باید در مسیر مردمی کردن حمل و نقل دریایی حرکت کنیم
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تلاش ها در مسیر توسعه صنعت دریایی به نحوی باشد که بتوانیم از بازار دیگر کشورها صاحب سهم شویم نه اینکه بازار خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تلاش ها در مسیر توسعه صنعت دریایی به نحوی باشد که بتوانیم از بازار دیگر کشورها صاحب سهم شویم نه اینکه بازار خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور با اشاره به اینکه باید به ارگان های دریایی کشور افتخار کرد، اظهار داشت: خوشبختانه بین ارگان های دریایی اتحاد و همبستگی خوبی برقرار شده که دغدغه آنها موجب همگرایی و هم افزایی و در نهایت تاثیرگذاری بیشتر می شود.
وی ادامه داد: به فرمایش مقام معظم رهبری کشورهایی که به ساحل و دریا رسیده اند، پیشرفت کرده اند اما زمانی که ما به دریا و ساحل رسیدیم، متوقف شدیم. به دنبال این هستیم که این تابو را شکسته و بتوانیم از این ثروت که ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است به نحو مطلوب استفاده کنیم. ایران از فرصت بی نظیر در حوزه دریایی برخوردار است و باید گام های بلندتری در مسیر توسعه دریایی برداشته شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صنعت دریایی سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته اما متاسفانه در مسیر توسعه به خوبی گام برداشته نشده است. در همین زمینه باید به گونه ای تلاش می شد تا از بازار سایر کشورها صاحب سهم باشیم نه اینکه بازار خود را نیز در اختیار آنها قرار دهیم.
اسلامی با بیان اینکه شرایط تحریم همواره برای کشور فرصت بوده نه تهدید که بتواند ایران را متوقف کند، گفت: این مساله هدف دشمنان ما بوده که آن را ترسیم می کنند. قطعا مردمی کردن حوزه دریایی مسئله ای است که باید در مسیر آن حرکت کرد. امیدواریم طرح تحول صنعت دریایی هرچه سریع تر به سرانجام برسد و ۳۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این فاز امیدوار کننده بوده است.
وی با بیان اینکه مسئله بعدی، حوزه گردشگری و سفرهای دریایی در جزایر و بنادر شمالی و جنوبی کشور است، گفت: نباید اینگونه باشد که مردم به کشورهای دیگر سفر کنند؛ باید جذابیت های لازم را به وجود آوریم تا صاحبان شناورها و سرمایه به نحوی مطلوب فعالیت کنند و گردشگری و سفرهای دریایی در شمال و جنوب رونق بیشتری پیدا کند. این مسئله ای است که باید در این حوزه جدی تر عمل شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع دیگر مقوله بنادر کوچک است که می تواند با سرمایه گذاری در پسکرانه ها همراه باشد. بنادر نباید صرفا محل تخلیه و بارگیری باشند و باید بتوان از پسکرانه بنادر به نحوی مطلوب تر استفاده کنیم تا ظرفیت های صادارتی و وارداتی افزایش کرده و برای بازارهای مقصد، کالا تامین شود.
اسلامی بیان کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون تن بار در جاده و راهآهن و ۱۵۰ میلیون تن توسط حمل و نقل دریایی جابجا میشود که در این حوزه باید به طرح جامع لجستیک و نظام یکپارچه حمل و نقل توجه کرد.
وی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی گفت: اتصال بنادر و راهآهن و بنادر و راهداری و توسعه پارک لجستیکها باید مورد توجه واقع شود و به نظام بهینه و اقتصادی توسعه ترانزیت بار و مسافر دست یابیم تا بتوانیم ترانزیت را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم.