مسیر جدید شهرداری تهران برای واردات ناوگان برقی از چین/۲ دستگاه تراموای هوشمند در تهران فعال می شود
شهرداری تهران مسیر جدیدی را برای واردات ناوگان برقی از چین در نظر گرفته که از مسیر مورد علاقه مافیای خودرو عبور نمی کند و با قیمت پایین تری خریداری شود. شورا بودجه ای برای موتورسیکلت های برقی پیش بینی نکرده است
سخنگوی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران مسیر جدیدی را برای واردات ناوگان برقی از چین در نظر گرفته که از مسیر مورد علاقه مافیای خودرو عبور نمی کند تا به نفع شهروندان باشد و با قیمت پایین تری تعداد بیشتری وسیله نقلیه برقی خریداری شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از شهر، عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نشست خبری خود که امروز -۱۲ آذرماه ۱۴۰۳- در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درخصوص زمان ورود وسایل حمل و نقل عمومی به ناوگان، اعلام کرد: در یک یا دو ماه آینده شاهد ورود اتوبوس ها و تاکسی های جدید به پایتخت هستیم. ما مسیر جدیدی را برای واردات در نظر گرفتیم که از مسیر مورد علاقه مافیای خودرو عبور نمی کند و به نفع شهروندان است و با قیمت پایین خریداری شده است.
محمدخانی با بیان اینکه شهرداری با حمایت بانک شهر این اقدام را به صورت مستقیم انجام می دهد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل سرعت واردات شاید کندتر باشد اما به صرفه تر است و هزینه ای که از جیب مردم برای خرید تاکسی ها و اتوبوس ها صرف می شود، کمتر است و تعداد بیشتری وسایل نقلیه با این رقم وارد می شود.
وی با اعلام اینکه مسیرهای اتوبوس های برقی نیز مشخص شده است، تصریح کرد: مشخص شده که بسته اول اتوبوس ها در کدام مسیرها تردد خواهند کرد.
ایجاد خط سبز در محدوده مرکزی تهران
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری در رابطه با نوسازی اتوبوس های برخی خطوط نیز گفت: یکی از خطوط مهم اتوبوسرانی در شهر تهران مسیر میدان جمهوری به میدان بهارستان است که هم انبوه زیادی از مسافران را جابجا می کند و هم در مسیر بازار و نهادهای حاکمیتی قرار دارد. از دیرباز نیز شهرداری برای این مسیر اهمیت زیادی قائل بوده است. در سالهای اخیر متأسفانه این خط به بخش خصوصی واگذار شده و مشکلاتی در سرویس دهی در خدمات رسانی و خرابی اتوبوس ها را شاهد بوده ایم.
محمدخانی تأکید کرد: یکی از خطوط سه گانه برای ورود اتوبوس های برقی همین خط به عنوان خط سبز خواهد بود. تلاش می کنیم تعدادی از اتوبوس های نو داخلی را نیز وارد این خط کنیم تا عملکرد اعتراض آمیز بخش خصوصی نیز برطرف شود.
ارائه تسهیلات به موتورسیکلت های کار
محمدخانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درخصوص موتورسیکلت های برقی و عملکرد و تسهیلات شهرداری در این حوزه و اطهار نظر عضو شورا درباره عدم اقدام شهرداری گفت: بنده از گفته اقای تشکری عضو شورا، تعجب کردم چرا که خود شورا در بودجه امسال بخش خرید موتورهای برقی را حذف کرد و ما بودجه مشخصی در قانون بودجه نداریم. در بخش ارائه تسهیلات برای موتورسواران تلاش این است بتوانیم قیمت خرید را کاهش دهیم . با توجه به محدودیت منابع ارزی و همچنین بحث توان داخلی که در این زمینه وجود دارد شهرداری تصمیم گرفت در بسته حمل و نقل برای واردات، اولویت را در بخش اتوبوس و تاکسی بگذارد تا به تعداد بیشتری از مردم خدمات رسانی کند که نقش مهمتری در کاهش آلایندگی نیز خواهد داشت.
