بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ ریزگردها در خوزستان چه کردند؟

◄ ریزگردها در خوزستان چه کردند؟

تین نیوز | تعداد کل تلفات ناشی از تصادفات در راه های استان خوزستان و هجوم ریزگردها در روزهای اخیر حداقل به 10 نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، استان خوزستان طی هفته گذشته تا کنون (17 تا 25 بهمن) که تحت هجوم ریزگردها و گرد و غبار قرار گرفته است، با تصادفات متعددی مواجه شده که براین اساس تا کنون حداقل 10 نفر جان خود را در سوانح جاده ای از دست داده اند.

همچنین تصادفات جاده ای در این استان، 39 مجروح بر جای گذاشت که همگی راهی بیمارستان شده اند.

طبق اظهارات سرهنگ عادل مجدمی در گفتگو با مهر، شكل تصادفات اين روزهای استان از برخورد يک وسيله با وسيله ديگر، به برخورد جمعی چند دستگاه با هم تغيير يافته و به صورت زنجيره ای شده است.
 
وي با اشاره به ثبت تقريبا 60 تصادف در استان خوزستان عنوان كرد: اگرچه تغيير محسوسی در تعداد تصادفات ديده نمي شود ولی نحوه رخ دادن اين سانحه و شدت آن با روزهاي عادی و در نبود پديده گرد و غبار فرق می كند.

همچنین بررسی داده های ایستگاهی بیانگر وقوع رخداد گرد و خاک در روزهای 9 و 10 بهمن 1393 در برخی نقاط استان خوزستان است که در بعضی ساعات منجر به کاهش دید افقی به زیر 1000 متر و حتی 100 متر نیز شده است. زمان تقریبی وقوع این رخدادها 10 صبح و زمان کاهش آن 18 عصر بوده است. گزارش گرد و خاک برخاسته از ایستگاه‌های شادگان، هندیجان، بستان، امیدیه، بهبهان و دیلم نیز موید این مطلب است.
 
بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر وقوع این پدیده به شکل توده‌ای از گرد و غبار ناشی از سامانه‌های جوی و انتقال آن به منطقه نمی‌باشد بلکه داده‌های دیدبانی شده و همچنین خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر آن است که با توجه به جنوب شرقی و تا حدی جنوبی بودن میدان باد در طول وقوع پدیده، گردوخاک بوجود آمده منشاء داخلی داشته و چشمه آن در منطقه بین اهواز، بندر ماهشهر و آبادان می‌باشد. همچنین مقدار سرعت باد دیدبانی شده که در برخی موارد به 15 متر بر ثانیه (m/s) نیز می‌رسید همراه با وجود سرعت‌های قائم (که در مدل‌های پیش یابی دیده می شود) منجر به خیزش گرد و خاک در منطقه شده است.
 
خروجی های مدل های هواشناسی مبین این مطلب است که در ساعت 6 روز 9 بهمن وزش باد 15 متر بر ثانیه (m/s) در عین گردش چرخندی به 5 تا 10 متر بر ثانیه (m/s) کاهش می‌یابد که نشان دهنده همگرایی در لایه‌های زیرین جواست و با توجه به وزش باد شدید، گرد و خاک ایجاد شده به ارتفاعات بالاتر صعود می کند. این شرایط بطور متوالی در 9 و 10 بهمن ادامه داشته است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.