بازدید سایت : ۸۰۵۹۱

سرویس مدارس پایتخت؛ رضایت تاکسی داران با چاشنی گلایه والدین

زمانی که افزایش نرخ ۴۵ درصدی برای کرایه تاکسی های ویژه سرویس مدارس در تهران اعلام شد، بُهت والدین و به نوعی رضایت تاکسی داران را در پی داشت.

سرویس مدارس پایتخت؛ رضایت تاکسی داران با چاشنی گلایه والدین
تین نیوز

زمانی که افزایش نرخ ۴۵ درصدی برای کرایه تاکسی های ویژه سرویس مدارس در تهران اعلام شد، بُهت والدین و به نوعی رضایت تاکسی داران را در پی داشت، والدینی که این افزایش قیمت علاوه بر دیگر هزینه ها برای آنها غیرقابل تحمل است و بر عکس رانندگانی که حتی بیشتر از این نرخ را طلب می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بسیاری از هزینه های زندگی پیش از آغاز آیین بازگشایی مدارس برای والدین دارای دانش آموز دوچندان می شود، از هزینه های بالا برای ثبت نام گرفته تا خرید بسیاری از لوازم مورد نیاز فرزندان، بار مالی آنها را افزایش می دهد اما سرویس مدارس این روزها بار سنگین تری را بر دوش آنها قرار داده است، هزینه ای که از ۱۲ تا ۲۷ میلیون برای آنها آب می خورد.

مسیرهای طولانی از خانه تا مدرسه و نرخ کرایه سرویس مدارس در سال جاری با بیش از ۴۵ درصد افزایش، این هزینه ها را به سمتی نشان دار کرده که شاید بسیاری از خانواده فقط برای فرزندان خود که در دوره ابتدایی تحصیل می کنند سرویس مدرسه تعیین کنند و دیگر فرزندان در دوران متوسطه را با اتوبوس و مترو به مدرسه بفرستند.

بسیاری از والدین دانش آموزان به این مساله اذعان دارند که این نرخ کرایه سرویس مدارس از توان آنها خارج است و باید تجدید نظری درباره این نرخ صورت گیرد چون وقتی هرکدام از والدین ۲ دانش آموزان در مقطع ابتدایی و متوسطه اول داشته باشند مجبور به استفاده از سرویس مدرسه برای آنها باشد حتی با حداقل آن مجبور به پرداخت ۲۴ میلیون تومان بابت سرویس مدرسه هستند.

این در حالی است که هزینه های دانش آموزان فقط در کرایه سرویس مدرسه خلاصه نمی شود و ده ها مورد دیگر برای هزینه های سالانه آنها در دوران تحصیل قبل و بعد از مدرسه وجود دارد.

براساس آمارهای موجود بیش از ۲ میلیون دانش آموز در تهران مشغول به تحصیل هستند اما طبق داده های آماری موجود تنها ۱۷۵ هزار نفر از آنان از سرویس مدرسه استفاده می کنند با این وجود تاکنون ۲۵ هزار نفر از والدین در سامانه تعیین شده در وزارت کشور برای سرویس مدارس ثبت نام کرده اند.

این آمارها نشان می دهد که والدین دانش آموزان در چنین شرایطی سرویس مدرسه را برای فرزندان خود انتخاب نمی کنند یا خودشان این کار را انجام می دهند یا ناوگان حمل و نقل عمومی این وظیفه را متحمل می شود.

تاکسی سرویس مدرسه

افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس پایتخت

تاکنون ۲۲ هزار نفر برای سرویس مدارس در سامانه سپند نام نویسی کرده و ۱۲۰ شرکت هم اعلام آمادگی کرده اند تا مسئولیت خدمات رسانی سرویس مدارس را برعهده گیرند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران چندی پیش از افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس پایتخت برای سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: این افزایش نسبت به نرخ پایه سال گذشته تعیین شده که حداقل ۱۲ میلیون و حداکثر ۲۷ میلیون تومان براساس مصوبه شورا و بر اساس کیفیت خودرو خواهد بود.

شادی مالکی با بیان اینکه در سال جاری آمار دانش آموزان ۱۷۵ هزار نفر به شهرداری اعلام شده است، افزود: تاکنون ۲۲ هزار نفر برای سرویس مدارس در سامانه سپند نام نویسی کرده و ۱۲۰ شرکت هم اعلام آمادگی کرده اند تا مسوولیت خدمات رسانی سرویس مدارس را برعهده گیرند.

به گفته مالکی، همچنین کرایه جابجایی دانش آموزان براساس ضریب مسوولیتی تعیین می شود یعنی برای دانش آموزان استثنایی، دوران ابتدایی و دبیرستانی ضریب مسوولیتی وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: از آنجایی که مسوولیت سرویس مدارس امسال برعهده شهرداری تهران گذاشته شده است برابر مصوبه شورا تمامی شرکت های که بخواهند جابجایی دانش آموزان و سرویس مدارس را برعهده بگیرند حتما باید مجوز دریافت کنند.

