بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

اقتصاد له شده، زیر چرخ های حمل و نقل ناکارآمد

در حالی که افق پذیرش زائران در مشهد مقدس تا سال ۱۴۰۴ به تعداد ۴۰ میلیون نفر پیش بینی شده اما فعالان صنعت گردشگری معتقدند که ضعف صنعت حمل و نقل توان حمل چنین تعداد زائری را ندارد!

تین نیوز |

 در حالی که افق پذیرش زائران در مشهد مقدس تا سال ۱۴۰۴ به تعداد ۴۰ میلیون نفر پیش بینی شده اما فعالان صنعت گردشگری معتقدند که ضعف صنعت حمل و نقل توان حمل چنین تعداد زائری را ندارد!

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، مشهد در حالی لقب پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یدک می کشد و قصد دارد تا ۲ سال دیگر تعداد زائران خود را به ۴۰ میلیون نفر برساند که حتی امکان حمل این تعداد مسافر و زائر راد اختیار ندارد.

حوادثی که این روز ها در جریان انتقال زائران پیش روی همکان قرار دارد و نبود بلیت در خطوط هوایی، ریلی و جاده ای خود گواه این مدعاست که این ناوگان برای حمل این تعداد زائر کمی خسته و ناتوان است.

لجبازی شرکت های هواپیمایی برای فروش بلیط، کمبود رام های قطار و هم چنین فرسودگی ناوگان جاده ای که هر روز بر سن آن افزوده می شود از جمله موانعی است که برخی از سرمایه گذاری های دیگر مانند صنعت هتلسازی و یا سرمایه گذاری ها رفاهی را در این استان کاهش می دهد.

حمل و نقل لنگ می زند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی دراین رابطه اظهار می کند: مشهد مقدس در مقایسه با سرمایه گذاری ها و تقاضای سفری که دارد اما در حوزه زیر ساخت های حمل و نقل ضعیف است.

محمدرضا توکلی زاده با بیان اینکه بی توجهی به نیاز ها و زیر ساخت های لازم موجب دلسردی سرمایه گذران خواهد شد می گوید: در حوزه زیر ساخت ها به هر میزان که سرمایه گذاری و به این موضوع توجه شود لذا به اقتصاد گردشگری این استان کمک خواهد شد بر همین اساس باید چالش های این حوزه را جدی گرفت.

وی اذعان می کند: در مقایسه با میزان تقاضا ما با محدودیت هایی از جمله قیمت گذاری دستوری، تحلیل رفتن ناوگان حمل و نقل مسافر بویژه در بخش هوایی روبرو هستیم که به ویژه در مناسبت های مذهبی و ی ایام خاص مانند عید نوروز تبعات این کمبود ها بیشتر به چشم می اید.

وی اذعان می کند: ساماندهی زیرساخت های سفر به ارتقای اقتصاد گردشگری خراسان رضوی می انجامد اما مشکل شاخصی که در حوزه جابه جایی مسافر وجود دارد ضعف در این حوزه است.

توسعه نامتناسب

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری های متعددی در دهه های اخیر در حوزه زیرساخت های اقامتی، تفریحی و رفاهی مشهد و استان انجام گرفته ادامه می دهد: متاسفانه ظرفیت های موجود در بحث حمل و نقل نتوانسته در سال های اخیر پا به پای نیاز این حوزه و ظرفیت های موجود در بخش گردشگری استان ارتقا پیدا کند و عمده مشکلات امروز ما نیز متوجه همین حوزه است.

توکلی زاده کاهش تعداد پرواز ها به مشهد را یکی از همین چالش ها عنوان کرده و می گوید: با وجود حجم بالای تقاضا اما هنوز تعداد پروازها در این مسیر ساماندهی نشده و لذا دستگاه های نظارتی باید در این بخش ورود جدی داشته و بر مناسب سازی شرایط تاکید کنند، چون رویه موجود به اقتصاد شهر مشهد، لطمه وارد می کند.

وی می افزاید: با توجه به آمارهایی که از استقبال گردشگران داخلی و خارجی استان خراسان رضوی و زائران مشهد‍ الرضا عنوان می شود، نمی توان نسبت به این موضوع منفعل عمل کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بخش خصوصی فعال در این حوزه را نیز گرفتار عوارض ناشی از قیمت گذاری های دستوری دانسته و ابراز می کند: به موازات رشد هزینه ها، بهای خدمات حمل مسافر در بعضی بخش ها افزایش نیافته و شرکت هایی که در این حوزه فعال بوده اند، نتوانسته اند برای توسعه یا نوسازی، تامین مالی انجام دهند، راهکار موجود نیز با برداشتن محدودیت قیمت گذاری و تابعیت آن از سطح تقاضای بازار یا اعمال حمایت های جدی تر دولت از فعالان این حوزه برای جبران هزینه های مازاد و اثرات تورمی است.

ساماندهی گردشگران خارجی

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی ساماندهی و استاندارد سازی سفر را در این استان بسیار ضروری می داند و به ما می گوید: سرمایه گذاری بسیار سنگین و با ارزشی در حوزه گردشگری در استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد صورت گرفته و از این رو لازم است برنامه ریزی های لازم در راستای استفاده از تمام ظرفیت های این حوزه چه مسافران داخلی و چه گردشگران خارجی به طور صحیح و مناسبی انجام شود.

محمد حسین روشنک می گوید: اکنون زیرساخت های اقامتی خوبی در مشهد وجود دارد؛ اما در بخش حمل ونقل با چالش مواجه ایم.

