◄ پیشنهاد تشکیل وزارت لجستیک و حمل و نقل در دولت جدید
معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، تفکیک دو وزارت راه و شهرسازی و مسکن و شهرسازی را خواستار شد و بر تشکیل وزارت لجستیک و حمل و نقل در دولت جدید تاکید کرد.
معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، تفکیک دو وزارت راه و شهرسازی و مسکن و شهرسازی را خواستار شد و بر تشکیل وزارت لجستیک و حمل و نقل در دولت جدید تاکید کرد.
به گزارش تین نیوز، شهرام آدم نژاد با بیان این مطلب در نامه ای که در آستانه تشکیل دولت جدید خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب نوشت، با توجه به اهمیت لجستیک عنوان کرد: موضوع لجستیک چه از منظر کاهش هزینه های صنایع و ایجاد مزیت رقابتی در تولید و صادرات و چه از نقطه نظر استفاده بهینه از فرصت های سرزمینی در ترانزیت و ترانشیپ کالا به ویژه زمینه سازی ایفای نقش جدی در زنجیره های تولید جهانی مبتنی بر مزیت های ژئواکونومیک از درجه اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار بوده و تحولات بین المللی و منطقه ای در سال های اخیر به نحوی رقم خورده است که روز به روز بر میزان اهمیت و راهبردی بودن موضوع لجستیک در توسعه اقتصادی کشورها افزوده است.
وی در بخش دیگری از این نامه با توجه به نقش ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و تضعیف جایگاه لجستیکی کشور، گفت: ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و غلبه هرچه بیشتر نگاه ساخت و ساز بر مدیریت بهره برداری بهینه لجستیکی، شاید مهلک ترین ضربه کاری بر کالبد نحیف و کم توان نظام لجستیک در کشور طی دو دهه اخیر بوده است که در ادامه با به کارگیری وزرا و مدیران غیرمتخصص و ناآشنا به حمل و نقل و لجستیک در راس این وزارتخانه در قالب دولت های دو دهه اخیر، نتیجه ای جز به حاشیه رانده شدن شورای عالی ترابری به عنوان بالاترین مرجع قانون و سیاستگذاری بخش لجستیک و حمل و نقل در کشور و از اولویت خارج شدن نظام برنامه ریزی و طرح های جامع حمل و نقل و لجستیک به ارمغان نیاورد و چرخه داد و ستد مدیران سیاسی و نماینگان بخشی نگر را در ذبح منافع ملی این بخش به پای مطامع کوتاه مدت و منطقه ای رونق بخشید.
آدم نژاد در ادامه این نامه تاکید کرد: اکنون در آستانه شکل گیری دولتی که با شعار برای ایران، درصدد ایجاد وفاق و همگرایی ملی برای فائق آمدن بر بحران های اقتصادی و احقاق منافع ملی است، توجه به نقش و جایگاه صنعت لجستیک در بازگشت هرچه سریع تر کشور به مدار رشد و توسعه و بازستادن سهم و جایگاه واقعی کشور در ترانزیت و تبادلات تجاری منطقه ای و بین المللی که ریشه های تاریخی و پیشینه ای به قدمت جاده ابریشم در این ملک و ملت دارد، از اهمیت و اولویت راهبردی برخوردار است.
او خاطرنشان کرد: اولین گام در این مسیر، انتزاع بخش مسکن و شهرسازی از بخش حمل و نقل و ایجاد وزارت لجستیک و حمل و نقل با رویکرد توجه همه جانبه به ابعاد مختلف توسعه زیرساختی و مدیریت بهینه بهره برداری در این حوزه است تا از پس سقوط تاریخی که کشور در شاخص های کسب و کار و ارایه خدمات لجستیک طس سالیان اخیر تجربه نموده است، دوران طلایی رشد و توسعه کشور مبتنی بر فرصت های ژئو اکونومیک و خدادادی سرزمینی و بازگشت کشور به جایگاه محوری در تبادلات تجاری و ایفای نقش جدی در زنجیره های جهانی تامین و تولید کالا آغاز گردد.
