راه آهن خراسان جنوبی از اولویت های دولت چهاردهم است
استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه راه آهن شرق کشور که بخشی از آن در خاک خراسان جنوبی است جزو اولویتهای مهم دولت چهاردهم بوده و اکنون ۱۴ قطعه این پروژه در استان فعال است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه راه آهن شرق کشور که بخشی از آن در خاک خراسان جنوبی است جزو اولویتهای مهم دولت چهاردهم بوده و اکنون ۱۴ قطعه این پروژه در استان فعال است.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، سید محمد رضا هاشمی در بازدید از قطعات ۱۳ و ۱۴ پروژه راه آهن خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه اظهار کرد: در چهار ماه گذشته برای چندمین بار از پروژه مهم استان که راه آهن است بازدید داشتیم لذا این مسئله اهمیت پروژه را نشان میدهد.
وی با اشاره به اجرای پروژه ریلی شرق کشور از چابهار تا سرخس ادامه داد: این پروژه با طول هزار و ۵۴۸ کیلومتر سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را در بر میگیرد که ۴۳۲ کیلومتر آن در خراسان جنوبی واقع شده است.
استاندار خراسان جنوبی به فعالیت ۱۴ قطعه پروژه ریلی راه آهن در استان اشاره کرد و گفت: ۱۸ ماه از شروع فعالیت ۱۴ پیمانکار در این پروژه میگذرد که مجموع پیشرفت فیزیکی آن ۲۰ درصد است.
وی یادآور شد: اعتبار برآورد شده برای اجرای این پروژه بیش از چهار همت بوده که تاکنون ۲.۵ همت آن پرداخت شده است.
هاشمی با بیان اینکه دولت چهاردهم در سه مرحله بیش از یک همت اعتبار به راه آهن خراسان جنوبی تزریق کرده است افزود: راه آهن شرق کشور از چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاینات در خراسان جنوبی عبور میکند که اکنون بیش از هزار و ۸۰۰ نفر نیروی به طور مستقیم در این پروژه مشغول کار هستند، گرچه این طرح به طور غیر مستقیم هم در اشتغال تاثیرگذار است.
وی تعامل سازنده نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی را در اجرایی شدن این پروژه یادآور شد و گفت: تاکنون جلسات مختلفی به صورت چند جانبه بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه بودجه با همراهی نمایندگان استان در مجلس برگزار شده لذا تزریق اعتبار به راه آهن خراسان جنوبی با جدیت پیگیری میشود.
استاندار خراسان جنوبی با اظهار امیدواری از اینکه پروژه حیاتی راه آهن برای کشور و به خصوص شرق ایران تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد گفت: عبور ریل و قطار از استان موجب اتفاقات خوبی در حمل و نقل مسافری و بار به خصوص برای معادن خواهد شد.
وی بر رفع مشکل معارض در روند اجرای پروژه راه آهن تاکید کرد و ادامه داد: در این خصوص مردم همکاری بسیار خوبی داشتند تا روند کار متوقف نشود.
هاشمی با اشاره به تاثیر رسانهها در پیگیری و تحقق مطالبه به حق مردم برای شروع عملیات اجرایی راه آهن نیز افزود: با همت بالایی که در استان وجود دارد به طور یقین پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت تا طبق برنامه زمان بندی شاهد بهره برداری از این طرح استراتژیک در استان باشیم.
وی که امروز از ۲ قطعه ۱۳ و ۱۴ و کارگاههای پیمانکاران این پروژه بازدید کرد اظهار کرد: سرعت کار پروژه نیازمند اقدام جمعی است که با وحدت و انسجام میسر خواهد شد و در راستای تحقق شعار سال که سرمایه گذاری برای تولید است راه آهن نقش مهمی دارد.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید مجدد بر اینکه دولت در کنار پیمانکاران تا اتمام پروژه خواهد بود ادامه داد: باندهای دوم و راه آهن از اولویتهای مهم دولت چهاردهم در استان است و طی هماهنگی انجام شده در آینده نزدیک مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه بازدیدهایی از پروژههای استان خواهند داشت که این مسئله در تزریق اعتبارات بیشتر اثرگذار است.
راه آهن شرق کشور از بابت اتصال جنوب شرق به شمال شرق ایران اهمیت دارد که چابهار را به سرخس متصل میکند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و کالا همچنین توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان دارد.
طول مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر آن در جغرافیای خراسان جنوبی قرار دارد و به گفته مسئولان، جزو پنج طرح زیرساختی اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است.
عملیات اجرایی کل قطعات این مسیر در استان خراسان جنوبی ۱۵ شهریور سال ۱۴۰۲ با حضور شهید رئیسی رئیس جمهور وقت آغاز شد.