بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

مالیات نقل و انتقال اسناد خودرو چه تاثیری روی بازار خودرو می گذارد؟

مالیات نقل و انتقال اسناد خودرو، جزو پرداخت هایی به شمار می رود که با هر بار خرید و فروش خودرو به حساب دولت یا نهادهای ذی ربط واریز می شود.

مالیات نقل و انتقال اسناد خودرو چه تاثیری روی بازار خودرو می گذارد؟
تین نیوز

مالیات نقل و انتقال اسناد خودرو در زمان خرید و فروش یکی از مالیات هایی است که طبق تصمیم نهادهای مربوطه، تماماً بر عهده مشتری قرار گرفت. علی خسروانی، رئیس هیات مدیره صنف فروشندگان خودرو، جزئیات این تصمیم را شفاف سازی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، مالیات نقل و انتقال اسناد خودرو، جزو پرداخت هایی به شمار می رود که با هر بار خرید و فروش خودرو به حساب دولت یا نهادهای ذی ربط واریز می شود.

علی خسروانی رئیس هیات مدیره صنف فروشندگان خودرو در حساب شخصی توییتر خود نوشت: با توجه به نبود رویه یکسان و بروز اختلاف و ایجاد نارضایتی بین متعاملین، در راستای هماهنگ سازی و بنابر تصمیم هیات مدیره صنف فروشندگان اتومبیل تهران از تاریخ اول شهریور 1403، پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال مدارک خودرو بر عهده مشتری است. مراجعه کنندگان به اعضای صنف می توانند از پرداخت وجه با این عنوان خودداری کرده و در صورت مشاهده تخلف، مراتب را به اتحادیه گزارش دهند.

خسروانی در این باره گفت: جدولی است که نرخ های مربوطه را سازمان امور مالیاتی هرساله منتشر می کند و همواره وجود داشته است. در گذشته که پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، خریدار و فروشنده به دفترخانه ثبت اسناد مراجعه می کردند، مبلغی به عنوان مالیات از سوی فروشندگان پرداخت می شد.

او ادامه داد: این هزینه ها شامل مالیات نقل و انتقال اسناد، حق الثبت و حق التحریر دفترخانه بود که در قالب هزینه دفترخانه و تنظیم سند از طرفین معامله دریافت می شد. مالیات نقل و انتقال برای دولت، حق الثبت برای اداره ثبت و قوه قضائیه و همچنین حق التحریر به عنوان هزینه دفترخانه بود که مجموع این سه مورد را فروشنده پرداخت می کرد.

خسروانی افزود: پس از اینکه قانون ثبت سند و انجام معامله در دفترخانه ها برداشته شد، مالیات نقل وانتقال طور دیگری دریافت می شود که آن هم برعهده فروشنده است. در صورتی که قصد مراجعه به مراکز شماره گذاری را داشته باشید باید از طریق وب سایت nobatdehi.epolice.ir اقدام به دریافت نوبت مراجعه حضوری کنید. پس از وارد کردن کد ملی فروشنده در این وب سایت، باید هزینه ای تحت عنوان مالیات پرداخت شود.

تاثیر قانون نقل و انتقال اسناد روی روند خودرو چه خواهد بود؟

رئیس هیات مدیره نمایشگاه داران تهران در مورد سوءاستفاده برخی از مراکز خرید و فروش گفت: مالیات های گرفته شده برخلاف اینکه از گذشته نیز بر عهده فروشنده بود، اما به صورت ناهماهنگ گرفته می شد. حتی در برخی از مراکز، این هزینه برای خودروهای صفرکیلومتر بر عهده خریدار گذاشته شده بود. در این بین برخی از دفاتر فروش از وضعیت موجود سوءاستفاده می کردند و از هر دو طرف خریدار و فروشنده، هزینه نقل و انتقال اسناد خودرو را دریافت می کردند.

او خاطرنشان کرد: برای برچیده شدن سوءاستفاده های فوق و یکسان سازی وضعیت، طبق مصوبه اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران که بر اساس قانون و استعلام از اداره مالیات تصویب شد، مالیات نقل و انتقال اسناد خودرو به صورت رسمی بر عهده فروشنده قرار گرفت.

خسروانی در مورد اثر احتمالی این قانون روی روند بازار خودرو گفت: نرخ مالیات گفته شده بر حسب قیمت خودرو متفاوت است، اما به صورت کلی این نرخ در محدوده 800 هزار تومان تا نهایتاً 6 میلیون تومان قرار دارد و رقم چندان بالایی نیست که بتواند روی بازار خودرو تاثیرگذار باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.