تسهیل ترانزیت هدف اتاق بازرگانی ایران
هدف اتاق بازرگانی ایران از صدور کارنه تیر (سند گمرکی) به دنبال کسب سود نیست، بلکه هدف تسهیل ترانزیت است.
مدیر تحقیقات و فناوری دایره «کارنه تیر» اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: هدف اتاق بازرگانی ایران از صدور کارنه تیر (سند گمرکی) به دنبال کسب سود نیست، بلکه هدف تسهیل ترانزیت است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کارنه تیر TIR carnet سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر TIR در کشور مبدأ صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها نیست.
رضا زندیه در نشست مشترک کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با مدیر دایره کارنه تیر اتاق ایران پیرامون «بیان مسائل و مشکلات شرکت های حمل و نقل بین المللی در خصوص کارنه تیر و تمدید گواهی ایرو» برگزار شد، افزود: مدیران شرکت های حمل ونقل بین المللی خط شکن های تحریم هستند، چرا که بدون ترانزیت رشد اقتصادی امکان ناپذیر نیست.
زندیه اظهار کرد: با سازمان ایرو (اتحادیه حمل و نقل جاده ای) به دنبال تعریف سازوکاری هستیم تا متقاضیانی که اعتبار مدارک شان به اتمام رسیده، نیاز نباشد باز همان دوره های آموزشی گذشته را سپری کنند؛ اما لزوم بازآموزی در این حوزه قابل کتمان نیست.
وی خاطر نشان کرد: مدارک تحت عنوان آموزش رانندگان حرفه ای که با همکاری سازمان ایرو صادر می شود، به جای گواهینامه پایه یک نیز قابل استفاده است. مدارک ایرو بین المللی بوده و نیاز به تاریخ اعتبار، بازآموزی و سازوکار مشخص دارد.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از چالش های مربوط به شرکت های ترانزیتی در کشورهایی مانند آذربایجان در حیطه گمرکات بوده نه کارنه تیر، اظهار کرد: گمرک زیرمجموعه اتاق ایران و موسسه ضامن نیست تا نسبت به تخلفات گمرکات آذربایجان ورود پیدا کند. لذا اتاق ایران نمی تواند در خصوص موضوع باز کردن پلمب ناوگان تحت تیر و بازرسی مجدد آن اقدام کند، اما این مسائل در نشست آتی در کشور ازبکستان توسط کمیته اجرایی پیگیری می شود.
خراسان رضوی دومین قطب ترانزیت کشور
رییس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد در ابتدای این نشست اظهار کرد: استان خراسان رضوی پس از تهران، قطب ترانزیت و فعالیت شرکت های حمل ونقل بین المللی کشور است؛ به طوری که بیش از ۲۵۰ شرکت حمل ونقل بین المللی در این استان مشغول فعالیت هستند.
احمد زمانیان افزود: به صراحت می توان گفت بیش از ۸۰ درصد حمل کالاهای ترانزیتی به آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و آذربایجان توسط شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی صورت می گیرد که مایه فخر و مباهات ماست.
وی بیان کرد: در حال حاضر تاسیس شرکت های حمل ونقل بین المللی مستلزم اخذ مدرک ایرو است. برای فعالان حوزه ترانزیت در خصوص اعتبار گواهی ایرو (اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای)، ابهاماتی وجود دارد که امید می رود با ابلاغ هر چه سریع تر سازوکار مشخص در این حوزه، ابهامات موجود شفاف سازی شود.