تأیید حکم شورای رقابت درباره تعارض منافع کروز در ایران خودرو
نماینده سابق مجلس گفت: با افزایش حساسیت های افکار عمومی نسبت به واگذاری مدیریت ایران خودرو به کروز، هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در جلسه اخیر، حکم قبلی این شورا را تأیید کرد و حضور شرکت های تابعه کروز در هیئت مدیره ایران خودرو را اخلال در رقابت دانست.
نماینده سابق مجلس گفت: با افزایش حساسیت های افکار عمومی نسبت به واگذاری مدیریت ایران خودرو به کروز، هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در جلسه اخیر، حکم قبلی این شورا را تأیید کرد و حضور شرکت های تابعه کروز در هیئت مدیره ایران خودرو را اخلال در رقابت دانست.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مهدی عسگری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی هیئت تجدیدنظر شورای رقابت گفت: با افزایش حساسیت های افکار عمومی نسبت به واگذاری مدیریت ایران خودرو به شرکت کروز، هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در جلسه اخیر خود، حکم قبلی این شورا را تأیید کرد و حضور شرکت های تابعه کروز در هیئت مدیره ایران خودرو را اخلال در رقابت دانست.
وی افزود: پس از انتشار خبر واگذاری احتمالی مدیریت ایران خودرو به کروز، این موضوع به یکی از مسائل مهم رسانه ای تبدیل شد و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد، در همین راستا، در مناظره ای که صداوسیما با حضور نمایندگان شرکت کروز و گروه بهمن برگزار کرد، بر لزوم اعلام نظر شورای رقابت درباره تعارض منافع تأکید شد.
عسگری با بیان این که دیوان عدالت اداری در تاریخ 19 تیر 1403 حکم قبلی شورای رقابت را برای بررسی مجدد اعاده کرد ادامه داد: دو ماه برای بررسی آن مهلت داده شد و با توجه به این که این مهلت به پایان رسید و 17 بهمن نیز مجمع ایران خودرو برگزار خواهد شد، نگرانی هایی درباره نتایج این مجمع وجود داشت.
وی با اشاره به انتشار هدفمند نامه پیشنهاد سران قوا درباره واگذاری ایران خودرو و در مسیر انحراف افکار عمومی، تصریح کرد: در این میان، فشار رسانه ای و فضاسازی هایی نیز شکل گرفت تا بر تصمیم شورای رقابت تأثیر بگذارد، برخی جریان ها، به جای شفاف سازی و پاسخگویی، رویکرد تخریبی علیه منتقدان اتخاذ کردند.
وی گفت: با این حال، شورای تجدیدنظر رقابت دیروز تشکیل جلسه داد و رأی قبلی مبنی بر تعارض منافع شرکت کروز در مدیریت ایران خودرو را تأیید کرد. بر اساس این حکم، نمایندگان شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو از حق رأی در مجامع این شرکت محروم خواهند شد.
به گفته عسگری، این تصمیم در راستای مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه اتخاذ شده است و به نوعی از ایجاد انحصار و اخلال در رقابت جلوگیری می کند. با توجه به سابقه پرونده های مرتبط با گران فروشی قطعات توسط این شرکت، جلوگیری از ورود آن به مدیریت ایران خودرو اقدامی مؤثر در حفظ حقوق مصرف کنندگان و توسعه سالم بازار خودرو خواهد بود.
وی در پایان از شورای تجدیدنظر رقابت بابت رسیدگی سریع به این موضوع و جلوگیری از تشدید مشکلات ایران خودرو قدردانی و اظهار امیدواری کرد که این تصمیم، مسیر رقابت سالم و شفافیت در صنعت خودروسازی کشور را هموارتر کند.