راه باید «بخشنده» باشد

تین نیوز | هنگام وقوع تصادف یا سانحه ترافیکی و برای بررسی علت وقوع آن بلافاصله مثلث آشنای علل وقوع تصادف(راننده، وسیله نقلیه، راه) در ذهن کارشناسان نقش میبندد.
در گذشته و در شرایطی که علم مهندسی راه و ترافیک به پیشرفت کنونی نرسیده بود، همواره مردم و مسئولان علت اصلی سوانح را در راننده میدیدند و راننده به عنوان مقصر اصلی در وقوع تصادف مطرح بود. در دو دهه گذشته با توجه به پیشرفت راه و ترافیک و بر اساس بررسیهای فراوان انجام شده در این سالها در زمینه نقش راه در وقوع تصادفات، دیگر به سادگی نمیتوان راننده را مقصر همیشگی تصادف دانست. البته در کنار نقش راه در وقوع سوانح ترافیکی، نقش وسیله نقلیه که بیشتر مربوط به نقص فنی است نیز به عنوان یکی از عوامل وقوع تصادف مطرح است؛ ترکیدن لاستیک به علت فرسودگی آن، کارآیی
نداشتن سیستم ترمز و... از جمله موارد مهم نقص فنی است که در وقوع سوانح ترافیکی موثر هستند.
در شناخت نقش راه در وقوع تصادف، تصور کنید رانندهای که با سرعت مطمئنه در فصل زمستان و در جادهای خشک در حال حرکت است بلافاصله با پیچی که پشت یک کوه قرار گرفته و به علت وجود سایه، برخلاف سایر نقاط جاده دچار لغزندگی و یخزدگی است، مواجه شود؛ چگونه میتواند خودرو را کنترل و از سرخوردن و انحراف مسیر جلوگیری کند؟ یا هنگامی که راننده به طور ناگهانی با یک دستانداز عمیق (چاله) در راه مواجه میشود ممکن است حادثهای هولناک رخ دهد که در وقوع آن، راننده هیچ سهمی نداشته است.
(یکی از نمونههای عینی این مورد، در گزارش کارشناسی نویسنده برای تصادفی که در یکی از محورهای مواصلاتی استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۳ به وقوع پیوسته، آمده و پرونده آن در شعبه ۱۸۵ شورای حل اختلاف مشهد موجود است.
کمبود علائم و تابلوها، نبود تجهیزات ایمنی مناسب، کثیفی و غیرقابل مشاهده بودن تابلوها، نبود خطکشی باکیفیت و طرح هندسی نامناسب راهها، ازجمله موارد مهم بالا رفتن سهم راه در ایجاد تصادف است. ممکن است از نظر برخی کارشناسان و مسئولان، همچنان نقش راه در بروز تصادفات کمرنگ جلوه کند، اما نقش راه و تجهیزات ایمنی راه در کاهش شدت تصادفات و کاهش تلفات سوانح رانندگی بر هیچکس پوشیده نیست و بیشتر کارشناسان در اینباره اتفاق نظر دارند و بر آن صحه میگذارند.
وقتی یک وسیله نقلیه به هر دلیل از جاده منحرف میشود، گاردریل مناسب و حفاظ جانبی استاندارد است که مانع از سقوط وسیله نقلیه به دره شده و از بروز فاجعهای هولناک جلوگیری میکند. همچنین بشکههای ضربهگیر در جلوی پایههای پل و نوک دماغی جزیرهها باعث کاهش شدت برخورد وسایل نقلیه با این موانع شده و در نتیجه به طور چشمگیری تلفات و صدمات اینگونه سوانح را کاهش میدهند. نوارهای لرزانندهای که در کنار خط طولی راه ایجاد میشوند و از جمله تجهیزات هشداردهنده محسوب میشوند نیز از مواردی است که هنگام خروج راننده از مسیر اصلی، به راننده آگاهی داده و
میتواند از وقوع سانحه جلوگیری کند.
نکته پایانی اینکه جادهها باید «بخشنده» باشند؛ به عبارت دیگر جادهها باید خطای مرتکب شده توسط رانندگان را بخشیده و هنگام تصادف با استفاده از تجهیزات ایمنی خود از آنها محافظت کرده، باعث کمترین صدمه به آنها شوند، همچون طفلی آنها را در آغوش گرفته و جان دوباره به آنها ببخشند.