مالکی اضافه کرد: برابر آیین نامه همچنین خودروهایی که بصورت شرکت های مجازی فعال هستند هم باید مجوز اخذ کنند، والدین هم می توانند مشکلات خود را به شهرداری اعلام کنند، در صورت رضایت والدین، می توانند از خودرو برقی برای دانش آموزان خود استفاده کنند.

وی درباره نرخ نهایی سرویس مدارس در پایتخت نیز یادآور شد: هزینه سرویس مدارس پس از تایید نرخ مصوب شده در شورای شهر تهران توسط فرمانداری و هیات تطبیق اعلام خواهد شد.

عدم استقبال والدین از نرخ سرویس مدرسه

اگر کرایه تاکسی افزایش داده شود والدین از سرویس مدرسه برای دانش آموزان خود استقبال نمی کنند و اگر افزایش صورت نگیرد تاکسی ها استقبالی برای استفاده از این طرح ندارند.

با توجه به تایید شورای شهر تهران مبنی بر افزایش ۴۵ درصدی کرایه سرویس مدارس، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز این موضوع را تایید کرده که این افزایش نرخ کرایه نارضایتی برای گروه والدین و تاکسی داران را نیز به همراه دارد و گفته است: اگر کرایه تاکسی افزایش داده شود والدین از سرویس مدرسه برای دانش آموزان خود استقبال نمی کنند و اگر افزایش صورت نگیرد تاکسی ها استقبالی برای استفاده از این طرح ندارند چون تاکسی داران معتقدند که در شرایط تورمی ۴۷ درصد تورم چرا باید این نرخ کمتر افزایش یابد.

با این وجود مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز به این موضوع اشاره کرده که از خردادماه سال جاری اطلاع رسانی درباره افزایش کرایه سرویس مدارس به همه والدین انجام شده و به همین منظور در سامانه وزارت کشور اولیا دانش آموزان می توانند از همان زمان تعیین شده نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام کنند که طبق آمارهای موجود ۱۲۰ شرکت هم متقاضی ارائه خدمات در این مسیر هستند.

شادی مالکی معتقد است که رعایت استانداردهای اجباری سرویس مدارس و گرفتن برچسب سرویس مدارس به عنوان ۲ اولویت مهم برای این سازمان است و از همه افراد متقاضی درخواست می شود چون گرفتن برخی از مدارک مانند گواهی عدم اعتیاد و سوءپیشنه یا گواهی حوزه سلامت ممکن است زمان بر باشد از هم اکنون برای این موضوعات اقدام کنند تا در صورت اطلاع رسانی بتوانند آن را در سامانه بارگذاری کنند.

ناوگان سواری کرایه

آیین نامه های مربوط به نرخ کرایه سرویس مدارس

برای موضوع نرخ سرویس مدارس دانش آموزان پایتخت، برابر آیین نامه اجرایی جابجایی دانش آموزان، شهرداری تهران نظارت بر راهبردی سرویس های مدارس را به عهده دارد همین موضوع باعث شده که در سال جاری لایحه تعیین نرخ کرایه به شورای شهر تهران اعلام شد که در نهایت نرخ پایه سرویس مدارس در تهران ۴۵ درصد اعلام شده توسط هیات تطبیق نیز تصویب خواهد شد.

با همه این کش و قوس های فراوان در نهایت نرخ سرویس مدارس دانش آموزان در تهران حداقل ۱۲ میلیون تومان و حداکثر ۲۷ میلیون تومان پیش بینی شده است.

داده های آماری نشان می دهد که تاکنون ۲۵ هزار نفر از دانش آموزان برای استفاده از سرویس مدارس در سامانه ثبت نام سرویس مدارس وزارت کشور ثبت نام کرده اند، آمارها نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از خانواده ها توان پرداخت این مبلغ را برای سرویس فرزندان خود ندارند.

با توجه به اینکه شهرداری تهران امسال در امر سرویس مدارس فعالیت می کند، پس از ثبت نام و تعیین سرویس های مدارس از میان تاکسی داران، با توجه به اینکه برچسب سرویس مدارس در شهریور توزیع خواهد شد همه خودروهای فعال در حوزه سرویس مدارس باید برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در همین راستا پنج هزار دستگاه خودرو سواری برای سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۴ -۱۴۰۳ را بکار خواهد گرفت.

البته این خودروها باید ضوابط ابلاغی از جمله معاینه فنی و سایر الزامات خودروهای مجاز را برای سرویس مدارس دارا باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.