ناوگان حمل ونقل عمومی در دست انداز گرانی؛ نرخ لوازم یدکی ترمز برید
افزایش دلار و گرانی لوازم یدکی بسیاری از دارندگان اتوبوس های بین شهری را نگران و خواهان افزایش کرایه ها کرده است و این نگرانی دامن مسافران نوروزی را هم گرفته است.
افزایش دلار و گرانی لوازم یدکی بسیاری از دارندگان اتوبوس های بین شهری را نگران و خواهان افزایش کرایه ها کرده است و این نگرانی دامن مسافران نوروزی را هم گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، نوروز ۱۴۰۲ به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به طور حتم با تعداد سفرهای متوازن و یکنواختی همراه نخواهد بود و لذا پیش بینی می شود بیشترین موج مسافرت ها در همان نخستین روزهای عید نوروز و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در جاده های کشور رقم بخورد.
گرانی دلار و افزایش سرسام آور خدمات و به ویژه لوازم یدکی خودروهای سنگین از حالا زمزمه افزایش کرایه ها را بلند کرده است و بسیاری از صاحبان شرکت های مسافربری و مالکان خودروهای سنگین را بر آن داشته تا باب اعتراض را بگشایند.
اتوبوس های ۳۰ میلیارد تومانی
اگر تا دیروز می شد یک اتوبوس مدل روز را باقیمت ۱۰ میلیارد تومان خریداری کرد و برای حمل مسافر راهی جاده ها کرد حالا باید برای همین اتوبوس بین شهری حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بسته به کیفیت و کارخانه سازنده هزینه کرد! هزینه ای که بنا بر اظهارات بسیاری از رانندگان و مالکان خودروهای سنگین با این کرایه های ۲۰۰ هزارتومانی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.
حسین راحتی یکی از رانندگان شرکت های مسافربری در پایانه امام رضا(ع) مشهد می گوید: کمترین رقم برای خریداری یک اتوبوس معمولی مدل ولوو سال ساخت ۱۳۹۱ که بیش از ۱۰ سال در جاده های کشور دویده است این روزها ۷ میلیارد تومان برای خریدار آب می خورد.
وی با گلایه از قیمت های گزاف لوازم یدکی می گوید: قیمت یک جفت لاستیک آن هم از نوع بی کیفیت و ساخت کشور هند در حال حاضر به ۴۵ میلیون تومان رسیده است لذا با تعداد مسافرانی که گاهی صندلی های اتوبوس را هم پر نمی کند انتظار دارید این صنف چه سودی ببرد؟!
این راننده خودروی سنگین با گلایه از اینکه دولت هیچ حمایتی در این راستا ندارد و فقط اصرار به ثابت نگاه داشتن قیمت ها دارد می افزاید: اکنون قیمت هر اتوبوس به ۲۴ میلیارد تومان و قیمت لاستیک به ۵۰ میلیون تومان رسیده است، به علاوه هزینه روغن، سوخت و ... را نیز باید حساب کرد و وقتی که مالک با درآمد پایین چنین هزینه های زیادی دارد نمی تواند دستمزد کافی هم به راننده بپردازد.
ماشین داری صرفه اقتصادی ندارد
راحتی این راننده باسابقه به ما می گوید: همان طور که می بینید به دلیل بی ارزش شدن پول لذا قدرت سفر مردم هم کم شده است و این روزها مردم فقط بابت سفرهای ضروری از ناوگان حمل ونقل عمومی استفاده می کنند.
به گفته این فعال حوزه حمل ونقل این وضعیت باعث شده بسیاری از مالکین که خودروهایشان در حوزه مسافری فعال بود، یا خودرویشان را بفروشند و یا آن را برای سرویس کارخانه ها به کار بگیرند که استهلاک کمتر و درآمد بیشتری دارد.
این مالک اتوبوس بین شهری بابیان اینکه دلار از سال گذشته ۱۳۰ درصد گران شده و برخی لوازم مصرفی مانند لاستیک سه برابر شده است اما با این تفاسیر دولتی ها از افزایش قیمت ها جلوگیری کرده و می خواهند بار گرانی را بر دوش ماشین داران بیندازند.
وی بابیان اینکه برای سرپا ماندن این صنف حداقل باید ۵۰ درصد نرخ بلیت ها را افزایش داد ادامه می دهد: در ایام نوروز معمولاً ناوگان حمل ونقل مجبورند یک طرف مسیر را خالی تردد کنند اما دولتمردان و مسئولانی که تصمیم گیر هستند هیچ وقت به این موضوع توجه نمی کنند و هم چنان روی فاز لجبازی هستند.
وی ادعا می کند: چنانچه قیمت بلیت ثابت بماند لذا خواباندن ماشین صرفه اقتصادی بیشتری برای ما خواهد داست تا اینکه آن را با هزاران خطر در مسیر جاده همراه کنیم.
دستوری برای گرانی نداریم
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی بابیان اینکه هنوز دستورالعملی برای افزایش قیمت بلیت ابلغ نشده است اظهار کرد: معاون اول محترم رئیس جمهور درخواست کرده اند که نرخ ها افزایشی نباشد و ما نیز تاکنون بخشنامه ای مبنی برافزایش دریافت نکرده ایم؛ اما با توجه به گرانی قطعات، گرانی اتوبوس و...، افزایش قیمت بلیت بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محتمل است.
رضا صحراگرد بابیان اینکه هنوز دستورالعمل و تصمیمی مبنی برافزایش قیمت ها اعلام و ابلاغ نشده است اظهار می کند: در طرح اینترنتی و حضوری فروش بلیت اتوبوس ، تا ۲۳ اسفند سال جاری هیچ تغییر قیمتی نداریم و مسافران بر اساس نرخ های پیشین می توانند بلیت تهیه کنند.
وی ادامه می دهد: البته برای بلیت هایی که در بازه زمانی ۲۳ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ رزرو خواهد شد هنوز نرخ قطعی اعلام نشده است، نمی توان درباره آن اظهارنظر کرد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی اکنون ۱۳۰ شرکت فعال مسافربری دارد که ۳۸ شرکت در مشهد فعالیت می کنند. پایانه های مسافربری استان دارای ۱۵۴۷ دستگاه اتوبوس، ۲۷۰۰ دستگاه مینی بوس و ۱۵۰۰ دستگاه سواری هستند که خدمات حمل ونقل برون شهری را بر عهده دارند.
صحراگرد خاطرنشان کرد: از تعداد مذکور، ۸۵۰ اتوبوس، ۱۵۰۰ مینی بوس و ۱۲۸۰ سواری در مشهد فعال هستند و بناشده است در ایام نوروز و در صورت وقوع شرایطی که ما را با کمبود وسایل نقلیه مواجه کند، با همکاری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد و برای جابه جایی مسافران به مقصدهای نزدیک، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری نیز به کمک راهداری و حمل ونقل جاده ای بیایند.
وی با اشاره به شرایط مطلوب خراسان رضوی در امر پذیرش و ارائه خدمات به مسافران پایانه ای اظهار کرد: خراسان رضوی رتبه نخست را در جابه جایی و پذیرش مسافر دارد و بر اساس پیش بینی ها، احتمال افزایش ۲۰ درصدی مسافران را از طریق پایانه های مسافربری این استان می دهیم.