بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

۱۳ تغییر برای تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل برون‌شهری

۱۳ تغییر برای تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل برون‌شهری
هفته‌نامه حمل ونقل|

 

دو اتفاق مهم در حمل‌ونقل کالا و مسافر در حوزه برون‌شهری طی سال جاری رخ داد. این دو اتفاق، ابلاغ ضوابط تاسیس و  بهره‌برداری از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌شهری كالا در ۲۰ دی‌ماه سال جاری و نیز ابلاغ ضوابط در خصوص شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌شهری مسافر در ۲۰ تیرماه امسال از سوی داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده است.

در ضوابط جدید مربوط به تاسیس و بهره‌برداری شرکت‌های حمل‌ونقل کالا که به تازگی اجرایی شده، تغییراتی نسبت به قوانین گذشته وجود دارد که بخشی شامل تاسیس و بخش دیگر شامل بهره‌برداری شركت است. برخی از این تغییرات که مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا در سازمان راهداری از آنها خبر داده، به شرح زیر است:
 
۱- ناوگان استیجاری و تحت پوشش حذف شده، و شرکت‌ها می‌توانند به میزان چهار برابر تعداد وسایل نقلیه ملكی موردنیاز، وسیله نقلیه تحت پوشش نیز با مشخصات معین ارائه نمایند.

۲- تغییر در درجه‌بندی برخی از شهرستان‌های كشور با توجه به پیشنهادهای استان‌ها و ملاحظات حمل‌ونقلی

۳- با توجه به اینکه از تاریخ اول آبان امسال، وانت‌بارها برای فعالیت ملزم به دریافت بارنامه هستند، شرایط تاسیس شرکت‌های اختصاصی حمل‌ونقل سبك بین‌شهری یا وانت‌بار نیز در ضوابط جدید پیش‌بینی شده‌ است.

۴- تغییرات برخی از شرایط مدیرعامل و سوابق تجربی وی

۵- حداقل متراژ مستحدثات پایانه معرفی‌شده برحسب درجات، كاهش و امكان ارائه متراژ كمتر برای پایانه شرکت‌های سراسری به‌شرط ارائه مابقی متراژ در شهرهای دیگر تحت شرایطی فراهم شده است.

۶- پذیرش كاربری حمل‌ونقلی یا خدماتی و یا تجاری برای پایانه، به‌صورت ملكی با سند رسمی به نام شركت یا استیجاری سه ساله با اجاره‌نامه رسمی به نام شركت در راستای قانون رفع موانع تولید

۷- در گذشته، تسهیلاتی برای ایثارگران متقاضی تاسیس شركت‌های با حوزه فعالیت شهرستانی در نظر گرفته‌ شده بود که در ضوابط جدید، این تسهیلات برای متقاضیان تاسیس شركت با حوزه فعالیت استانی و سراسری نیز فراهم شده است.

۸- مجوز فعالیت شش‌ماهه حذف و متقاضیان پس از احراز شرایط مطابق ضوابط، پروانه فعالیت سه‌ساله دریافت می‌کنند.

۹- زمان عدم فعالیت برای تلقی غیرفعال بودن شركت از یک سال به دو سال افزایش‌یافته است.

۱۰- پیش‌بینی محرومیت تا حداكثر پنج سال با نظر دفتر حقوقی سازمان برای مدیرعامل شرکت‌هایی كه نسبت به صدور بارنامه با مشخصات غیرواقعی راننده یا ناوگان حامل كالا و یا وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی معتبر اقدام می‌کنند.

۱۱- برای جلوگیری از ترددهای اضافی كامیون‌ها، صدور بارنامه در مراكز عمده بار از قبیل معادن با درنظرگرفتن مقتضیات منطقه و به تشخیص مدیر استان امکان‌پذیر شده است.

۱۲- برای جلوگیری از ارائه اسناد صوری برای ناوگان ملكی شرکت‌ها، از تاریخ اول مهرماه سال ۹۷ صدور بارنامه برای ناوگان ملكی در مبدا مركزیت شركت صرفا توسط شركت مربوطه، مقدور خواهد بود.

۱۳- برای تخصصی کردن فعالیت شركت‌های حمل‌ونقل، عملیات حمل‌ونقل محمولات فوق سنگین، ترافیكی و مواد خطرناك توسط شرکت‌هایی مجاز است كه ضوابط اختصاصی مربوطه را احراز نموده و نسبت به اخذ پروانه خاص اقدام نمایند.
 
حدیث عهد و پیمان میان وزارت راه و پیمانکاران
وضعیت اجرای پروژه‌های راهداری و راهسازی، بلاتکلیف است. هر چند بخشی از مطالبات پیمانکاران خصوصی در قالب اسناد خزانه پرداخت شده اما هنوز مشکلات باقی است. عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «بدهی دو هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های خصوصی حوزه راهداری کشور، مهم‌ترین مشکل این روزهای سازمان است» این موضوع را تایید می‌کند.

به گفته وی، اگر این بدهی‌ها پرداخت نشود، فعالیت‌های راهداری تا پایان سال با کندی مواجه می شود و این سازمان نمی‌تواند خدمات مطلوب ارایه نماید. حسن نیا البته تصریح کرده که علیرغم مشکلات موجود، خدمات راهداری گسترش یافته است.
 
وی از سازمان برنامه‌وبودجه درخواست کرده حمایت ویژه‌ای برای تخصیص بودجه و اعتبارات در بخش راهداری صورت دهد.خیرالله خادمی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی نیز در جمع مهندسان مشاور پروژه های راهسازی با ابراز نگرانی از وضع موجود، معتقد است با فناوری و منابع مالی فعلی، امکان اجرای پروژه‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از «دوران بی‌پولی» سخن گفته و تصریح کرده که در این دوران نیز ۴۲۰۰ میلیارد تومان وارد شرکت ساخت شده و تمام آن به کار تبدیل شده که بخشی از این مبلغ، اوراق مشارکت و اسناد خزانه بوده است. وی از خبرهای خوش برای پیمانکاران در آینده نزدیک سخن گفته است.

لینک خبر
 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.