بازدید سایت : ۲۱۹۷۳

۲ هزار میلیارد ریال برای رفع خطر خیزی جاده گناباد به قاین مورد نیاز است

رفع خطر خیزی جاده گناباد به قاین به عنوان یکی از جاده های با تصادفات جاده ای منجر به فوت بالا در جنوب خراسان رضوی نیازمند تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

۲ هزار میلیارد ریال برای رفع خطر خیزی جاده گناباد به قاین مورد نیاز است
تین نیوز

نماینده مردم گناباد و بجستان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رفع خطر خیزی جاده گناباد به قاین به عنوان یکی از جاده های با تصادفات جاده ای منجر به فوت بالا در جنوب خراسان رضوی نیازمند تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، هادی محمدپور در نشست خبری افزود: با وجود اینکه ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل جاده گناباد به قاین در چند ماه گذشته اختصاص یافته ولی به دلیل تعلل سیستم بانکی اعتبار فوق تاکنون تخصیص نیافته و بانک عامل تاکنون نسبت به آزاد سازی این اعتبار اقدام نکرده است.

محمدپور ادامه داد: جاده گناباد به قاین یکی از جاده های حادثه خیز جنوب خراسان رضوی به شمار می رود و تنها در بر یک سال گذشته ۲۶ نفر بر اثر تصادفات جاده ای در این جاده جان خود را از دست دادند.

وی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات و سوانح منجر به فوت در جاده خطر خیز گناباد به قاین استان خراسان جنوبی در فاصله ۳۲ کیلومتر که ۲ طرفه است، اتفاق می افتد، خواستار توجه بیشتر مسوولان ذیربط وزارت راه و شهرسازی و سیستم بانکی نسبت به تخصیص اعتبار دو بانده سازی این جاده شد.

وی گفت: از ۳۲ کیلومتر ۲ طرفه جاده گناباد به قائن زیرسازی ۱۶ کیلومتر انجام شده و تکمیل و سرعت بخشی در اجرای آن نیازمند تخصیص اعتبار است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تعریض جاده گناباد به بجستان از طریق مسوولان ذیربط در دست پیگیری است و در مرحله نخست عملیات اجرایی چهار بانده سازی پنج کیلومتر ابتدایی از گناباد به سمت بجستان در آینده نزدیک آغاز می شود.

وی خاطر نشان کرد: از مجموع ۹ کیلومتر باقی مانده جاده بجستان به فردوس به عنوان یکی دیگر از جاده های خطر خیز جنوب استان خراسان رضوی سه کیلومتر در سال گذشته ۲ بانده شده و اجرای ۶ کیلومتر باقی مانده به دلیل کمبود اعتبار با کندی پیش می رود.

گناباد و بجستان با وجود ظرفیت عظیم قنوات با مشکلات تامین آب مواجه است

محمدپور اظهار داشت: شهرستانهای گناباد و بجستان با وجود برخورداری از ظرفیت تعداد زیادی قنوات با مشکل تامین آب شرب به خصوص در فصل تابستان مواجه و نیازمند توجه بیشتر دولتمردان و وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از مجموع ۴۱ هزار قنوات در سطح کشور یک هزار قنات مربوط به شهرستانهای گناباد و بجستان است و با وجود آنکه بیشتر این قناتها دارای ۹۰ درصد آبدهی هستند ولی امکان برداشت آب از آنها به دلیل مسدود بودن امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: برای لایروبی قنات ها در گناباد و بجستان امسال ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که با توجه به تعداد و تنوع قنات های موجود این شهرستانها بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: میزان اعتبارات امسال لایروبی قنات ها در شهرستان های گناباد و بجستان جوابگوی نیاز نیست و امیدواریم در سال آینده شاهد لایروبی قنات های بیشتر با بهبود اعتبارات باشیم.

وی گفت: با بهره برداری از ۶ هزار و ۷۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در گناباد و یک هزار و ۸۵۰ واحد در شهرستان بجستان در آینده نزدکی دغدغه تامین آب شرب در این مناطق افزایش می یابد و مسوولان ذیربط باید چاره اساسی برای تامین آب شرب پایدار این شهرستانها اتخاذ کنند.

محمدپور با اشاره به اینکه قطعی برق در تابستان سالجاری در نقاط مختلف کشور اعتراض بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت، تصریح کرد: تا پنج سال آینده در استان خراسان رضوی ناترازی در تامین برق وجود خواهد داشت.

وی از بهره برداری از ۱۵ پنل خورشیدی در گناباد و هشت پنل خورشیدی در بجستان طی یک سال گذشته برای کاهش مشکلات تامین برق در این مناطق خبر داد.

وی اضافه کرد: ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات در اختیار نماینده مجلس شورای اسلامی برای توسعه شهرستانهای گناباد و بجستان طی سالجاری تخصیص یافت.

شهرستان گناباد واقع در جنوبی ترین ناحیه استان خراسان رضوی، که نقطه ورودی این استان از استان های جنوبی و مرکزی است، در مسیر تردد تعداد زیادی از زائران، مسافران و وسائل نقلیه سبک و سنگین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مجموع هزار و ۴۵۰ کیلومتر جاده های اصلی و فرعی گناباد برخی از مسیرهای این شهرستان به دلیل حادثه خیزی، در بیشتر مواقع سال شاهد وقوع حوادث دلخراش جرحی و فوتی است که از جمله آنها می توان به جاده دوطرفه گناباد - قاین در حدفاصل استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی اشاره کرد.

در یک سال گذشته حدود ۳۰ نفر در بخش هایی از این مسیر دوطرفه، در حوادث جاده ای جان باخته اند و ۲۶ شهریور سال قبل بر اثر برخورد یک دستگاه پژو ۴۰۵ با یک دستگاه تریلی در همین جاده، پنج نفر از اعضای یک خانواده جان خود را از دست دادند.

از مجموع طول ۱۹۳ کیلومتری جاده گناباد به قاین، تنها ۳۱ کیلومتر در محدوده استان خراسان رضوی قرار دارد که دوطرفه است و بیشتر حوادث نیز در همین محدوده روی می دهد.

این جاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس محل عبور روزانه بیش از سه هزار دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین است که این میزان در فصل پرتردد تابستان به ۲ برابر هم افزایش می یابد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.