بازدید سایت : ۳۶۷۶۸

◄ سازمان تاکسیرانی متولی نظارت بر تاکسی های اینترنتی می شود؟

تعرفه های سلیقه ای تاکسی های اینترنتی از موضوعاتی است که ضرورت تعیین تکلیف متولی نظارت بر این تاکسی ها را جهت ساماندهی قیمت ضرورت می بخشد.

سازمان تاکسیرانی متولی نظارت بر تاکسی های اینترنتی می شود؟
تین نیوز

این روزها گلایه مسافران تاکسی های اینترنتی از افزایش بی رویه تعرفه این تاکسی ها بیش از بیش شنیده می شود؛ نه تنها هزینه کرایه مسیرهای طولانی که کرایه مسیرهای کوتاه نیز مورد نقد و نارضایتی شهروندانی است که از این سیستم مدرن حمل و نقل برای جابه جایی در شهر استفاده می کنند؛ موضوعی که تعیین یک متولی مشخص را برای قیمت گذاری تاکسی های اینترنتی ضرورت می بخشد.

به گزارش تین نیوز، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خرداد ماه اعلام کرده است در جایگاه کلان، وزارت کشور باید تدبیری بیاندیشد که اختیارات و سازوکار نظارت شهرداری ها بر تاکسی های اینترنتی به گونه ای باشد که کارکرد ملی شرکت ها را دچار اختلال نکند.  

به اعتقاد وی مسئله این بوده که شرکت های اینترنتی در مقیاس ملی در تمام شهرها خدمات ارائه می کنند. اگر قرار باشد به ازای هر شهر، نظارت بر شرکت های تاکسی های اینترنتی شکل بگیرد مدل نظارتی متفاوت و متناسب با شرایط آن شهر شکل خواهد گرفت و این پرسش پیش می آید که شرکت اینترنتی با کدام بخش باید هماهنگ باشد؟ باید شرایط شرکت های تاکسی اینترنتی را نیز در نظر بگیریم؛ ما نمی گوییم قائل به این نیستیم که شهرداری ها باید به این تاکسی ها نظارت کنند اما چگونگی آن هنوز مشخص نشده است.

سازمان تاکسیرانی متولی نظارت بر تاکسی های اینترنتی شود

در این راستا یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است انتظار می رود سازمان تاکسیرانی متولی نظارت بر تاکسی های اینترنتی شود تا دیگر شاهد قیمت گذاری های سلیقه ای در این حوزه نباشیم. باید بپذیریم که متولی هر صنفی باید یک مجموعه باشد، در شرایطی که ما سازمان تاکسیرانی در کشور داریم اما این سازمان مجوز نظارت بر تاکسی های اینترنتی را نداشته باشد چگونه انتظار داریم قیمت گذاری ها نیز به درستی صورت گیرد؟

براساس ماده ۲۰۳ از قوانین راهنمایی و رانندگی "حمل مسافر با وسیله نقلیه ای که پلاک سفید دارد ممنوع است مگر اینکه قبلا از مراجع ذیصلاح مجوزهای لازم را اخذ کرده باشد ." این درحالی است که نه شخصی های مسافربر عبوری از مراجع ذیصلاح مجوزی برای مسافرکشی دارند و نه شرکت های مسافربر اینترنتی تاکنون توانسته اند چنین مجوزی را از شهرداری (که طبق ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تنها مرجع قانونی مدیریت بار و مسافر در شهر و حومه است) اخذ کنند.

گرچه برخی معتقدند برای ساماندهی تاکسی های اینترنتی لازم است که متولی این بخش سازمان تاکسیرانی کشور شود. اما در مقابل برخی تحلیلگران معتقدند اگر می خواهیم وضعیت تاکسی های اینترنتی در سطح کشور سامان پیدا کند، لازم است که متولی این حوزه در سطح کشور یک دستگاه باشد. تاکسی اینترنتی تعریف دارد، اما برابر ضوابط سازمان تاکسیرانی نمی تواند بر قیمت گذاری این بخش ورود پیدا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.