متن کامل نامه شهرام آدم نژاد را از اینجا بخوانید.
درگذشته وزارت راه وترابری بهتر از پس امور برمیامد و هیچ دلیلی نداشت شهرسازی را با راه وترابری مخلوط کنند حتی بایستی وزارت راه وترابری به چندبخش جدا تفکیک میشد بخش مسافر بخش بار بخش تانکر وسوخت و بخش ترانزیت بینالمللی هم بایستی مدیریتها جدا باشد چون مدیرسازمان بهتر وتخصصی تر میتواند به امور مرتبط اشراف داشته باشد یک مدیر بخش مسافربری چگونه تخصص تانکر وسوخت وترانزیت وحمل داخلی را مبتواند کنترل کند هرگدام جداگانه بخصوص بخش بار ومسافر بایستی جداگانه مدیریت شود.
باروش تفکیک وزارت راه شهرسازی موافق هستیم عیده خوبی بشرطی از افراد متخصص کارآمد استفاده شود نه افرادی شکم سیر که فقط به فکر منافع وپست مقام هستند ومردم راازبالا نگاه میکنند مثل آخوندی که فقط جایگاه وزیر را اشغال میکنن شخصی که توان کاری نداره نباید دراین عرصه ورود کند
ضرورت دارد تا خبری در خصوص نامه مشاور و نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی جناب آقای سید حسین میر شفیع به رئیس جمهور منتخب در خصوص ضرورت تفکیک دو وزارت راه و شهرسازی و راه و ترابری (حمل ونقل) را نیز قلم فرسایی بفرمایید تا شائبه استنباط شهر در تصرف تاریخ مصرف گذشتگان بوجود نیاید .ممنون
عنایتا به نامه معاون حمل و نقل سابق وزارت راه شهرسازی ، جناب آقای آدم نژاد ، بیش از دو دهه است که حمل و نقل و لجستیک از جایگاه اصلی خود در کشور بلحاظ عدم مدیریت اصولی و تخصصی درزمینه های گماردن مدیران عالی ، نتوانسته است سهم آنچنانی در تولید ناخالص داخلی را داشته باشد وحمل و نقل بعنوان بازوان محرک چرخه تولید بخصوص در سالهای قبل با تزریق ناوگان بی کیفیت نقش سازنده در نوسازی ناوگان نداشته که هیچ ، بلکه موجبات از بین رفتن سرمایه های مالی و جانی کشور گردیده و حمل و نقل این کشور حرفی در رابطه با رقابت در حمل و نقل دنیا ، اروپا و حتی کشورهای همسایه مانند ترکیه را نداشته و این ضربه مهلکی بر پیکره حمل و نقل و جلوگیری از رشد و توسعه آن شده است ، علی الحال اینجانب با بیش از سی سال تجربه در بخش خصوصی حمل و نقل شاهد آن بودم که فقط به یکی دو مورد اشاره کردم ،لذا نیاز است برای کمک به توسعه و رشد اقتصاد این مرز وبوم ، موضوع لجستیک و حمل و نقل همانند کشورهای پیشرفته دارای بنیه ای قوی و مدیرانی نیرومند وزارتخانه ای مستقل داشته باشد . همه برای ایرانی آباد، انشاءالله.
اینها به خاطر حفظ منافع خودشان دنبال ایجاد موازی کاری هستند..
موازی کاری ایران رو ویران کرد.. موازی کاری یعنی عدم توانایی تصمیم گیری.. موازی کاری یعنی اصراف هزینه ها.. یعنی اصراف هزینه ها. خواهشاً به خاطر منافع و پست مقام موازی کاری نکنید
سازمان حفاظت از محیط زیست را تبدیل به وزارتخانه کنند. وزارت محیط زیست
پیشنهاد بسیار خوب ، لازم ، اساسی ، ضروری و واجبی است که باید به قید فوریت این تفکیک صورت پذیرد ۰
فقط میعاد صالحی عزل گردد