وی ادامه داد: برای بحث تسهیلات نیز تا پایان سال و سال آینده مواردی برای موتورسیکلت های کار در نظر خواهیم گرفت. همچنین بخش قابل توجهی از اقدام در این حوزه در سال گذشته با تفاهم با شرکت پست، انجام شده است.
وی به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر نیز پاسخ داد و گفت: دو دستگاه تراموا در مسیر تهران است و امیدواریم تا پایان سال به صورت آزمایشی در خطوط استفاده کنیم. این دو دستگاه چرخ لاستیکی با سیستم هوشمند خودران است که به خدمات رسانی به مردم کمک می کند و امکان خدمات رسانی بدون راننده را نیز دارد اما در مرحله اول این دو دستگاه در خیابان انقلاب و خیابان دماوند مورد استفاده قرار خواهد گرفت و اگر مرحله آزمایشی به سرانجام برسد، واردات انبوه آن نیز انجام خواهد شد.
استان تهران معین استان مازندران در مواقع بحرانی است
محمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان تهران معین استان مازندران در مواقع بحرانی است، یادآور شد: میزان پسماند وارد شده از ساری در بازه حداکثر ۱۰ روزه به تهران کمتر از نصف تولید پسماند پایتخت در روز است. یک وظیفه انسانی نیز وجود دارد. بخش قابل توجهی از پسماند تولید شده در شهرهای استان مازندران مربوط به گردشگران است که عمده این گردشگران نیز از تهران به مازندران سفر می کنند.
وی افزود: استان گلستان، شهر دماوند، دو شهر استان مازندران و شهر تهران بنابر وظیفه انسانی خود کمک کردند که شهر ساری دچار بحران زیست محیطی نشود؛ به طوری که زیرساخت های پسماند و محیط زیستی تهران نیز دچار مشکل نشود اما اینکه در دستگاه قضایی مطرح شده، اتفاق تلخی است. از تمام شهرهایی که به ساری کمک کردند، باید تقدیر کرد نه اینکه متهم شوند و یا حتی علیه آنها اعلام جرم شود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در رابطه با مدت زمان صدور پروانه در پایتخت نیز گفت: اتفاق بسیار مثبتی در این دوره در کاهش مدت زمان صدور پروانه افتاده و به ۲ ماه رسیده است؛ برای نمونه در منطقه ۹ رکورد یک ماهه برای صدور پروانه را شاهد هستیم. اگر زمان را کاهش نمی دادیم طبیعتاً تعداد صدور پروانه ساختمان در مقطع یکساله این افزایش قابل توجه را پیدا نمی کرد.
محمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اجرای طرح من شهردارم نیز خاطرنشان کرد: این طرح راهبرد مدیریت شهری است و شهرداری خود را ملزم به اجرای آن می داند. ما هر سه سال شاهد این هستیم که رأی و نظرات مردم در نواحی و مناطق پایتخت در قانون بودجه لحاظ می شود. فاز اصلی طرح من شهردارم ۳ از ۱۰ آذرماه آغاز شده و مردم در محلات خود در مورد پروژه ها تصمیم می گیرند.
سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: همین آراء در غالب بودجه سال ۱۴۰۴ به شورا ارائه خواهد شد. اعضای شورا با توجه به نگاه بلندی که به این مسئله دارند، همراهی حداکثری دارند و بر اساس قانون بودجه، شهرداری مکلف به اجرای پروژه های این طرح می شود. امسال بخش قابل توجهی از پروژه ها اجرایی شده و در برخی مناطق طرح ها به طور کامل به بهره برداری رسیده و پروژه های برخی مناطق نیز تا پایان بهمن ماه تکمیل خواهد شد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ادامه داد: قانون و تکالیف به تازگی تصویب شده که باید بررسی و براساس آن اقدام کرد.
محمدخانی افزود: اگر یک زباله سوز متناسب با شهر تهران داشتیم شاید کمک به شهر ساری بدون مشکل و اعتراض حل می شد. قبلا نیز در شهر تهران در یک ظرفیت کوچک اتفاق افتاده است. باید در این زمینه هم افزایی کنیم و راه حل های فانتزی و بلندمدت را کنار بگذاریم و به سراغ راه حال های واقعی برویم تا به شهر کمک کنیم.
احداث ۱۱ دارالقران ر مناطق مختلف تهران