اصلاح تصویب نامه موضوع انعقاد قرارداد مشارکت برای احداثآزاد راه همت – کرج
تیننیوز| براساس تصویب نامه شماره 115045/ت44610/ک مورخ 6 /6 /1390 مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزاد راه 6 خطه همت - کرج به طول حدود (5 / 13) کیلومتر، شامل احداث آزاد راه و ایجاد تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه همت - کرج به وزارت راه و شهرسازی داده شده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در این اصلاحیه آمده است: وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در احداث آزاد راه شش خطه همت - کرج، خواستار اصلاح بندهای (3،2،1و4) تصویب نامه مذکور شده است. قرارداد مشارکت احداث آزاد راه همت-کرج با نسبت سرمایه گذاری (50%) سهم دولت و (50%) طرف سرمایه گذار با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه شهید همت- کرج به مبلغ (1525) میلیارد ریال با دوره ساخت (5/12) سال شامل (5/2) سال دوران ساخت و (10) سال دوره بهره برداری منعقد شده است و هزینه های احداث آزاد راه در تفاهم نامه اولیه مبلغ (1100) میلیارد ریال برآورد گردیده و در حال حاضر به دلیل
افزایش نامتعارف هزینه های عملیات اجرایی در دوره 5 ساله گذشته مجموع هزینه های اجرای طرح با برآورد اولیه هزینه های اجرای پروژه اختلاف فاحشی داشته است و این موضوع طی مکاتبات متعدد طرف سرمایه گذار برای کاهش سهم مشارکت در قرارداد فی مابین درخواست شده است.
لذا با توجه به مذاکرات انجام شده موافقت گردید مشارکت با طرف سرمایه گذار با شرایط زیر اصلاح گردد:
1- میزان سرمایه گذاری طرف مشارکت از (50%) به (30%) هزینه های اجرای احداث آزاد راه و آزاد سازی مسیر کاهش یابد.
2- تعهد مالی وزارت راه و شهرسازی از (50%) به (70%) تغییر یافته و از محل ردیف اعتباری طرح مشارکت در احداث آزاد راه همت - کرج در قالب قوانین بودجه سنواتی، فروش اوراق مشارکت و سایر منابع تأمین و به حساب مشترک پروژه خواهد شد.
3- مشوقهای قرارداد مشارکت از جمله تأسیسات جانبی غیر خاص شامل هتل، پمپ بنزین، رستوران، تعمیرگاه و سایر مجتمع خدماتی و رفاهی و تابلوهای نصب پوستر و آگهی تبلیغاتی به طور متناسب با سرمایه گذاری طرف مشارکت تعدیل خواهد شد.
4- سایر شرایط و مفاد قرارداد مشارکت و تصویب نامه شماره 115045/ت44610/ک مورخ 6 /6 /1390 کماکان به قوت خود باقی است.
بر این اساس موضوع در جلسه مورخ 21 /06 /1395 هیئت دولت مطرح و اصلاحات لازم در مصوبه فوق الذکر برای رفع مشکلات اعلام شده به تصویب رسید.
متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر است:
تصویب نامه شماره 115045/ت46610ک مورخ 6/6/1390 به شرح زیر اصلاح می شود:
1- در بند (1) عبارت 'به طول حدود (5/13) کیلومتر' به عبارت 'به طول حدود (20) کیلومتر' اصلاح می شود.
2- بند (2) به شرح زیر اصلاح می شود:
'2 – وزارت هفتاد درصد (70%) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را از محل فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط و ردیف اعتباری به شماره طبقه بندی (1303016234) تأمین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می نماید. طرف مشارکت نیز تأمین سی درصد (30%) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.
3- در بند (3) عبارت 'پیش بینی اولیه' حذف و عبارت 'دوازده و نیم (5/12) سال مشتمل بر دو و نیم (5/2) سال' به عبارت 'چهارده (14) سال مشتمل بر چهار (4) سال' اصلاح می شود.
4- بند (4) به شرح زیر اصلاح می شود:
'4- نرخ سود دوران مشارکت (شامل دوره احداث و دوره بهره برداری) شناور و معادل حداکثر سود علی الحساب سپرده های بلندمدت اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هر سال به علاوه سه درصد (3 %) تعیین می شود.'
اسحاق جهانگیری این مصوبه را برای اجرا به وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
این یعنی چپاول بیت المال سهم ۳۰٪ سرمایه گذاری صوری است با سندسازی و افزایش احجام سهم دولت به بیش از ۱۰۰٪ سرمایه گذاری لازم میرسد یعنی سرمایه گذار ظاهرا سرمایه گذاری و عملا از جیب دولت پروژه را میسازد حتی در دوره ساخت هم سود میبرد