازی ها و همچنین تکمیل کریدور شمال به جنوب اعلام آمادگی کرده ایم.

قابل ذکر است 12 بهمن ماه امسال، سعید رسولی معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با روزنامه ایران، در پاسخ به پرسشی در مورد پروژه راه آهن رشت آستارا و برنامه زمانبندی برای ساخت این خط آهن اعلام کرده بود: موضوع خط آهن رشت آستارا اساساً بحث اتصال شبکه ریلی ما به کریدورهای بین المللی است. فقط هم این خط نیست؛ در کرمانشاه، شلمچه و چابهار هم ریل باید به شبکه کشورهای همسایه متصل شود. شبکه های ریلی را باید به شبکه کشورهای همسایه متصل کنیم. یک مسیر هم رشت به آستارا است. الان از آستارا به خط ریلی کشور همسایه (آذربایجان) متصل هستیم اما مسیر کوتاهی تا اتصال به پایانه ریلی آستارا باقی مانده است و از آنجا 162 کیلومتر باید ساخته شود تا ریل به راه آهن رشت متصل شود.

وی افزوده بود: با استفاده از وام صادراتی روسیه قرار است پروژه اجرا شود. قبلا توافقنامه بین ایران و روسیه برای تخصیص وام امضا شده است. مطابق آن برای اجرای مسیر باید بین شرکت مجری ما و شرکت مجری روسیه قرارداد اجرایی امضا شود. بیش از 90 درصد توافقات قرارداد اجرایی صورت گرفته و بخش پایانی در حال شکل گیری است که با تکمیل آن، ساخت شروع می شود. 1.6 میلیارد یورو وام صادراتی روسیه برای زیرسازی، روسازی، خرید ناوگان و قطعات یدکی که بعدا نیاز پروژه است، هزینه می شود. تملک اراضی را ما باید با هزینه خودمان انجام دهیم. در حال حاضر37 کیلومتر از خط تملک اراضی شده است.

رسولی گفته بود: در عین حال که به ساخت پروژه های توسعه ای باید اقدام کنیم و شبکه های بین المللی را راه اندازی کنیم؛ اما از ظرفیت های موجود نباید غافل شویم. اوایل سال 1400 شاهد عبور یک قطار باری از فنلاند به هند از همین مسیر رشت- آستارا بودیم و بار در این قطعه مفقوده با تراک حمل شد و به بندرعباس منتقل شد. از سرخس، امیرآباد، کاسپین و اینچه برون به شبکه کریدوری کشورهای همسایه متصل هستیم و می توانیم حمل ترکیبی یا تمام ریلی در کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب انجام دهیم. ظرفیت بنادر ما 300 میلیون تن است که کمتر از 50 درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.