وی بیان می کند: بسیاری از هتل های مشهد، پذیرای زائران و گردشگرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و ضروری است سازماندهی آنان را آژانس های دارای هویت عهده دار شوند تا به خوبی و به شکلی مطلوب از گردشگران خارجی میزبانی گردد.

وی یادآور می شود: متاسفانه در بعضی موارد، عدم همکاری و رقابت های مخرب موجب شده است، توفیق لازم در این خصوص حاصل نشود.

قیمت های دستوری بلای جان سرمایه گذاری

به گزارش تشویق برای سرمایه گذاران در حوزه سرمایه گذاری نیازمند مشوق های فراوان است لذا بسیاری از این کارشناسان بر این باورند که قیمت های دستوری و فرمایشی نمی تواند میل سرمایه گذاران رابرای سرمایه گذاری افزایش دهد.

مدیر حمل و نقل ریلی رجا یکی از جمله متصدیان صنعت حمل ونقل ریلی است که معتقد است برای جذب سرمایه گذاران باید از اعمال قیمت های دستوری اجتناب و بخش خصوصی را حمایت کرد.

علیرضا هاشمی عنوان می کند: به طور مثال قیمت بلیت قطار مشهد- سرخس سال گذشته ۸۰ هزار ریال بوده که امسال به ۱۰۵ هزار ریال رسیده، این در حالی است که قیمت واگنی که با آن مسافران جابه جا می شوند، هشت میلیون یورو است و این شرایط توجیه اقتصادی ندارد.

وی می گوید: قیمت این قطار به گونه ای است که اکوسیستم اقتصادی منطقه را به هم ریخته و موجب شده است حمل ونقل جاده ای تحت تاثیر قرار بگیرد و بسیاری از کسب وکارهای مرتبط با آن در مسیر جاده ای، فاقد صرفه اقتصادی باشند.

وی با بیان اینکه فضایی که در صنعت هوایی حاکم است در صنعت ریلی کشور نیز وجود دارد لذا ادامه می دهد: قیمت تکلیفی برای سفرهای ریلی منطقی نیست.

دراین رابطه رییس هیئت مدیره کانون حمل و نقل مسافری خراسان رضوی نیز بر این موضوع مهر تائید زده و اظهار می کند: هزینه تمام شده در این بخش به گونه ای است که سرمایه گذار از این حوزه فراری شده است، در سال ۱۴۰۰ ناوگان اتوبوسرانی بین شهری استان با هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می کرد که در حال حاضر این تعداد به ۸۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.

حسام آسیابان اذعان می کند: عمر متوسط ناوگان ۱۳ سال است و عملا ناوگان بخش حمل ونقل جاده ای ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری حمل ونقل جاده ای بیان کرد: قیمت بلیت یک میلیون و ۸۹۰ هزار ریالی مسیر مشهد- تهران فاقد صرفه اقتصادی است و این وضعیت باعث ایجاد بازار غیررسمی می شود.

درآمد نامتناسب

رییس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی مهمترین مشکل هتلداران در شرایط کنونی را نبود تناسب درآمد در مقایسه با سرمایه گذاری کلان انجام شده در صنعت هتلداری می داند.

محمود مادرشاهیان به بازار می گوید: خراسان رضوی با برخورداری از ۵۲ درصد ظرفیت اقامتی کشور، فرصت بی نظیری را در این بخش دارد و علاوه بر این شمار بالا، شاهد تنوع وجود و فعالیت واحدهای اقامتی از جمله هتل، مُتل، هتل آرپاتمان، مهمانپذیر و زائرسرا هستیم که خود نشان از ظرفیت بالای موجود در استان برای میزبانی هرچه بهتر از مسافران دارد.

وی اذعان می کند: در این راستا و برای استفاده از این ظرفیت و تناسب سرمایه گذاری انجام پذیرفته لذا می بایست مقدمات و زیر ساخت های سفر برای زائران بیش از گذشته تسهیل و فراهم شود.

رییس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی، نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و خالی ماندن بخشی از ظرفیت های اقامتی را تهدیدی برای فعالیت واحدهای اقامتی می داند و می گوید: بیشترین سرمایه گذاری در استان خراسان رضوی در حوزه گردشگری ثبت شده است که عمده آن نیز مربوط به بخش هتل ها است.

مادرشاهیان اظهار کرد: اکنون ما در مشهد شاهد حضور حتی مسافران و زائرانی با پایین ترین توان مالی هستیم که برای آنان نیز امکان اقامت گزیدن در مشهد وجود دارد و حال آنکه این فرصت و توانایی را کمتر شهری در ایران دارد.

وی یادآور می شود: تمامی موارد مطروحه بیش از گذشته نقش حمایت از صنعت گردشگری را بیان و لذا از آن جا که بسیاری از مشاغل در این صنعت به صورت زنجیر وار به یکدیگر مربوط است و ضعف در هر حوزه به سایر حوزه ها آسیب وارد می کند پس به صنعت حمل و نقل و تسهیل حضور زائران توجه جدی داشت.

مادرشاهیان با بیان اینکه اشتغال قابل توجهی نیز در ۲ قالب مستقیم و غیرمستقیم در صنعت هتلدارای استان ایجاد شده است، اذعان می کند: در مجموع افزون بر ۱۰ هزار نفر نیرو در هتل های استان خراسان رضوی به صورت مستقیم به کار اشتغال دارند که اشتغال قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.