◄ فعالان بخش ناوگان مسافری جادهای از دلایل وقوع حادثه برای اتوبوسها میگویند
چطور میشود راننده خواب باشد اما سرعتش قانونی باشد. در صورتی که همه میدانند اگه رانندهای خواب باشد یا باید پایش روی پدال گاز شل بشود یا فشارش بیشتر بشود. تنها دست آویز پلیس راه خواب آلودگی راننده است چون مسئولان نمیخواهند خطاهای خودشان را ببینند و فقط میخواهند ملت را مقصر جلوه بدهند.
به گزارش تیننیوز، وقوع این حادثه و غم از دست دادن جوانان کشورمان داغ تازهای بر دل مردم نهاد و شدت تاثر از این حادثه موجب شد تا فضای مجازی نیز تحت تاثیر این واقعه قرار گرفته و اکثر پیامهای منتشر شده در شبکههای مجازی حملونقلی به آن معطوف شود.
در این بین اعضای یک گروه تلگرامی مرتبط با فعالان بخش ناوگان مسافری جادهای و رانندگان اتوبوس نیز به ارایه دیدگاه خود در مورد دلایل وقوع این حادثه پرداختند که گزارش این دیدگاهها بدون هر گونه قضاوت جهت اطلاعرسانی در ادامه میآید:
یکی از اعضای این گروه درباره این حادثه خطاب به مسئولان مرتبط نوشت: قانونگذارانی که راننده را به جای روبات اشتباه گرفتند و از راننده انتظار دارند درست مانند یک مجسمه بنشیند بدانند آخر این بخشنامهها به قیمت جان عزیزان هموطنانمان ختم میشود. نتیجه را هم دارید میبینید تا قبل از اینکه اتوبوسی دیگر وراننده و بچههای دیگر به کام مرگ بروند از چند راننده قدیمی که بهترین کارشناسان جادهای هستند کمک بگیرید که جلوی اتفاقات جادهای گرفته شود.
به گزارش تیننیوز، یکی دیگر از افراد حاضر در این گروه نیز نوشت: دوربین سپهتن در داخل اتوبوس که با هزینه گزاف و به زور مسئولان به رانندگان تحمیل شده باعث و بانی این حوادث شده است. راننده جرات خوردن و آشامیدن پشت فرمان را ندارد اما شاید با خوردن و صرف یک فنجان چای راحتتر رانندگی میکرد و باعث این فاجعه نمیشد. حتما مسئولان میگویند دوربین فقط برای تشخیص شناسایی چهره راننده است اما وقتی یک مامور پلیس راه با بهانهجویی سر همین موضوع راننده را جریمه و اعصاب راننده را خراب میکند و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست واقعا باعث تاسف است که کارشناسان میگویند علت تصادف خواب آلودگی راننده بوده و علت اصلی را جویا نمیشوند.
عضو دیگری از این گروه نیز نوشت: باز هم مثل همیشه راننده اتوبوس مقصر است. هیچ کس علت خواب آلودگی راننده را پیگیری نمیکند. راننده هم آدم است باید با تخمه یا چای یا هر چیز دیگری که او را سرگرم کند جلوی خواب آلودگیش را بگیرد.این حادثه از برکات دوربین سپهتن است.
یکی دیگر از اعضای این گروه نیز تاکید کرد: قانونگذار متاسفانه بیشتر در فکر در آمد و پرکردن خزانه دولت است تا به فکر جان راننده یا مسافران.
به گزارش تیننیوز، عضو دیگری از این گروه نیز خاطر نشان کرد: در این حادثه راننده اول هشت ساعت رانندگی و بعد خودرو را به همکارش واگذار کرده که ایشان بعد از اندکی رانندگی خواب به سراغش میآید حال باید چه کار کند؟ به رانندگی ادامه دهد و خدایی نکرده جان خود و مسافران را به خطر بیندازد یا از کمکی که ساعتش به پایان رسیده استفاده کند که این عمل از نظر قانون مشکلات خود را به همراه دارد. حال تکلیف راننده و مسافر چیست؟
یک فعال دیگر بخش مسافری جادهای یادآور شد: متاسفانه علت وقوع حادثه امروز صبح جاده داراب که تعدادی از دانش آموزان عزیز فوت و عدهای هم مجروح شدند اگرچه خواب آلودگی راننده اعلام شده ولی علت اصلی دوربینهای جلو راننده است. در گذشته اگر راننده حس میکرد خواب به سراغش آمده یک لیوان آب یا یک چای و یا چند دانه تخمه میخورد و خواب از سرش میپرید ولی با این دوربینها راننده را یا جریمه میکنند و یا دفترچه اش را میگیرند و بیکارش میکنند. اگر پلیس و مسئولان واقعا میخواهند از این حوادث جلوگیری کنند باید فکری برای این دوربینها بکنند.
به گزارش تیننیوز، یکی دیگر از اعضای گروه نیز اظهار داشت: در این مسیر حادثه پیش میآید چرا که جاده نامناسبی است. به طوری که حتی این محور در روز محدودیت سرعت 85 کیلومتر درشب 75کیلومتر داشته است.
