بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

جهش ۲۷۲ درصدی ترانزیت کشورهای آسیای مرکزی از مسیر سرخس

ترانزیت ورودی کالا از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و سایر کشورهای کشورهای مستقل همسود در اوراسیا (سی. آی. اس) از مرز سرخس خراسان رضوی جهش ۲۷۲ درصدی داشته است.

جهش ۲۷۲ درصدی ترانزیت کشورهای آسیای مرکزی از مسیر سرخس
تین نیوز

مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس در خراسان رضوی گفت: ترانزیت ورودی کالا از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و سایر کشورهای کشورهای مستقل همسود در اوراسیا (سی. آی. اس) از مرز سرخس خراسان رضوی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال جهش ۲۷۲ درصدی داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدعلی کیانی علی آباد افزود: در سه ماهه نخست امسال کشورهای آسیای مرکزی ۲۲۲ هزار و ۵۹۸ تن کالای ترانزیتی از مرزهای جاده ای و ریلی سرخس به کشورهای چین، هند و پاکستان انتقال داده اند.

کیانی ادامه داد: گوگرد، بنزین، گازوئیل و مواد غذایی عمده ترین کالاهای ترانزیت شده از مبدا کشورهای روسیه و آسیای مرکزی بوده است.

وی گفت: در بازه زمانی یاد شده ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ تن کالا شامل لوازم منزل، کاشی و سرامیک، دارو، مصالح ساختمانی و قطعات و لوازم یدکی خودرو از کشورهای ترکیه، امارات عربی متحده، هند، کره جنوبی، ویتنام و پاکستان از مرز سرخس به کشورهای آسیای مرکزی ترانزیت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است.

کیانی افزود: پیوستن ایران به پیمان های منطقه ای مانند "شانگهای"، حضور مؤثر در "اکو" و توفیق دولت شهید رئیسی در حوزه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه از دلایل عمده جهش ناگهانی ترانزیت ورودی این کشورها در مرز سرخس بوده است.

وی اضافه کرد: تداوم جنگ اوکراین نیز موجب شده مسیر سنتی ترانزیت یعنی اوکراین به دریای مدیترانه و ترکیه از رونق بیفتد و روسیه و دیگر کشورهای آسیای مرکزی گذرگاه های ریلی و جاده ای ایران را جایگزین مسیرهای تجاری قدیمی کنند.

کشورهای مستقل مشترک المنافع یا همسود (سی. آی. اس) شامل برخی از جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است که در یک پیمان همکاری امنیتی و اقتصادی گرده م آمده اند و هم اکنون جمهوری های آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاستان و مولداوی عضو این اتحادیه هستند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو همکار با کشورهای مستقل مشترک المنافع مشارکت دارد.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می شود.

حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان شامل صادرات، واردات و ترانزیت در سال گذشته از این گذرگاه مرزی حدود سه میلیون تن بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.