بازدید سایت : ۴۴۳۴۶

مدیرکل راهداری خراسان رضوی: برای جابجایی زائران اربعین کمبود ناوگان داریم

میانگین مسافت مشهد تا مرزهای غربی ۱۸۰۰ کیلومتر است و اتوبوسی که از مشهد خارج می شود ۴ روز زمان می برد تا مجددا به مشهد بازگردد، بنابراین با محدودیت شدید ناوگان روبرو هستیم.

مدیرکل راهداری خراسان رضوی: برای جابجایی زائران اربعین کمبود ناوگان داریم
تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: میانگین مسافت مشهد تا مرزهای غربی ۱۸۰۰ کیلومتر است و اتوبوسی که از مشهد خارج می شود ۴ روز زمان می برد تا مجددا به مشهد بازگردد، بنابراین با محدودیت شدید ناوگان روبرو هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از راهداری و حمل و نقل جاده ای، جعفر شهامت اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ملی داشتیم که در مجموع هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان آن در قالب وجه نقد تخصیص پیدا کرد. در حوزه نگهداری راه های شریانی بیش از ۶۳۸ میلیارد تومان، نگهداری راه های روستایی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، در حوزه های فنی و نگهداری تاسیسات زیربنایی بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان، در حوزه ایمنی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان، در حوزه بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری ۹۸ میلیارد تومان، در حوزه پل های استان بیش از ۹۲ میلیارد تومان و در حوزه مرکز مدیریت راه های خراسان رضوی بیش از ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته هزینه کردیم.

شهامت افزود: امیدواریم مجموع تخصیص اعتبارات استانی و ملی در سال جاری به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. ارزش زیرساخت هایی که دولت در راه ها، پل ها و پایانه های مرزی برآورد کرده ۳۱۲ هزار میلیارد تومان است. اگر بخواهیم به تمام نیازهای استان پاسخ دهیم به ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، این درحالی است که در حالت خوش بینانه ۲هزار و۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار معادل ۲۰ درصد آن چیزی که نیاز داریم به ما اختصاص پیدا خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: با اقدامات خوبی که بر روی اصلاح عوارض سازمان راهداری انجام شده، اعتبارات عمده راه های روستایی از منابع استانی و اعتبارات راه های شریانی، ماشین آلات و ساخت و سازها از اعتبارات ملی تامین می شود.

رتبه نخست خراسان رضوی در حمل و نقل کشور با جابجایی ۲۲ میلیون مسافر

شهامت با اشاره به اینکه در سال گذشته با جابجایی بیش از ۲۲ میلیون مسافر، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دادیم خاطرنشان کرد: در حوزه حمل ونقل بین المللی رشد ۳۰ تا ۸۰ درصدی را در پایانه های مرزی داشتیم. امسال با بیش از ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۳ ماه اول رشد ۲۱ درصدی را در حوزه حمل ونقل بین المللی شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ آیتم مهم در پروژه های عمرانی مورد توجه قرار می گیرد، تصریح کرد: طرح تحول بهسازی ها راه ها از آیتم های با اهمیت در این حوزه است. در قالب این طرح سال گذشته بیش از ۹۸۷ کیلومتر لکه گیری و روکش راه های خراسان رضوی انجام شد. امسال نیز ابتدای سال لکه گیری و روش ۲۵۸ کیلومتر از راه های استان انجام شده است. همچنین ۱۵۸ کیلومتر از راه های روستایی در سال گذشته لکه گیری شده است. از ابتدای سال جاری ۵۳ کیلومتر لکه گیری شده و حداقل ۱۱۰ کیلومتر دیگر در ۳ ماه آتی از راه های روستایی لکه گیری خواهد شد.

مجتمع های بین راهی خراسان رضوی در ۳ سال آتی به ۱۰۰ مورد خواهد رسید

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی در خصوص وضعیت استراحت گاه های بین راهی عنوان کرد: در حال حاضر از ۶۱ مجتمع در حال بهره برداری ۴۵ مجتمع در حال ساخت داریم که ۴۰ مورد آن توسط بخش خصوصی و ۵ مورد توسط اداره کل راهداری تامین اعتبار شده است. با اتمام مجتمع های بین راهی در حال ساخت، در ۳ سال آتی مجتمع های بین راهی خراسان رضوی به ۱۰۰ مورد خواهد رسید.

برای جابجایی زائران اربعین با کمبود ناوگان روبرو هستیم

شهامت در خصوص عملکرد ناوگان حمل ونقل جاده ای در ایام اربعین افزود: با حجم سفرهایی که در استان تقاضا شده است، به ۱۱۰۰ دستگاه که می توانند مسافت بالای ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کنند نیاز داریم. میانگین مسافت مشهد تا مرزهای غربی ۱۸۰۰ کیلومتر است و اتوبوسی که از مشهد خارج می شود ۴ روز زمان می برد تا مجددا به مشهد بازگردد، بنابراین با محدودیت شدید ناوگان روبرو هستیم. ۶۵۰ ناوگان فعال داریم و ۴۵۰ دستگاه کسری خواهیم داشت، اما با این وجود حداکثر امکانات را پای کار آورده ایم.

