۴۴درصد راههایروستایی کردستان آسفالته است
تیننیوز| مدیرکل راه و شهرسازی کردستان طول راههای آسفالته روستایی در این استان را ۲ هزار و ۷۱۸ کیلومتر معادل ۴۴ درصد اعلام کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، شهرام ملکی گفت: اینکه بدانیم که در حوزه راه روستایی و ارتقای جادهها اصلی به بزرگراه استان کردستان در چه جایگاهی قرار داریم از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، اگر جاده آسفالته، شوسه و خاکی را در استان با هم حساب کنیم میزان بهرهمندی استان ۴۴ درصد و این میزان در میانگین کشوری ۶۲ درصد است.
ملکی با بیان اینکه از نظر شاخص برخورداری از راه آسفالته ۱۸ درصد عقب هستیم، گفت: کردستان در این زمینه استان ۳۱ کشوری بوده که برای جبران آن و رسیدن به میانگین کشوری باید اقدامات جدی انجام شود.
وی بیان کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری در بحث راه روستایی باید حداقل یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شود که تحقق این مهم نیازمند ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی به وضعیت استان در زمینه بزرگراهها نیز اشاره کرد و افزود: ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه در استان ما وجود دارد که در این زمینه نیز سهم ۱.۶ دهم درصدی را در کشور به خود اختصاص دادهایم.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه از نظر عدم برخورداری از بزرگراهها در کشور استان هفتم هستیم، گفت: برای رسیدن به میانگین کشوری از نظر برخورداری از بزرگراه باید ۲۰۰ کیلومتر به شبکه بزرگراهی استان اضافه کنیم.
ملکی تصریح کرد: برای رسیدن به این میزان اعتباری بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی با بیان اینکه تأمین منابع برای ایجاد زیرساختهای راه بر اساس سند ستاد فرماندهی در سه سرفصل قیر، اسناد خزانه و تخصیص طرح ملی تعریف شده است، گفت: تعهد ما در زمینه احداث راه اصلی در استان احداث ۴۵ کیلومتر راه اصلی است که تاکنون ۳۲ کیلومتر آن اجرا شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به صرف ۳۲ میلیارد تومان در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چیزی حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم.
ملکی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از تعهدات در بحث اقتصاد مقاومتی در استان عملیاتی شده است، اظهار کرد: ۱۰۵ میلیارد تومان در این راستا هزینه شده ولی میزان دریافتی ما ۴۸ میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به مطالبه ۵۷ میلیارد تومان در زمینه اجرای پروژههای اقتصاد مقاومتی پیمانکاران بیان کرد: با توجه به این انتظار داریم که بحث بیمه و مالیات با پیمانکاران مدارا شود.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، اگر جاده آسفالته، شوسه و خاکی را در استان با هم حساب کنیم میزان بهرهمندی استان ۴۴ درصد و این میزان در میانگین کشوری ۶۲ درصد است.
ملکی با بیان اینکه از نظر شاخص برخورداری از راه آسفالته ۱۸ درصد عقب هستیم، گفت: کردستان در این زمینه استان ۳۱ کشوری بوده که برای جبران آن و رسیدن به میانگین کشوری باید اقدامات جدی انجام شود.
وی بیان کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری در بحث راه روستایی باید حداقل یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شود که تحقق این مهم نیازمند ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی به وضعیت استان در زمینه بزرگراهها نیز اشاره کرد و افزود: ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه در استان ما وجود دارد که در این زمینه نیز سهم ۱.۶ دهم درصدی را در کشور به خود اختصاص دادهایم.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه از نظر عدم برخورداری از بزرگراهها در کشور استان هفتم هستیم، گفت: برای رسیدن به میانگین کشوری از نظر برخورداری از بزرگراه باید ۲۰۰ کیلومتر به شبکه بزرگراهی استان اضافه کنیم.
ملکی تصریح کرد: برای رسیدن به این میزان اعتباری بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی با بیان اینکه تأمین منابع برای ایجاد زیرساختهای راه بر اساس سند ستاد فرماندهی در سه سرفصل قیر، اسناد خزانه و تخصیص طرح ملی تعریف شده است، گفت: تعهد ما در زمینه احداث راه اصلی در استان احداث ۴۵ کیلومتر راه اصلی است که تاکنون ۳۲ کیلومتر آن اجرا شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به صرف ۳۲ میلیارد تومان در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چیزی حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم.
ملکی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از تعهدات در بحث اقتصاد مقاومتی در استان عملیاتی شده است، اظهار کرد: ۱۰۵ میلیارد تومان در این راستا هزینه شده ولی میزان دریافتی ما ۴۸ میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به مطالبه ۵۷ میلیارد تومان در زمینه اجرای پروژههای اقتصاد مقاومتی پیمانکاران بیان کرد: با توجه به این انتظار داریم که بحث بیمه و مالیات با پیمانکاران مدارا شود.