بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

خط سه قطار شهری شاخص ترین پروژه حمل ونقل مشهد

خط سه قطار شهری مشهد شاخص ترین پروژه در حوزه حمل ونقل است، مشهد در حوزه تعداد ناوگان حمل ونقل شهری نیز با کمبود مواجه بوده به گونه ای که یک هزار دستگاه اتوبوس بیش از تعداد فعلی نیاز دارد و مدیریت شهری باید در راستای رفع کمبودها برنامه ریزی کند.

خط سه قطار شهری شاخص ترین پروژه حمل ونقل مشهد
تین نیوز |

خط سه قطار شهری مشهد شاخص ترین پروژه در حوزه حمل ونقل است، مشهد در حوزه تعداد ناوگان حمل ونقل شهری نیز با کمبود مواجه بوده به گونه ای که یک هزار دستگاه اتوبوس بیش از تعداد فعلی نیاز دارد و مدیریت شهری باید در راستای رفع کمبودها برنامه ریزی کند.

به گزارش تین نیوز، توسعه حمل ونقل یکی از ضروریات کنونی شهرهای کشور است؛ از این رو مدیریت شهری هر استان در راستای توسعه، بازسازی و خریداری ناوگان حمل ونقل عمومی ردیف بودجه ای را برای این حوزه تعیین کرده است تا بتواند مشکلات موجود را رفع کند و به نوسازی ناوگان حمل ونقل شهری بپردازد.

در این دوره از مدیریت شهری توجه ویژه ای به توسعه حمل ونقل عمومی، ایجاد زیرساخت ها، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و اضافه کردن خطوط به حمل ونقل شهری شده است تا رضایت خاطر شهروندان فراهم شود، علاوه بر این نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل شهری به کاهش آلودگی هوا در شهر و کنترل ترافیک نیز کمک خواهد کرد، البته که مهم است مدیریت شهری به تمام مناطق شهر به یک اندازه و بر اساس عدالت محوری توجه کند تا معضلات حمل ونقل در تمام شهر رفع شود و در این صورت است که می توان شاهد نتایج کارآمد تغییرات ایجاد شده در شهر باشیم.

مشهد به دلیل اینکه کلان شهری گردشگر و مهاجرپذیر است و مردم بسیاری از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر به این استان سفر می کنند، نیاز به توسعه حمل ونقل همگانی و پاک دارد تا بهتر و بیشتر به شهروندان و گردشگران خدمات رسانی کند، در این زمینه و برای بررسی وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد با ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد به گفت وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

تا چه اندازه ضرورت توسعه حمل ونقل ریلی در مشهد احساس می شود؟

امروزه حمل ونقل یکی از نیازهای ضروری به ویژه در کلان شهرها است، از این رو نیاز به ظرفیت سازی برای توسعه حمل ونقل به ویژه حمل ونقل همگانی وجود دارد، در شهرهای بزرگ مانند مشهد سیستم ریلی می تواند پاسخگوی نیاز شهروندان برای حمل ونقل باشد و به طور قطع کمک شایانی به تقویت حمل ونقل شهری می کند، لذا مدیریت شهری به صورت ویژه از سال ها قبل برنامه ریزی هایی در راستای توسعه حمل ونقل ریلی داشته است و تلاش کرده است نیاز شهروندان را با تأمین زیرساخت ها فراهم کند.

در حال حاضر خط یک قطار شهری مشهد فعال و حدود دو ایستگاه برای تکمیل خط دو باقی مانده است. همچنین بخش زیادی از خط سه حفاری شده و جبهه جنوب شرقی در حال اتمام است، حفاری جبهه شمال غربی نیز طی سال های آینده به اتمام می رسد، همچنین حفاری خط چهار قطار شهری طی یک سال گذشته آغاز و تاکنون حدود یک کیلومتر از این خط حفاری شده است و برنامه داریم در این دوره مدیریت شهری علاوه بر تکمیل خط دو و رفع کمبودهای ناوگان خط یک بتوانیم فاز اول خط سه (۶ کیلومتر میانی) را به بهره برداری برسانیم.

در یک سال اخیر چه تعداد واگن به خط قطار شهری مشهد اضافه شده است؟

در یک سال اخیر برای خطوط قطار شهری ۳۰ واگن تأمین کردیم که اکنون در شهر مشهد است و به زودی رونمایی و وارد خط خواهد شد.

چه کمبودهایی در راستای قطار شهری مشهد وجود دارد؟

برای خط یک قطار شهری ۱۲۰ دستگاه واگن طراحی شده است، در حالی که اکنون ۶۰ دستگاه واگن در این خط وجود دارد و ۶۰ دستگاه کمبود داریم و بر اساس برنامه ریزی ها به مرور کمبود این تعداد واگن را تأمین خواهیم کرد. در خط دو قطار شهری نیز با کمبود واگن مواجه هستیم، در حال حاضر حدود ۶۰ دستگاه واگن در این خط فعال است، اما کمبودهایی وجود دارد و برنامه مدیریت شهری در جهت توسعه ناوگان حمل ونقل شهری است و امیدواریم با ۳۰ دستگاه واگنی که تأمین شده است و به زودی وارد خط می شود، بخشی از کمبودها جبران شود. در حال حاضر به فکر تأمین واگن خط سه قطار شهری که هنوز راه اندازی نشده است، هستیم تا به محض تکمیل این خط بتوانیم واگن ها را مورد بهره برداری قرار دهیم.

