اهمیت همگرایی بخش دولتی و خصوصی برای گشودن گره مشکلات حوزه حمل و نقل
علی رغم فعالیتهای حمل و نقلی و ترانزیتی گستردهای که در کل کشور جریان دارد، متاسفانه آمار این فعالیتها در خراسان رضوی از وضعیت رضایت بخشی برخوردار نیست.
جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی در بیست و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی پس از استماع اظهارات مطرح شده، گفت: علی رغم فعالیت های حمل و نقلی و ترانزیتی گسترده ای که در کل کشور جریان دارد، متاسفانه آمار این فعالیت ها در خراسان رضوی از وضعیت رضایت بخشی برخوردار نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، وی به محدودیت زیرساخت ها در این حوزه اشاره کرد و آن را عاملی دخیل در کاهش سهم استان از ظرفیت ترانزیتی کشور دانست و عنوان کرد: البته تا پیش از این، محدودیت هایی که ترکمنستان در خصوص روابط مرزی خود اعمال می نمود، به یک معضل جدی برای بخش حمل و نقل و ترانزیت استان ما تبدیل شده بود که خوشبختانه شاهدیم این روند رو به تغییر گذاشته است.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم ضعف های موجود در صنعت حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی به همت بخش خصوصی و با رایزنی های مسئولان ذی ربط، برطرف شده و شاهد روان سازی فعالیت ها در این حوزه مهم باشیم.
افزایش زمان توقف در مرز، زمینه ساز بروز مشکلات بیشتر برای بخش حمل و نقل بین المللی است
علی برادران، رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: در بررسی هایی که صورت گرفته، افزایش مدت زمان خواب ناوگان ها از اصلی ترین مشکلاتی بوده که در پایانه مرزی لطف آباد – سرخس بروز کرده است. این مهم در دست پیگیری قرار دارد و در جلسات مشترکی که در آینده با مسئولان ذی ربط در کشور ترکمنستان خواهیم داشت، به چاره اندیشی در خصوص این مسئله می پردازیم.
وی اذعان کرد: معضلات مرتبط به افزایش آمار توقفات مرزی عمدتا نشات گرفته از مشکلات داخلی است. تداوم رویه تبادل یدک کش از جمله مشکلات موجود به شمار می آید که باعث تاخیر در خروج ناوگان و افزایش خواب کامیون ها شده است. متاسفانه پس از محدودیت هایی که در دوران پاندمی کرونا بروز کرد، احیای روند یکسره شدن تردد ناوگان ها تا حدودی دشوار خواهد بود.
این مقام مسئول به تشریح خلاصه ای از آخرین وضعیت توقف ناوگان حمل و نقل بین المللی در مرزهای استان پرداخت و گفت: در مرز لطف آباد میانگین ۴ الی ۵ روز توقف صورت می گیرد که بخشی از این وضعیت به دلیل افزایش تقاضا با توجه به نزدیک شدن به سال جدید میلادی است و بخش دیگر نیز در نتیجه عدم توازن آمار ورود و خروج ناوگان می باشد. توقف یدک کش های خالی ایرانی در مرز سرخس به سمت ترکمنستان، گاها به حدی می رسد که این کشور برای پذیرش ناوگان محدودیت های خاصی را اعمال می کند.
وی خواستار همگرایی و هم اندیشی برای رسیدن به راهکارهای کارآمد در این حوزه و حل مشکلات موجود با مشارکت بخش خصوصی شد.
رئیس ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری خراسان رضوی ادامه داد: طولانی بودن مدت زمان اخذ روادید از ترکمنستان و توقف هایی که در مرز فاراب صورت می گیرد، شاخص ترین دغدغه فعالان این حوزه به شمار می آید که در دیدار با طرفین ترکمنستانی مورد بحث قرار گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تغییرات مثبت و مطلوبی در این حوزه باشیم.
برادران تاکید کرد: یکی از معضلات ما در حوزه حمل و نقل بین المللی این است که تا به امروز قادر به اعمال مدیریتی واحد نبوده ایم. متاسفانه در این زمینه، سایر دستگاه های ذی ربط همکاری لازم را به عمل نیاورده و به همین دلیل نمی توان تصمیمات جدی در این حوزه اخذ و تحولات عمیقی را ایجاد نمود.
گفتنی است در پایان این جلسه، با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و جعفر شهامت، مدیر کل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و محمود امتی، رئیس شورای راهبردی کمیسیون های اتاق مشهد از شرکت های حمل و نقل بین المللی نمونه استانی و پیشکسوتان این حوزه، به مناسبت هفته حمل و نقل تقدیر به عمل آمد.