وی اضافه کرد: با کشور افغانستان نیز مذاکراتی داشته ایم که مقرر شد حداقل ۲۱۰ دستگاه اتوبوس در مرز دوغارون مستقر کنند و زائران خود را از همانجا به مرز چذابه منتقل کنند. زائران اتباع افغانستانی ساکن خراسان رضوی نیز در صورت کسری در ناوگان، به وسیله ناوگان داخلی جابجا خواهند شد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به کسری ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس در کل کشور عنوان کرد: اکثر تنش هایی که در پایانه مسافربری بابت کمبود اتوبوس به وجود می آید به این دلیل است که ۷۰ تا ۸۰ درصد از اتوبوس هایی که مسافران خود را به مشهد می آورند، پس از بازگشت از مشهد دیگر به دنبال زائران خود نمی آیند و مسیرشان در شهر مبداء خود تغییر می کند. از همین رو ما ناچاریم به زائران و مسافرانی که توسط ناوگان سایر استان ها به مشهد منتقل شده اند، خدمات داده و برایشان ناوگان اختصاص دهیم.

۴۰۰۰  کیلومتر از راه های خراسان رضوی خراب است

شهامت در خصوص میزان خرابی های راه های خراسان رضوی گفت: مطابق آخرین برآورد ما در ۲ سال گذشته ۳۰۰۰ کیلومتر از راه های استان خرابی شدید داشته که نیازمند اقدام و تعمیرات بوده است. وقتی زمان می گذرد این خرابی ها بر اثر ترافیک، باران و یخ زدگی افزایش پیدا می کند.

ترافیک خراسان رضوی بیش از ۲ برابر میانگین کشوری است

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته ترافیک خراسان رضوی نسبت به سال قبل آن ۱۱ درصد افزایش داشته است، این درحالی است که میانگین افزایش ترافیک در کل راه های کشور ۴.۵ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: از ۳۰۰۰ کیلومتر راه های خراب و مشکل دار استان، ۱۶۵۰ کیلومتر از راه های استان مورد تعمیر قرار گرفته است. مابقی آن نیز اقدامات اضطراری روی آنان شکل گرفته است تا به شکل موقت قابل گذر باشد. البته با توجه به اینکه طول خرابی راه های خراسان رضوی افزایش پیدا کرده، می توان ادعا کرد که ۵۰ درصد خرابی راه های خراسان رضوی تعمیر شده است. برآورد ما این است تا زمانی که خرابی این ۳۰۰۰ کیلومتر برطرف شود، ۱۰۰۰ کیلومتر راه خراب دیگر به آن اضافه شود.

سیل های اخیر ۲۱۵ میلیارد تومان خسارت به راه های استان وارد کرد

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: یخ بندان شدید به خرابی راه ها اضافه می کند. در زمستان گذشته یخ بندان شدید در خراسان رضوی داشتیم. در بهار امسال نیز بارش های زیادی داشتیم. سیل ها نیز ۲۱۵ میلیارد تومان خسارت به راه ها و ابنیه فنی وارد کرده است.

شهامت اضافه کرد: ۵ تا ۶ کیلومتر از ابتدای باغچه به سمت مشهد مقداری تخریب دارد که قرارداد جدید برای آن بسته ایم. پس از بارش های امسال تخریب آن بیشتر شده، قرارداد جدید برای تعمیر آن بسته ایم. ورودی و خروجی شهرها به دلیل اینکه ترافیک بیشتری دارد تاکید کرده ایم که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص زمان احداث آزادراه مسیر قوچان به مشهد اظهار کرد: سال ها است در این مسیر گره ترافیکی داریم. تعریض محور گلبهار به مشهد، ناقص انجام شده بود و ۱۰ کیلومتر از سمت گلبهار به مشهد باقی مانده بود که با تامین اعتباری که صورت گرفت، ۶ کیلومتر از آن تعریض شده است. خط اصلی انتقال گاز به شمال کشور از این مسیر انجام شده است. انتقال خطوط برق و آب را در این مسیر داریم. تعریض پل های آن نیز از دیگر مشکلات است، اما با تمام این وجود اگر مشکلات اعتباری نداشت، ۱۰ کیلومتر ابتدایی از گلبهار به مشهد را می شد، افتتاح کرد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی افزود: طرح آزادراه چناران به مشهد با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی و دولت مصوب شده و تاکنون حدود ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این آزادراه از کمربندی چناران شروع می شود و تا مشهد ادامه دارد. اگر مشکل تامین سرمایه از سوی دولت مرتفع شود، مسیر آن باز شده و در آینده ای نزدیک افتتاح می شود.

شهامت اضافه کرد: اگر ۳ تا ۴ پروژه کلیدی انجام نشود، مشکلات ما در راهداری خیلی زیاد خواهد بود. یکی از این پروژه ها آزادراه چناران به مشهد و در آینده قوچان به مشهد است. پروژه بعدی محور تربت حیدریه به مشهد است. یکی دیگر از پروژه ها آزادراه حرم تا حرم در قطعه خراسان رضوی است. اگر قرار باشد آزادراه حرم تا حرم ساخته نشود، باید ۵ تا ۶ سال دیگر مانند امروز که در شهر از گوگل مپ و نشان استفاده می کنیم تا مسیرهای خلوت را به ما نشان دهد، در جاده ها هم باید از نشان استفاده کنیم تا از مسیرهای با ترافیک کمتر عبور کنیم. این وضعیت خیلی دور نیست و اگر با همین فرمان جلو برویم ۵ سال دیگر به همین ترافیک خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته اگر یک روز در سال (زمان شهادت امام رضا(ع)) ترافیک سنگین داشتیم، این ترافیک به ۵ روز در سال خواهد رسید. اگر در ۲۰ روز سال تاخیر داریم، آن وقت تاخیر در مسیرهای ما به ۱۰۰ روز در سال خواهد رسید، به این معنی که حمل و نقل جاده ای ما ناکارآمد می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.