بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

جریمه چقدر پیشگیرانه است؟

جریمه چقدر پیشگیرانه است؟

تین نیوز | شهروندان راجع به دوربین‌های کنترل ترافیک و ثبت تخلفات رانندگی نظر مثبتی دارند یا منفی فکر می‌کنند؟ به چنین سوالی به‌راحتی نمی‌توان پاسخ داد چراکه وقتی پای صحبت شهروندان بنشینی بسته به موقعیتی که در آن قرار دارند، از وجود این دوربین‌ها حمایت می‌کنند و یا آنها را به‌منظور درآمدزایی می‌دانند. هرچند نظر شهروندان در موضوعات مختلف می‌تواند مبنای عمل قرار بگیرد اما، در این مورد حتی اگر کسانی انتقاداتی داشته باشند نمی‌توان به‌راحتی آن را پذیرفت. مساله اساسی این است که میزان تخلفات رانندگی در کشور ما بالاست و به همین دلیل سالانه تعداد قابل‌توجهی از شهروندان بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار نقص عضو می‌شوند. گفته می‌شود نخستین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران در سال۱۳۰۵ میان یک اتومبیل و درشکه حامل درویش‌خان، نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاده است. از آن حادثه به بعد چندین هزار ایرانی بر اثر حوادثی این چنینی جان خود را از دست داده اند. هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی در کشور فقط در سال۹۰ چیزی نزدیک به ۵۲هزار میلیارد تومان بوده است.
 
حوادث رانندگی دومین علت مرگ و میر  در ایران
 رئیس اداره مهندسی ترافیکی راهور تهران بزرگ درباره تصادفات رانندگی در پایتخت گفته است: در سال 91 در حوزه سرزمینی تهران بزرگ ، 819نفر بر اثر حوادث رانندگی و ترافیکی کشته و بیش از 25 هزار نفر دیگر نیز مجروح و مصدوم شدند.
مراد مرادی عنوان کرده است: حوادث جاده‌ای و ترافیکی در ایران دومین علت مرگ و میر است. به‌گفته او سالانه بیش از 20 هزار ایرانی در جریان وقوع حوادث رانندگی و ترافیکی در جاده‌ها و مسیر‌های مواصلاتی سراسر کشور کشته می‌شوند که نیاز به امدادرسانی و انتقال سریع مصدومان این‌گونه حوادث بیش از پیش احساس می‌شود. مرادی اضافه کرده است: در طول یکسال، حداقل حدود 28 هزار میلیارد تومان زیان ناشی از تصادفات رانندگی و ترافیکی به کشور تحمیل می‌شود. رئیس اداره مهندسی ترافیکی راهور تهران بزرگ گفته است : در سال 91 به ازای هر صدهزار نفر جمعیت در کشور 6/26 نفر بر اثر وقوع تصادف رانندگی و ترافیکی کشته شده‌اند. به گفته او همچنین در سال 91 به‌ازای هر 10هزار وسیله نقلیه 9 نفر کشته شد‌ه‌اند.   وجود چنین آمار و ارقام هشداردهنده‌ای باعث شده است پلیس راه کشور با اجرای طرح‌هایی در صدد پایین آوردن میزان تخلفات رانندگی در سطح کشور باشد. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد پلیس با استفاده از سیستم‌های هوشمند تلاش کرده است، تک‌تک تخلفات رانندگی را ثبت کند. نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات یکی از این طرح‌هاست هرچند، بررسی‌ها نشان می‌دهد تخلفاتی که دوربین‌ها ثبت می‌کنند بیشتر صاحبان خودرو‌ها را مشمول جریمه می‌کند. همان‌طور که به اذعان برخی کارشناسان جریمه‌های رانندگی آنطور که انتظار می‌رفته است میزان تخلفات را کاهش نداده است.
 
