◄ جاده های نوسازی که در کمتر از چند سال، نقاط سانحه خیز می شوند
چرا راه های احداثی وزارت راه در کمتر از چند سال این گونه آبستن نقاط سانحه خیز می باشند؟
یک کارشناس حمل و نقل با توجه به افزایش تصادفات زنجیره ای در کشور که آخرین مورد آن تصادف زنجیره ای 29 بهمن بود، گفت: این تصادف در محور قائم شهر به زیرآب (منطقه پیچ کوبان) رخ داد که موجب زخمی شدن چندین نفر و خسارات مالی فراوان شد.
به گزارش تین نیوز، رضا مرادی در گفت و گو با خبرنگار ما در تحلیل حوادث رانندگی عنوان کرد: هر ساله نقاط حادثه خیز (پرحادثه) راه های کشور توسط پلیس راه یا مسئولان راهداری کشور اعلام می شود.
وی افزود: در این اعلام پرسش هایی نهفته است از جمله این که معیارها و شاخصه های تعیین این نقاط چیست؟ فرایندهای قانونی و حقوقی رفع این نقاط با کدام مراجع است؟ برنامه ها و اولویت های رفع این نقاط از سوی چه مراجعی پیگیری می شود؟چرا آمار بر طرف سازی این نقاط از سوی هیچ مرجعی اعلام نمی گردد؟
بیشتر بخوانید:
ضعف آموزش نیروی انسانی در ستاد و ادارت تابعه وزارت راه و شهرسازی؟
هوشمندسازی ایمنی راه های کشور؛ ضرورتی انکار ناپذیر
فیلم| تصادف زنجیره ای شیرگاه
این کارشناس ادامه داد: از دیگر پرسش های مطرح این است که چرا متولیان امر در خصوص برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری بر طرف سازی این نقاط هیچ استراتژی ندارند؟ چرا راه های احداثی وزارت راه در کمتر از چند سال این گونه آبستن نقاط سانحه خیز می باشند؟ چرا در قراردادهای ساخت راه هیچ آلترناتیوی را نسبت به موضوعات تامینی راه و علائم منصوبه در آن در نظر نمی گیرند که در صورت عدم اجرای آن از سوی پیمانکار جرائمی به آنان تعلق گیرد؟ چرا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هیچ آیین نامه و دستورالعمل مدونی در رفع این نقاط سانحه خیز ندارد؟
مرادی عنوان کرد: امیدوارم متولیان امر ضمن توجه و اهتمام جدی به موضوع رفع نقاط سانحه خیز کشور، برنامه های اجرایی اولویت بندی شده این نقاط را تدوین و در راه های کشور عملیاتی نمایند.
وی افزود: در نهایت در مورد تصادف زنجیره ای روز 29 بهمن ماه یکی از راهکارهای کاهش تصادفات در خروجی سمت شمال تونل نهالستان شیرگاه، نصب تابلوهای سرعت مجاز ۵۰ یا ۶۰ کیلومتر بر ساعت در داخل تونل به انضمام دوربین های سرعت سنج است.