ارزش یک دلار در صنعت کشتیرانی را بدانیم
موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز لندن در آخرین گزارش خود به بررسی تاثیر اسکناس یک دلاری در صنعت کشتیرانی پرداخته است.
موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز لندن در آخرین گزارش خود به بررسی تاثیر اسکناس یک دلاری در صنعت کشتیرانی پرداخته است.
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از کلارکسونز، حجم وسیعی از تجارت کالا در جهان از طریق دریا انجام شود و در این میان کشتیرانی به عنوان عنصری کلیدی در اقتصاد جهانی معرفی می شود تا ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را در سرتاسر کرۀ خاکی فراهم کند. اما، آنچه در این صنعت نسبتاً کمتر به آن توجه شده است "ارزش پول" است که باید نگاهی دقیق به آن انداخت.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز، امروزه در جهان یک دلار مریکا پول ناچیزی است و بر اساس آخرین قیمت های اعلام شده با آن می توان تنها 0.025 گرم طلا یا دو درصد از یک بشکه نفت خام را خریداری کرد. همچنین، بر اساس آخرین قیمت گذاری آنلاینِ Walmart با یک دلار بیش از نیمی از یک لیتر شیر را نمی توان خرید. از این رو، این مبلغ در قبال اقتصاد 75 تریلیاردی جهان بسیار ناچیز است. با این حال در صنعت کشتیرانی یک دلار ارزش زیادی دارد به گونه ای که جابه جایی بار بر حسب تن-مایل و تقسیم آن بر ارزش تخمینی ناوگان اهمیت یک دلار را در صنعت کشتیرانی نشان می دهد.
به بیانی دقیق تر، معادل خدمات قابل ارائه به اسکناس یک دلاری در صنعت کشتیرانی برای محصولات پتروشیمی و نفت خام، تجارت گاز و کانتینر و شناورهایی که این محموله ها را بار می زنند، قابل توجه است. بر این اساس و پیش بینی های تجاری سال 2017 میلادی، با یک دلار در "ارزش ناوگان جهانی" و از آغاز ماه می سال جاری میلادی می توان 110 تن-مایل را طی یک سال خریداری کرد. معامله جالب توجهی به نظر می رسد: به ازای یک اسکناس یک دلاری یک تن کارگو در بیش از 100 مایل جابه جا می شود.
عامل اهمیت یک دلار در صنعت کشتیرانی چیست؟
ارزشمند بودن اسکناس یک دلاری در صرفه به مقیاس از طریق جابه جایی بار در دریا طی زمان و در مسافت های دور ایجاد می شود. میانگین حمل یک تن در این گستره حدودا پنج هزار و 16 مایل و میانگین سایز شناورها 58 هزار و 706 DWT است. میزان تن-مایل به ازای هر دلار در طول زمان و به موجب تغییرات حاکم بر شرایط بازار سرمایه، هزینه های اساسی و پیچیدگی ساخت شناورها و بهره وریِ آنها، سرعت و سودمندی تغییر می کند (نرخ ناوگان و رشد تجارت همیشه در یک تراز قرار نمی گیرند). در بخش های مختلف نیز آمار و ارقام می تواند به طور قابل توجهی متفاوت از یکدیگر باشند.
اسکناس یک دلاری در بخش شناورهای فله بر و نفتکش سالانه و به ترتیب 154 و 101 تن-مایل تجارت را مدیریت می کند. برای شناورهای گران قیمت و پیشرفته این رقم پایین تر است. برای شناورهای کانتینری علی رغم سرعت بالای آنها این رقم 114 تن-مایل ثبت می شود. سایز شناورها (صرفه جویی به مقیاس در ساخت شناورها) و تراکم بار (بر حسب تن) در تعیین این امار نسبی نیز نقش دارند (که البته گسترۀ کامل باری که هر نوع شناور حمل می کند را دربرنمی گیرد).
با این حال، فارغ از تعداد دقیق و تغییراتی که بازار در طول زمان شاهد آن است، 110 تن-مایل تجارت سالانه برای یک دلار در زمانی که در بخش های دیگر ارزش آن به شدت افت کرده است، ارزش بسیار خوبی دارد. این موضوع توانایی کشتیرانی در حمل تقریبیِ 84 درصد از تجارت جهان بر حسب تن و نقطه اتصال برای نگه داشتن اقتصادهای جهانی شده در کنار یکدیگر را تایید می کند.
مهم ترین نوسان در کشتیرانی این است که بازیگردان های آن می تواند به ثروت خود بیافزایند یا آن را از دست دهند با این حال مشارکت اقتصادی حاصل از هر دلارِ سرمایه گذاری شده می تواند یکی از بزرگترین معاملات در این صنعت باشد.
این نمودار تن-مایلِ تخمینی تجارت به ازای یک دلار برای شناورهای فله بر، نفتکش، کانتینربر و شناورهای حمل گاز را نشان می دهد (معادل 470 میلیارد دلار در 28 هزار و 300 فروند شناور).
یک دلار= 154 تن مایل فله خشک
یک دلار= 101 تن مایل تانکر
یک دلار= 114 تن مایل محمولات کانتینری
یک دلار= 20 تن محمولات گازی
یک دلار= متوسط 115 تن مایل در صنعت کشتیرانی
به نظر می رسد صنعت کشتیرانی آنقدر ارزان است که هنوز می توان خدمت قابل ملاحظه ای با آن یک دلار خریداری کرد.