پلیس؛ از دوربین تا جریمه
 چند روز بعد از اینکه نرخ جدید جریمه‌های رانندگی اعلام شد، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته است: محدوده زوج و فرد تا پایان سال به دوربین‌های کنترلی مجهز می‌شود. سیدتیمور حسینی افزوده است: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال تمام تقاطع‌های مهم پایتخت به دوربین‌های عبور از چراغ قرمز مجهز می‌شود همچنین دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در تمام بزرگراه‌هایی که هنوز به این تجهیزات مجهز نیستند، نصب می‌شود. او با تاکید بر ارتقای بهره‌وری و اثربخشی پلیس راهور تهران بزرگ افزوده است: یکی از برنامه‌های اصلی پلیس راهور تهران در سال 93 ارتقای بهره‌وری و بهبود مجموعه کارایی و اثربخشی پلیس است چراکه ما به لحاظ کارایی هیچ مشکلی نداریم ولی باید در بحث اثربخشی تمرکز بیشتری داشته باشیم که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های متعدد است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته است: درنظر داریم از اقدامات هیجانی، احساسی و عجولانه بپرهیزیم و فعالیت‌های خود را با هوشمندی، صبر و حوصله انجام دهیم. او با اشاره به اینکه ارتقای انضباطی ترافیکی و کاهش سوانح و تلفات رانندگی دو هدف عمده و کلان پلیس راهور تهران بزرگ است، افزوده است: بر اساس هدفگذاری صورت‌گرفته در سال‌جاری درنظر داریم، کشته‌های تصادفات رانندگی را 20 درصد کاهش دهیم که این رقم هدفگذاری بزرگی است. در همین حال رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور گفته است: هیچ برگه جریمه‌ای در سیستم پلیس حذف نمی‌شود و اعتراض به جرایم رانندگی در سراسر کشور یکپارچه است و تسهیلات در واحدهای رسیدگی به‌خوبی ارائه می‌شود. احمد کرمی‌اسد درمورد نحوه اعتراض به جریمه‌ها گفته است: هیچ برگه جریمه‌ای در سیستم پلیس حذف نمی‌شود و تنها درصورتی که راننده بتواند مستندات را درخصوص خطای مأمور یا کارمند پانچ جریمه‌ها ارائه کند، قبض از سیستم پلیس حذف می‌شود.
 
صدور بیش از 50 میلیون قبض جریمه در سال 
سالانه 50 ميليون قبض جريمه براي رانندگان متخلف کشور صادر مي‌شود. فقط 22 درصد از رانندگان متخلف پس از اعمال قانون تخلف خود را مي‌پذيرند و 78 درصد درصدد توجيه تخلف خود و برخورد با مامور راهنمايي و رانندگي برمي‌آيند. این درحالی است که در سيستم جريمه‌اي قوانين كشورهاي اروپايي سه نوع مجازات در برابر تخطي از قانون مطرح شده است: به ترتيب توسط پليس، مردم يا اجتماع و در نهايت قوانين و دادگاه. در اين روزها انواع جريمه به شكل محدوديت آزادي فرد يا زنداني شدن، جريمه نقدي به‌صورت روزانه، باطل شدن گواهينامه و درنهايت جريمه‌هايي كه منزلت و جايگاه اجتماعي فرد را تهديد مي‌كند، اعمال مي‌شود. در اين‌باره بازدارنده نبودن مجازات‌ها، برخورد يكسان قانون با فردي كه بارها به دلايل يكساني توبيخ شده است با افرادي كه يك‌بار يا به‌ندرت مرتكب تخلفات رانندگي مي‌شوند، از جمله مشكلات و كاستي‌هاي قوانين در كشور ماست. يكي ديگر از معيارهاي ارزيابي و سنجش فاصله فرهنگ رانندگي ما با كشورهاي توسعه‌يافته، نگاهي به شكاف موجود در ميزان جرايم رانندگي ما با اين كشورهاست. سال 88 عنوان شد بر اساس اعلام رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران، جريمه‌هاي رانندگي يك روز تهران با تعداد جريمه‌هاي رانندگي يك سال اروپا (يعني يك قاره) برابري مي‌كند. وی با اشاره به ضعف قوانين و نبود بازدارندگي فردي به عنوان 2 عامل مهم در شكل‌گيري اين وضعيت گفت: ما بايد كنار هر تابلوي راهنمايي يك مامور بگذاريم و در كنار هر چراغ چند مامور تا از تخلفات جلوگيري كنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.