بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

ساخت مترو در شهرری هنوز در مرحله مطالعه است

تین نیوز | گذشتن خط ۶ مترو تهران از کنار برج طغرل و گورستان ابن‌بابویه باعث نگرانی درباره لطمه‌دیدن این آثار شده است. سازمان میراث فرهنگی برای اولین بار این نگرانی را مطرح کرد اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران می‌گوید ساخت خط ۶ هنوز در دست مطالعه است و در این مطالعه حتما نگهداری از بناهای تاریخی در دستورکار است.
سازمان میراث فرهنگی چندی پیش موضوع گذشتن خط 6 مترو از کنار برج طغرل را مطرح کرد و رجبعلی خسروآبادی، رئیس سازمان میراث تهران خبر از مکاتبه با شهرداری در این زمینه داد.
 
اما جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران چندان هم نگران نیست. وی می‌گوید کسی که درباره آسیب به برج طغرل مصاحبه کرده‌ «کمی عجله نشان داده است» چراکه هنوز مشاور درحال بررسی خط است.
 
معاون شهردار تهران می‌گوید شهرداری تهران همیشه پیشگام بوده و جلوتر از سازمان‌هایی که مسئولیت مستقیم دارند برای حفظ میراث فرهنگی تلاش کرده است و بیشترین بار نگهداری و حفظ میراث فرهنگی را شهرداری به واسطه خواست مردم انجام می‌دهد.
 
به گفته او شهرداری «حتما انقدر دقت دارد که به برج طغرل و ابن‌بابویه آسیبی نرسد». تشکری هاشمی بازهم تاکید می‌کند که هنوز مشاور درباره «امکان دسترسی به محدوده شهر ری» در حال انجام مطالعه است و شهرداری  این ملاحظات را دارد.
 
معاون شهردار تهران که گویا روی سخن‌اش با مسئولان سازمان میراث فرهنگی است می‌گوید هنوز هیچ کار ساخت و سازی انجام نشده است و «کسی هم نیازی نیست زحمت بکشد و از تخریب جلوگیری کند».
 
برخلاف نظر تشکری هاشمی شهرداری همیشه هم« پیشگام نگهداری از بناهای تاریخی» نبوده است. برای مثال شهرداری قول داده بود طراحی ایستگاه مترو تئاتر شهر به نحوی باشد که از لحاظ منظر به بنای تئاتر آسیبی وارد نکند اما این اتفاق نیافتاد.
 
معاون شهردار تهران در پاسخ به این پرسش می‌گوید نباید فکر کنیم که نقاط حساس شهر یک نقطه ایزوله شده که هیچ‌کس نباید دور و برش نرود. اتفاقا مترو باید در این نقاط دسترسی بگذارد. مثلا در موزه لوور ایستگاه مترو شما را مستقیم داخل فضای موزه می‌برد.
 
هاشمی معتقد است ساخت ایستگاه مترو در آنجا از نظر حفظ بنا هیچ ایرادی وارد نکرده است اما درباره منظر خیلی مطمئن نیست و می‌گوید باید دوباره آنجا را بررسی کند. با این حال ادامه می‌دهد: «حداقل‌هایی برای انجام کار لازم است و من معتقدم که به زیبایی آنجا لطمه‌ای وارد نشده است. اگر این طور باشد باید بگوییم درخت‌ها را هم باید قطع کنیم که مانع دیدن بنا نشوند».
 
معاون شهردار تهران در نهایت ایستگاه مترو تئاتر شهر را هم جزوی از مبلمان آن قسمت از شهر می‌داند و می‌گوید مترو فرصت خوبی برای تئاتر شهر ایجاد کرده تا نقطه‌ای که شاید قبلا خیلی غریب واقع شده بود امروز مورد بازدید هزاران نفر قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.