وضعیت نوسازی اتوبوسرانی و تاکسیرانی در مشهد به چه صورت است؟

اکنون متوسط سن ناوگان اتوبوسرانی مشهد به بالای ۱۰ سال رسیده است، اما از همه کلان شهرهای دیگر وضعیت بهتری داریم، زیرا تمهیدات مختلفی طی سال های گذشته اندیشیده شده است و با اضافه شدن اتوبوس ها و مینی بوس ها به شبکه حمل ونقل توانستیم وضعیت را در حد مطلوب حفظ کنیم، اما وضعیت مطلوب نیست و بر اساس برنامه ریزی ها طی سه سال آینده تحول جدی در این حوزه ایجاد خواهیم کرد.

در حال حاضر با شرکت های مختلفی صحبت کردیم و به زودی تفاهم نامه و قرارداد برای تأمین اتوبوس و مینی بوس منعقد می کنیم و مذاکرات مختلفی را در این حوزه شروع کردیم که از منابع مختلف داخلی و تولیدکننده های اتوبوس و مینی بوس در داخل کشور بتوانیم نیاز شهر را رفع کنیم. در حوزه تاکسیرانی نیز از سال های قبل اقدامات مؤثری انجام شده و شهرداری در این زمینه حمایت هایی داشته، علاوه بر حمایت های دولتی که در حد توان انجام شده، شهرداری نیز توان مضاعفی به کار برده است و توانسته هر سال بیش از ۴۰۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کند.

با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تسهیلاتی برای بازسازی و تعمیرات اساسی تاکسی ها در نظر گرفتیم و جهت نوسازی و تعمیرات اساسی هر تاکسی حدود ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است که در مجموع این اقدامات کمک می کند که حمل ونقل شایسته و در حد توان در اختیار زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرار دهیم.

سن ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد باید به چند سال کاهش یابد؟

اکنون سن فرسودگی ناوگان نداریم، اما از حدود ۱۰ سالگی ناوگان حمل ونقل همگانی وارد چرخه فرسودگی می شود. حدود پنج یا شش سالگی متوسط سن مطلوبی بوده که برای ناوگان حمل ونقل همگانی و اتوبوسرانی یک شهر در نظر گرفته می شود و به تناسب این ایده آل شرایط خوبی نداریم و در وضعیت نگران کننده ای به سر می بریم، اما به نسبت بسیاری از شهرهای کشور که میانگین سن ناوگان آنها بین ۱۳ تا ۱۵ سال است، وضعیت بهتری داریم.

طی یک سال اخیر چه تعداد میدل باس و اتوبوس برای مشهد خریداری شده است؟

طی یک سال اخیر ۸۳ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان کردیم و ۳۰ دستگاه میدل باس خریداری شده است که به زودی وارد ناوگان حمل ونقل می شود. تعداد ۳۷ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و برای خرید حدود ۱۴۰ دستگاه قرارداد جدید منعقد شده است و برنامه داریم قراردادها و تفاهم نامه های جدیدی برای تأمین کمبودها منعقد کنیم.

چه کمبودهایی در حوزه اتوبوسرانی وجود دارد؟

در زمینه تعداد اتوبوس ها با کمبود مواجه هستیم؛ اگر چه در این حوزه نیز از سایر کلان شهرها جلوتر هستیم و وضعیت بهتری داریم. حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس فعال در ناوگان حمل ونقل مشهد وجود دارد و به صورت نسبی حدود یک هزار دستگاه بیش از این تعداد اتوبوس نیاز داریم. اگر بخواهیم حمل ونقل مشهد را با تهران مقایسه کنیم، باید گفت اکنون تهران نیز همین تعداد اتوبوس فعال را دارد، اما با توجه به جمعیت سه برابری تهران نسبت به مشهد وضعیت بهتری را شاهد هستیم، البته می دانیم با نیاز واقعی مردم شهر مشهد فاصله داریم.

رویکردها و اولویت های شورای اسلامی شهر مشهد در حوزه حمل ونقل شهری چیست؟

برنامه قطعی مدیریت شهری توسعه حمل ونقل همگانی و پاک است و تلاش می کنیم خطوط ریلی و نیز ناوگان حمل ونقل همگانی اتوبوس، میدل باس و مینی بوس را گسترش دهیم و در ناوگان تاکسیرانی نوسازی هایی ایجاد کنیم، از طرف دیگر برنامه هایی داریم که شهروندان بتوانند به جای خودروهای شخصی از خودروهای همگانی استفاده کنند.

برنامه توسعه حمل ونقل پاک را به صورت جدی در دستور کار داریم. بحث موتورسیکلت های برقی را پیگیری می کنیم و به زودی در این حوزه اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود که به اطلاع شهروندان خواهد رسید. همچنین پیگیری تاکسی های برقی و هیبریدی در دست اقدام است تا بتوانیم تعدادی تاکسی برقی به این ناوگان وارد کنیم. در مشهد برای اولین بار در کشور اتوبوس برقی توسط یکی از تولیدکنندگان داخلی وارد شده و اکنون در مراحل پایانی دریافت استانداردها است و به زودی خط تولید آن آغاز به کار خواهد کرد.

بحث توسعه دوچرخه سواری و پیاده روی را به صورت جدی پیگیری می کنیم، به دنبال این هستیم که سفرهای شهری را با کمترین آسیب ممکن به محیط زیست و به شهروندان از نظر اتلاف وقت، تصادفات، هزینه و آلودگی هوا انجام دهیم. همچنین در حال تأمین زیرساخت ها هستیم تا در یک برنامه جامع که یک سال از آن گذشته و سه سال از آن باقی مانده است به نقطه قابل قبول و قابل دفاعی برسیم.

شاخص ترین پروژه حمل ونقل در مشهد کدام است؟

به صورت قطعی خط سه قطار شهری پروژه شاخص مدیریت شهری مشهد در حوزه حمل ونقل است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری ایمنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.