یکی دیگر از فعالان این حوزه نیز با اشاره به صحبتهای رئیس پلیس راه گفت: با توجه به سرعت استاندارد اتوبوس در حین تصادف و عدم پیشینه تخلف راننده، لازم است کارشناسانی که صحنه تصادف را کارشناسی کردند اعلام کنند آیا محل تصادف جاده نقص فنی، چاله و خرابی دیگر نداشت که بتوان گفت به علت خرابی و غیر استاندارد بودن جاده این حادثه ناگوار برای عزیزان هموطنان مان پیش آمد؟
یکی دیگر از اعضای گروه نیز تاکید کرد: با توجه به اخبار گفته شده، تصاویر و تحلیلها علت تصادف خواب آلودگی بوده اما علت این تعداد کشته بیشتر ممکن است به علت نبستن کمربند یا شاید نداشتن کمربند صندلیهای اتوبوس برای سرنشینان باشد. وگرنه این تعداد بالا کشته با صندلیهای سالم و البته به گفته پزشک قانونی قطعه قطعه شدن اجساد نشان از به جلو پرتاب شدن سرنشینان و شاید بیرون پرت شدن آنها دارد.
یکی دیگر از فعالان این حوزه نیز نوشت: وقتی هنوز تعداد کشتهشدگان حادثه مشخص نیست چطور میتوان به این سرعت راننده را مقصر قلمداد کرد. این جاده وضعیت مطلوبی ندارد و پر از چاله چوله است همچنین ممکن است پل شبرنگ هشدار دهنده نداشته باشد که در اینجا مقصر راهداری است. ممکن است ترکیدگی لاستیک دلیل حادثه باشد که باز کارخانه لاستیک سازی مقصر است و هزاران دلیل دیگر. اما همیشه دیواری کوتاهتر از راننده گیر نیامده است.
وی افزود: اگر اشتباه نکنم سال 76بود ازاهواز عازم کرمانشاه بودم باران میآمد. درچنین شبی بود که در بازرسی پل زال در پشت سر اتوبوس درون شهری دانشجویان نخبه قرار گرفتم که با فاصله زمان یک بازرسی در هزار متر جلوتر در پیچ پل زال حادثه ناگوار دانشجویان اتفاق افتاد همان دانشجویان نخبهای که از بازماندگان آن مریم میرزاخانی بود.
او نوشت: هیچگاه فراموش نخواهم کرد که آن شب بارانی که خون دانشجویان به رودخانه زال سرازیر شده بود علت حادثه هم طبق معمول راننده شهری عنوان شد که به برون شهری آشنایی نداشت ولی هیچکس جاده با آن شیب تند و پیچ ۹۰ درجه و تخته سنگی که در سرپیچ رها شده بود را ندید و بابت آن کسی را مقصر نکردند. گارد ریلی وجود نداشت خبری از تابلو نبود همان تخته سنگ کمر اتوبوس وکمر علم ریاضی ما را شکست. بازمانده آن حادثه یعنی مریم میرزاخانی اثبات کرد که آن شب فاجعه برای دانش ایران بود و حال ۲۰ سال از آن زمان گذشته باز تکرار حادثه و این بار دانشآموزان نخبه. آیا وقت آن نیست که مسئولان را بازخواست کنند این همان مواردی است که ما در مورد آن به وزیر اعتراض کردیم یعنی وضعیت نامطلوب جادهها و عدم نوسازی ناوگان و...
یکی دیگر از اعضای گروه نیز نوشت: قانونگذاران دکتر باشند یا مهندس فرقی نمیکند باید در این صنف تجربه داشته باشند و از تجربه رانندگان استفاده کنند.
یکی دیگر از فعالان این بخش نیز اظهار داشت: چطور میشود راننده خواب اما سرعتش قانونی باشد در صورتی که همه ما میدانیم اگر رانندهای خواب باشد یا باید پایش روی پدال گاز شل شود یا فشارش بیشتر شود. تنها دست آویز پلیس راه خواب آلودگی راننده است چون مسئولان نمیخواهند خطاهای خودشان را ببینند و فقط میخواهند ملت را مقصر جلوه بدهند. اکثر ما در آن جاده رانندگی کردهایم و میدانیم جادهای غیر استاندارد و پر از دست انداز است که باعث انحراف از مسیر اصلی میشود.
ضمن ابراز همدردی و تسلیت باید بگم جواب و راهکار مسئولین از همین الان معلومه.خواب آلودگی راننده علت حادثه که گفته شد.راهکار،گسترش سامانه سپهتن به درون کابین اتوبوس و کامیونها تا از تصادفهای بعدی جلوگیری شود.!!!چرا مدیران وقتی طرحی را اجرا میکنند و موفق نیست ،اصرار به موفق بودن آن میکنند؟؟ برادر من سپهتن موفق نخواهد شد اصرار شما بی مورد است .(برادر من نوبت مجازی برای کامیونها موفق نشد که نشد) این همه اصرار برای موفق نشان دادن این گونه طرحها جای تعجب دارد.تنها راهکار باقی مانده آموزش است و آموزش و آموزش.البته نه آموزش با خشونت.نه .اول تمام خودروهای تصادفی که جلوی پلیس راههای کشور گذاشته شده اند جمع آوری شود .که این عبرت نیست ترویج خشونت است.دوم آموزش از طریق صدا و سیمای کشور به طور مستمر.مخصوصا سیمای جمهوری اسلامی ایران.البته نه برنامه های فعلی که در زمانهای خاص ترافیکی نشان داده میشوند و در آن مرتبا صحنه های دلخراش تصادف و مصاحبه با بازماندگان و قطع عضو شده گان است.فقط آموزش صحیح و بدور از خشونت. استفاده از روانشناسان در برنامه ها و بازگو کردن تاثیرات رفتاهای غلط ترافیکی بر انسانها و تصمیمات آنها.استفاده از فعالین حرفه ای بخش جهت بازگو کردن رفتارهای اشتباه و بروز مشکلات بعدی و ....