◄ واردات اتوبوسهای شهری دست دوم خیانت به اقتصاد ملی
در شرایطی که خطوط تولید اتوبوس در ایران با کمتر از 50 درصد ظرفیت درحال کار هستند، زمزمههایی درباره واردات اتوبوسهای دسته دوم شهری به بهانه تحریمها شنیده میشود.
در شرایطی که خطوط تولید اتوبوس در ایران با کمتر از 50 درصد ظرفیت درحال کار هستند، زمزمههایی درباره واردات اتوبوسهای دسته دوم شهری به بهانه تحریمها شنیده میشود.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، حسن کریمیسنجری، کارشناس صنعت خودرو اظهارکرد: اتوبوس یک محصول خاص است که مشتری عام نداشته و مشتریان و خریداران اصلی آن سه گروه شهرداریها، سازمان شهرداریهای وزارت کشور و شرکت تعاونی اتوبوسرانی هستند.
او بابیان اینکه درحالحاضر بیش از ۷۰ درصد ظرفیت شرکتهای داخلی تولیدکننده اتوبوس بهدلیل نبود سفارش بلااستفاده مانده است خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی شنیده میشود که برخی از شهرداریها با این بهانه که واردات قطعات خودرو (CKD) به ایران تحریم شده اما واردات خودروی آماده (CBU) تحریم نیست، بهدنبال واردات اتوبوسهای درونشهری آنهم از نوع دستدوم و کارکرده هستند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنین زمزمههایی درحالی است که خودروسازان داخلی باوجود تحریمها توانایی واردات قطعات و تولید اتوبوسهای درونشهری را دارند و درحالحاضر نیز تولید این محصول در شرکتهای داخلی درحال انجام است.
او افزود: متأسفانه واردات اتوبوس دارای منافع خاص برای عدهای است و این منافع موجب شده که این افراد بدون توجه به پتانسیل و توانمندی خودروسازان داخلی بهدنبال واردات باشند و بهانه آنها نیز تحریم و ضرورت پاسخگویی به نیاز مردم در سیستم حملونقل عمومی درونشهری است.
کریمیسنجری بابیان اینکه واردات اتوبوس دستدوم علاوهبر ضربه زدن به توان تولید داخل در شأن مردم ایران نیز نیست تصریح کرد: علاوهبر این در شرایط فعلی که منابع ارزی کشور محدود است، خروج مقدار قابلتوجهی ارز برای واردات محصولی که توان تولید داخلی آن وجود دارد برخلاف ضوابط و راهبردهای کلان ملی است.